Crni je petak ili Black Friday za nama. Naime, riječ je o američkom tradicionalnom danu za kupnju kojim zapravo počinje blagdanska groznica u trgovinama. Istina, pravi Crni petak u Europi nikada nije zaživio u pravoj mjeri, no svakako se uvriježio kao dan kada počinju popusti i kupnje. Internetska kupnja Amerikancima je lagano ispuhala groznicu stvorenu oko Crnog petka, no kod nas je tek u zamahu i taj naziv poneki koriste kao mamac za otvaranje sezone popusta.
Nema više stampeda
– Istina, Crni petak zapravo je termin koji označava kupnju u trgovinama. Svojedobno smo gledali slike i prizore iz Sjedinjenih Država u kojima nastaju gužve nalik stampedima kada se otvore vrata trgovina. Internetska kupnja malo je ublažila velike gužve pa trgovine, i fizičke i online, svoje popuste uoči blagdanskog prosinca tek sada nazivaju Crnim petkom. I dalje se to uglavnom odnosi na Ameriku, no s obzirom na to da smo povezani internetom, moguće je iskoristiti popuste i tamo kupiti neke proizvode – kaže nam Zagrepčanin Luka C. Dodaje da te popuste ne doživljava ako nije riječ o sniženjima od 50 posto i više. Naime, Luka je, kaže nam, okorjeli online kupac jer točno zna što želi i gdje to kupiti. Ulaskom u EU popravili su se uvjeti i cijene dostave te je takva kupnja isplativija, a svakako brža i ugodnija. Kada je riječ o sezoni popusta i marketinškim akcijama, skrenuo nam je pozornost na, primjerice, Ryan Air, koji je Crni petak produljio na vikend i u tom periodu nudi niže cijene za svoje letove.
– Takve akcije imaju smisla i nerijetko ih ima cijele godine, no u ovo doba godine očito je zgodno da se nazove Crnim petkom jer to asocira na velike popuste – komentira Luka, koji inače cijeloj obitelji kupuje odjeću i obuću, posebice onu sportsku, na internetu.
Neugodnih iskustava poput Luke nije imala ni Barbara T., gospođa u svojim 50-ima koja ne zazire od interneta i plaćanja karticama online. Ništa joj se neugodno nije dogodilo, kupuje sitne kućanske predmete brendova koji kod nas nemaju svoje trgovine. A kada je jednom zgodom dobila predmet koji joj nije izgledao kao na fotografiji, vratila ga je i bez problema joj je vraćen novac.
A iako vjerojatno poznajete ljude koji kupuju online ili ste i vi među njima, posljednji statistički podaci Eurostata kažu da Hrvatska još nije dostigla europski prosjek e-kupaca. Naime, 65 posto Europljana koristi internet i kupuje online, a Hrvatska je ispod tog prosjeka. Podaci kažu da je takvih u 2015. bilo 45 posto, što je napredak u odnosu na 2012. kada ih je bilo tek 37 posto. Kada je riječ o dobnim skupinama, najviše je kupaca od 16 do 54 godine. Najviše se kupuju odjeća i sportski rekviziti, čak 60 posto, a putovanja i turistički smještaj drugi su na ljestvici te se čak 52 posto e-trgovine odnosi na taj segment ponude.
Sve bolja statistika
Kada je riječ o učestalosti, i tu se statistika popravlja te se sada online kupuje jednom u tri mjeseca (godinu dana ranije do dvaput godišnje). Na online kupnju u prosjeku se troši između 100 i 499 eura. Pritom 30 posto e-kupaca robu nabavlja iz EU, dok je 2012. taj postotak iznosio 25 posto.
Ono što mnoge sprečava da kupuju online jest sigurnost plaćanja, ali i dostave. Svakodnevno se objavljuju vijesti o hakiranim stranicama, a policija i banke upozoravaju na upade u sustav pokušavajući educirati građane kako kupovati sigurno. Ipak, u anketi se 70 posto e-kupaca izjasnilo da nije imalo problema s kupnjom. Ako i jest, uglavnom je bila riječ o tehničkoj grešci na sajtu s kojeg su kupovali ili pri plaćanju, a tek 8% njih dobilo je oštećenu robu.
>> Televizore po 100 dolara Hrvati mogu samo sanjati
>> Cijeli svijet se veseli popustima za Crni petak, no znate li kako je taj dan dobio ime?