Zakon HRT-a kaže – najmanje 10 posto ukupno objavljenog TV programa
(izuzevši informativne emisije, sportske priredbe, igre i promidžbene
poruke) HTV mora naručiti od neovisnih produkcijskih društava. A ona
društva koja će snimati emisije iz prethodnog stavka odabiru se na
temelju javnog natječaja, u skladu s godišnjim planom proizvodnje
programa.
Kao i u svemu ostalom, i kod TV projekata o izboru najbolje ponude
odlučuju cijena, rok i način plaćanja ponuditelja. Sve to jasno piše u
Zakonu o HRT-u (članak 11.) i prisavskom Statutu. Iz toga bi se moglo
zaključiti da su sve emisije koje se emitiraju na HTV-u, ali su
napravljene u vanjskoj produkciji – odabrane preko javnih natječaja.
No, u ovom slučaju zaključak je posve pogrešan jer ni za jednu od
takvih emisija javni natječaj nije bio raspisan. Nepostojanje javnih
natječaja u tu svrhu potvrdio je i glasnogovornik HRT-a Janos Romer te
ipak dodao da pri otkupu domaćih emisija vanjske produkcije
raspisivanje takvih natječaja ne bi bilo ni moguće jer su te emisije
autorsko djelo te da je u prvih šest mjeseci HTV za to izdvojio 9,3
milijuna kuna.
Ali, ako se iz neslužbeno dobivenih informacija dozna da je u
razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja ove godine HTV od pet
produkcijskih kuća otkupio šest projekata (emisija, serija i sapunica),
a za tri emisije Mozaičnog programa čak je 13 produkcijskih kuća radilo
brojne kraće priloge ili reportaže, postavlja se pitanje jesu li baš
sve to autorska djela. Odnosno, nije li HRT neraspisivanjem javnih
natječaja za vanjske projekte prekršio zakon?
– Upravo sam ovih dana od naše pravne službe i revizije ponovno
zatražio mišljenje o vanjskoj produkciji i imam njihovo pismeno
tumačenje da je sve u redu i da se zakon ne krši. Rečeno mi je da nismo
dužni svaku emisiju iz vanjske produkcije kupovati javnim natječajem.
Recimo, tko nam još može ponuditi sapunicu od 160 epizoda osim
producenta koji to sad radi za nas? – uzvratio je glavni ravnatelj
HRT-a Mirko Galić. Iako on kaže da nisu dužni za svaku vanjsku emisiju
raspisivati natječaj, ostaje problem što HTV javnim natječajem nije
otkupio – nijednu.
Koprodukcije
Piramida (Castor multimedia)
Genijalci (Media spot)
Kućni ljubimci ( APON)
Večernja škola (Tapir )
Kontraplan ( Castor multimedia)
Hebrang-potraga za mrtvim ocem
(Inter film)
Ovih šest projekata HTV je u prvih šest mjeseci ove godine realizirao
ili dogovorio u zajedničkoj suradnji s pet producentskih kuća.
Otkup programa
Ljubav u zaleđu (AVA)
Bitange i princeze ( Interfilm)
Luda kuća (Tvornica bitova)
Ništa osobno (Media spot)
Zlikavci (Centrala 1)
Lov na antikvitete (Centrala 1)
Za navedenih šest projekata emitiranih do ljeta, a koji su
napravljeni u vanjskoj produkciji HTV nije raspisao niti jedan
javni natječaj iako Zakon o HRT-u nalaže drugačije.