"Susjed u nevolji” sedma je knjiga o istražitelju Nikoli Baniću koju je objavio plodni i popularni hrvatski autor Goran Tribuson.
Tako ljubitelji domaćih kriminalističkih romana ponovno mogu čitati avanture sada već dobrano ostarjela istražitelja Banića, čovjeka kojeg ne muče samo bračni i obiteljski problemi, nego i pacijenta koji ima ozbiljne zdravstvene probleme opasne za život.
Rat koji se još živi
Banić je usporen, polaganije misli, lakše se uspuše, postaje umjeren u pilu, radije bi novi detektivski slučaj odbio nego prihvatio. Ipak, potreba za istraživanjem i za životom tjera ga na prihvaćanje slučaja koji je jednim dijelom smješten i u vrijeme Domovinskog rata pa je Tribuson u “Susjedu u nevolji” mogao ispisati i nove stranice o ratnom profiterstvu, strancima koji su postali dio hrvatskih oružanih snaga u nastajanju, švercu oružja, motivima koji ljude tjeraju u neki tuđi rat...
Ipak, Domovinski rat nije u fokusu ovog romana. Tu je samo zbog dinamiziranja kriminalističke priče koja je dobila i međunarodnu dimenziju pa Banić istragu mora proširiti i na Austriju, napose na danas već pomalo zaboravljen trgovački granični gradić Leibnitz, ali i na Beč.
Mozaik knjiga, 99 kuna
U tim svojim putovanjima zaljubljenik u pivo dobro podnosi i veće količine bijelog vina kako bi osnažio svoje ljubavničke avanture sa sredovječnom gostioničarkom, ali i korak po korak otkriva pozadinu zamršene hrvatsko-austrijske ratne priče koja svoje zametke ima baš u austrijskom kriminalnom miljeu.U čitavom ovom romanu Tribuson s lakoćom portretira usputne likove koji su redovita pojava u krimićima, ali i atmosferu u mjestima u koja je smjestio svoju radnju.
Tu je i hrvatska provincija u kojoj se autor poigrava izmišljenim toponimima, ali lucidno ocrtava hrvatsku poslijeratnu svakodnevicu koja je i 20 godina nakon rata puna napetosti, napuklina i rupa. O Domovinskom ratu u široj se javnosti govori samo u povodu obljetnica, ali u manjim sredinama ljudi rat žive svakog dana i svakog sata, čega je dobro obaviješteni autor poput Tribusona i te kako svjestan. Njegov Banić i dalje je osoba koja se nerado izjašnjava i opredjeljuje.
Apolitičan i nepovjerljiv, Banić grčevito želi razotkriti slučaj utrkujući se s vlastitim bolestima, ali i s direktnim, nimalo bezazlenim opasnostima. I premda Tribuson tvrdi da mu je dosta Banića te kako ga je doveo do kraja njegove istražiteljske karijere, i na kraju ovog romana ostavlja malu mogućnost za još poneki Banićev slučaj u bliskoj budućnosti.
Obrat u bračnom statusu
Doduše, Baniću bi tu svakako morao pridodati nekog mlađeg pomoćnika ili pomoćnicu koji bi s vremenom mogli preuzeti i glavne uzde kriminalističkog zapleta.
A obožavatelje Nikole Banića, a onda i proze Gorana Tribusona, roman “Susjed u nevolji” svakako će zaintrigirati brojnim privatnim pojedinostima, nespretnostima, ali i svojevrsnim obratom u istražiteljevu bračnom statusu. Bolesni i umorni istražitelj u odsutnim trenucima svojega života kao da se vraća boljim dionicama vlastite povijesti i osobi koju zapravo nikada nije prestao voljeti.
Tako ovaj izbrušeni i dobro ugođeni krimić, koji je i dobar portret tranzicijske Hrvatske, ima i svoju sentimentalnu, gotovo pa melodramsku pozadinu koja bi mogla oduševiti i one čitateljice koje se ne vole zabavljati kriminalističkom literaturom. A pišući o Baniću, Tribuson kao da poput Rembrandta portretira sebe.
>>Kuća sedam žena - Ljubavni roman u kojem povijest ima sekundarno značenje
>>Dvostruki negativ: Tvrdo kuhana proza obojena afričkim intenzivnim bojama