Makedonski farmaceutski div Alkaloid, koji se i nakon raspada Jugoslavije oslonio na tržište novih država na kojem su njegovi brendovi, od caffetina do dječje kozmetike Becutan, dobro poznati, i ove godine unatoč krizi planira rast dobiti od pet posto. U 2010. godini neto dobit tvrtke u kojoj je otprilike 1300 zaposlenih bila je 9,3 milijuna eura, a lani 9,8 milijuna eura.
Bez državnog jamstva
Iza uspjeha nekoliko je ključnih koraka, od uspješne privatizacije do okretanja izvozu. Alkaloid su kupili mali dioničari, zaposlenici i umirovljenici, a najveći dioničar bio je direktor koji je kompaniju vodio od sredine 80-ih Trajče Mukaetov. Na čelu kompanije danas je njegov sin Živko, koji je tvrtku preuzeo nakon očeve smrti, a s majkom i sestrom ima otprilike 15 posto udjela. Danas ima 6000 dioničara koji svake godine dobiju dividendu od otprilike četiri posto i u Skoplju je stvar prestiža imati dionicu vodeće izvozne tvrtke. Ostali izvoznici, naime, izvoze proizvode niske razine obrade pa je Alkaloid važna karika makedonskoga gospodarstva. Osim uspješnog procesa privatizacije dva su važna trenutka. Početkom 90-ih, 1994. godine, počela najveća Alkaloidova investicija, gradnja tvornice lijekova na 12 tisuća četvornih metara i skladišta na 4 tisuće, s tehnologijom i uređajima na najvišim standardima. Investicija, velik zalogaj za makedonsku tvrtku, realizirana je pomoću kredita Međunarodne financijske korporacije i Europske banke za obnovu i razvoj.
– Makedoniju je tada posjetio i tadašnji predsjednik grupacije Svjetske banke Wolfenson, a zajam je odobren bez ikakva jamstva države – rekao je predsjednik uprave Alkaloida Živko Mukaetov. Riječ je bila o tzv. konvertibilnom zajmu, dakle kreditu koji se u svakom trenutku mogao pretvoriti u dionice.
Očistili portfolio lijekove
Zajam nije omogućio samo gradnju suvremene tvornice, nego su i standardi koje je zajmodavac tražio poboljšali korporativno upravljanje.
– Zajam je bio pravi potez u pravo vrijeme i nešto što nas je uistinu naučilo disciplini. Inozemne institucije budno su pratile svaku fazu projekta – kaže predsjednik uprave. Kredit se pretvorio i u odličnu referenciju jer je otplaćen prije roka, 2004. godine. Na pitanje o tome koliko tvrtki na inozemnim tržištima pomaže gospodarska diplomacija, Mukaetov kaže kako makedonska vlada intenzivno radi na tome posljednjih godina, no da je potrebno vrijeme kako bi se od toga osjetile koristi.
– Ograničenje malog tržišta pretvorili smo u prednost. Uvidjeli smo da možemo ojačati svoj položaj u regiji, gdje smo prepoznatljiv brend, u zemljama s kojima smo kulturološki slični te da to moramo iskoristiti – rekao je Živko Mukaetov.
Tako je Alkaloid detaljno istražio tržište u regiji, više ulaže u promidžbu, stvara veće ekipe na terenu te čisti portfolio lijekova i koncentrira se na one proizvode koji su prednost tvrtke. Uprava kani i dalje ostati maksimalno usredotočena na lijekove, na farmaciju, a prije tri godine uloženo je 9 milijuna eura u Institut razvoja i kontrole kvalitete.
>>Nema krize za farmaceute. Naprotiv, šire se i zarađuju