Danijel Vrbanc, nastavnik elektrotehničke grupe predmeta iz Željezničke tehničke škole Moravice, jedan je od najinovativnijih učitelja svijeta. To vrijedno priznanje zaslužio je na svjetskoj konferenciji E Global Education Exchange koja okuplja najbolje edukatore svijeta. Tamo je ovaj hrvatski učitelj osvojio prvo mjesto na natjecanju Educator Challenge.
Tim Danijela Vrbanca, naime, pobijedio je u konkurenciji 40 timova na natjecanju koje je imalo za cilj potaknuti nastavnike na razmišljanja, ideje i diskusije o inovativnim načinima korištenja Microsoftovih proizvoda i alata za poučavanje i učenje. Tema natjecanja bila je Make What’s Next, a tim Danijela Vrbanca, koji je činilo i pet nastavnika iz Ekvadora, Kuvajta, Ukrajine, Njemačke i Turske, u okviru kategorije Gamify (hrv. Igrifikacija) dao je ideju za povezivanje obrazovne igrice Minecraft i komunikacijskog alata Skype te njegova prevoditelja.
Korak naprijed
Dogodilo se to prije desetak dana u Torontu, a mi smo inovativnog i entuzijastičnog nastavnika jučer posjetili u njegovoj matičnoj školi u Moravicama. Danijel Vrbanc ponosan je na ovaj uspjeh, ali i istovremeno kaže da mu je i pomalo nelagodno i neobično s obzirom na medijsku pažnju koju je izazvao, kao i onu u školi među profesorima i učenicima. Ipak, nije nam dugo trebalo da ga iz skromnog i domaćinskog raspoloženja “ubacimo” u motivirajuće i nadahnjujuće tumačenje toga što i kako misli da bi škola današnjice trebala izgledati te što to nastavnici i učitelji mogu učiniti da usprkos uvjetima u kojima je hrvatsko obrazovanje učine korak naprijed prema modernom društvu.
Upravo taj entuzijazam – uz, naravno, znanje – pridonio je da ponese titulu ponajboljeg svjetskog edukatora na Microsoftovoj godišnjoj konferenciji. Ono što je osim pobjede donio iz Toronta jesu nova znanja i iskustva drugih učitelja.
– Da, trebamo reformu obrazovanja, no nemojte misliti da druge ne muče iste brige. Ono što je otežavajući element i svima zajednički jest da tehnologija tako brzo napreduje da je teško uvrstiti neka znanja i modelirati sustav koji bi imao pravi učinak. Ono što trebamo jest odlučiti i ipak krenuti nekim smjerom, a do tada trebali bismo barem uvoditi tehnološke alate koji olakšavaju učenje, čine ga zanimljivijim i dostupnijim – kazao je dodajući:
– Kao nastavnik u operativi, odnosno praksi koji je iskusio i isprobao kako tehnologija može pomoći, vjerujte mi da postoje migracijski alati koji mogu motivirati i djecu i profesore.
Njegov ‘izum’ odnosno primjena alata vrlo je jednostavna i učinkovita, s dobrim odazivom i učenika, ali i ostalih nastavnika. Naime, D. Vrbanc smatra da je e-bilježnica izuzetan alat koji doista funkcionira. Radi se zapravo o korištenju jedne značajke paketa Microsoftova alata Office 365. Microsoft, zahvaljujući suradnji s državom, svim učenicima i nastavnicima osnovne i srednje škole omogućava korištenje Officea 365, dakle dostupan je besplatno.
U njemu su sadržani popularni Word, Excel, PowerPoint... Svi koji se služe računalima jamačno znaju za ove mogućnosti. Mnogi nastavnici prigrlili su za početak PowerPoint koji im je olakšao grafičke prikaze i naglaske lekcija, a u praksi većinom se opet sve svelo na učeničko prepisivanje u bilježnice. Dakle, kaže Vrbanc, svrha u nastavi bila je polovična. Trebalo je omogućiti učenicima da imaju jednak ‘lakši’ pristup kao i nastavnici.
Class OneNote, pokazuje nam Vrbanc na svom laptopu, alat je za koji vjeruje, a razmjena iskustva sa svjetskim učiteljima u Torontu dokazala mu je to, da bi se mogao funkcionalno koristiti i za nastavnike i za učenike.
– Kada pričamo o OneNoteu, volim reći da je to ‘svaštara’, pojednostavljeno mapa na računalu koja sve dokumente sprema na jedno mjesto. Učenici u njemu stvaraju svoju arhivu bilješki, PPT prezentacija, PDF dokumenata, filmiće, linkove, Word dokumente... Jednostavno iz učiteljeve bilježnice odnosno biblioteke sadržaja mogu prenijeti i lekcije, zadatke, zadaće... te tako stvarati svoju bilježnicu – objašnjava Vrbanc i dodaje da je Class OneNote napredna verzija namijenjena upravo školama i nastavi koja ima dodatne značajke za suradnju i dijeljenje.
Bilježnica u računalu
Za takav pristup učenici bi trebali imati vlastito računalo ili uređaj, smatra D. Vrbanc.
– Kod nas u školi to je omogućeno u kabinetu gdje postoje računala. Ono što unesu pod svojom šifrom mogu jednostavno i u istom obliku, dakle sinkronizirano, otvoriti na još četiri druga uređaja. Sve što su radili na satu imaju odmah i kod kuće, na kućnim računalima – kazuje Vrbanc, a da bi sve bilo još funkcionalnije i jednostavnije, uređaji s aktivnom olovkom bili bi idealni za “obje strane”.
Naime, pokazalo se da je pisanje rukom prirodnije i jednostavnije za mnoge učenike i profesore te omogućava šaranje i stvaranje sličnih zabilješki kao na papiru. Usto, ovaj pristup, objašnjava Vrbanc, dopušta da nastavnici, ako nisu skloni tehnološkim alatima, predaju klasičnim metodama, a učenici pišu u svojim e-bilježnicama.
E-bilježnica, uvjeren je Vrbanc, dobar je migracijski model da se s tradicionalne prijeđe na e-nastavu. A najbolje je u cijeloj priči da ne morate čekati da se odluči koji reformski model primijeniti, jer tehnologiju ćemo morati uvesti ovako ili onako pa je onda bolje da to učinimo što prije – ističe Danijel Vrbanc, inače diplomirani inženjer koji je prije šest godina položio stručni ispit da bi mogao predavati u školi, pa se može reći da je u sustavu obrazovanja po nekim mjerilima kratko, no možda je upravo zato sklon inoviranju.
– Zadatak je nastavnika prije svega svoja znanja prenijeti učenicima, ali i da ih tehnološki obrazovati za moderno društvo. Istina, tehnologija neće lošeg nastavnika učiniti boljim i teško je govoriti o izlaznim rezultatima, no učenike valja naučiti koristiti alate koje pruža moderna tehnologija kako bi bili spremniji ući na tržište rada, ali i koristiti ih i razvijati na fakultetima i na bilo koji način dalje se obrazovati. Tehnologija u nastavi morat će se uvesti – zaključuje Vrbanc.
>>Zbog ove fotografije učiteljica suspendirana iz škole: Ona je sjajan učitelj, malo je pokazala...
Čestitam na nagradi! ... (op., Malo vam je predugačak članak).