Čak 38.000 kvadrata površine, 340 zaposlenih, 9500 artikala te nekoliko stotina tisuća kataloga koje će u Zagrebu i okolici dobiti svako kućanstvo... samo su neke od impozantnih brojki najveće, a vjerojatno i najiščekivanije robne kuće Ikee u regiji, koja samo što nije otvorila svoja vrata. Što će ponuditi kupcima i posjetiteljima nadomak Zagreba, kada i po kojim cijenama te kakvi su dalji planovi Ikee Hrvatska samo su neke od tema o kojima smo razgovarali s njezinim direktorom Draganom Skaluševićem.
I, koliko je još ostalo do otvaranja?
Otvorenje je 21. kolovoza u 10 sati ujutro. Odradili smo zahtjevan posao u proteklom razdoblju i u finalnoj smo fazi dobivanja dozvola za objekt te uređivanja okoliša.
Što spremate za otvorenje?
Otvaranje robne kuće nama je kao prvi radni dan. Bit će veselije, s puno zabave. No sniženja cijena proizvoda zbog toga neće biti. Nemamo taj običaj, već se nadamo da ćemo posjetitelje i kupce zadovoljiti u smislu širokog asortimana i dobrih cijena koje traju cijelu godinu.
Što podrazumijevate pod dobrim cijenama?
Teško je to reći u prosjeku. Mi jesmo konkurentni cijenama, i to je cilj kompanije, ne samo u Hrvatskoj nego i u cijelom svijetu. Osnova strategije cijena za otvorenje u Zagrebu bila su primanja naših budućih kupaca i potrošača, no proučavali smo i što se događa na tržištu i kako stoji konkurencija, a potom provjerili i Ikee u Italiji i Austriji. Uvjeren sam da smo napravili dobar domaći zadatak i da ćemo ispuniti obećanje o dobrom namještaju po pristupačnim cijenama. Manji dio asortimana bit će skuplji s obzirom na to da su uvozne cijene u RH drugačije nego u Austriji ili Italiji. U Austriji je, primjerice, PDV 20%, u Hrvatskoj 25%, dok je Ikea u Austriji više od 20 godina ulagala i investirala u neke kategorije i proizvode pa neke od njih može sniziti i ispod nabavne cijene. Ipak, u Hrvatskoj će biti čak 900 artikala i 50% jeftinijih nego u Austriji, oko 2100 proizvoda jeftinije bit će od 20 do 50%, 1700 njih od 10 do 20%, a do 10% oko 2350 artikala.
Jeste li spremni za navalu prvih mjeseci? Imate li dovoljno robe na lageru?
Naravno. Ovo je veliki objekat, a prema iskustvima s otvorenja drugih robnih kuća artikle koji se najviše prodaju i dodatno smo pojačali u skladištu. Zavisno o tržištu, na otvorenju bude od 10 do 30 tisuća posjetitelja.
Koliko ste uložili u zagrebačku?
U samu robnu kuću uložili smo 165 milijuna kuna, a u sve ostale investicije koje prate otvaranje njezino otvorenje oko 750 milijuna kuna. Govorimo o pripremi, planiranju i dizajniranju, infrastrukturi same robne kuće, zapošljavanju...
Na račun Ikee Hrvatska padale su optužbe kako joj je država različitim pogodnostima, prenamjenom zemljišta, premještanjem naplatnih kućica, komunalija, dala potporu od 500-tinjak milijuna kuna, što hrvatske tvrtke iz branše ni u snu ne mogu očekivati. Kako to komentirate?
Podsjećam da smo još 2008. kupili smo zemlju i planirali otvorenje prije tri godine. Nikakve privilegije nismo tražili niti smo ih dobili. Nama je samo važno da postoje transparentne i jasne procedure koje prate ovako velik projekt i investiciju. U sve u što smo uložili u infrastrukturi ostaje na korištenje lokalnoj zajednici. Isto tako, vjerujem će i država i lokalna zajednica imati i koristi od našeg dolaska ovdje. Tako da sam siguran da govorimo o dobroj situaciji za sve uključene.
S obzirom na to da je prvotno uz robnu kuću planiran i trgovački centar, jeste li od njega potpuno odustali?
Stav šoping-centar kompanije jest da će se pričekati 2015. i tada će odlučiti što dalje.
Koliko će Graz i Villezze izgubiti hrvatskim otvorenjem?
Računali smo da će Ikea u tim robnim kućama u kojima su kupovali Hrvati izgubiti oko 20 milijuna eura, koji će sada ostati u RH, ali će im to pomoći da se više fokusiraju na kupce na vlastitom tržištu.
Kolike prihode planirate u prvoj godini u Hrvatskoj? Koliko kupaca?
Bili bismo sretni s oko 60 milijuna eura i tri milijuna posjetitelja, što iz Hrvatske, što iz regije, BiH i većeg dijela Srbije. Koliko će pak kupaca biti, ovisit će o nama i našoj sposobnosti da prezentiramo svoj asortiman na pravi način i ponudimo atraktivne cijene.
A s koliko biste se tržišnog udjela zadovoljili?
Računamo na rast od 5% godišnje. Hrvatsko tržište namještaja vrijedno je oko 600 milijuna eura na godišnjoj razini, ali mi na njega ne gledamo kao na državu, nego kao na 60 minuta vožnje u radijusu oko robne kuće.
Što je to što Ikeu čini različitom od drugih konkurenata?
To je prije svega koncept. Naša je vizija ponuditi bolji svakodnevni život većini ljudi i zato stvaramo funkcionalan, dobro dizajniran i kvalitetan namještaj po pristupačnim cijenama. Kako bismo osigurali dostupnost većini ljudi, Ikea pronalazi najbolje materijale, partnere te isporučuje proizvode koji su pakirani u plosnate pakete koje je lako samostalno preuzeti u robnoj kući, prevesti do kuće i sastaviti. Kupci sudjeluju u smanjenju cijene proizvoda.
Jeste li dogovorili suradnju s nekim od hrvatskih dobavljača?
Tvin je naš dugogodišnji partner. Lani smo na inicijativu drvne industrije unutar HGK i Ikee održali sastanak s predstavnicima 20-ak kompanija. No zaključak je bio da je većina kompanija relativno mala za suradnju s Ikeom. Mi želimo surađivati s njima, no Ikea ne traži dobavljače samo za Zagreb nego za barem jednu veću regiju, ako ne i svijet. Zasad tako pregovaramo samo s požeškim Spin Valisom, koji ima velike kapacitete. No mnogi zaboravljaju da mi imamo dosta proizvoda i od plastike, kartona, metala, stakla... što je također prilika za neke proizvođače.
Gdje se uglavnom radi namještaj koji će kupovati Hrvati?
Većina još uvijek dolazi iz Europe, Švedske, Poljske, Njemačke, Italije i Rumunjske, oko 65%, a 30% iz Azije. Prije 7,5 godina Poljska je za nas proizvodila robe za nekoliko milijuna, a danas za više od milijarde eura i konkurentni su u cijelom svijetu, što bi i hrvatski proizvođači mogli biti u idućim godinama.
Kako komentirate zatvaranja dviju Kika uoči dolaska Ikee? Mislite li da se vi tome kumovali?
Ne, i žao mi je što se to događa. Konkurencija je svima dobrodošla da budemo agilniji, oštriji i jednostavniji, jasniji prema kupcima.
Kakvi su planovi Ikee do 2020. u Hrvatskoj i regiji?
Fokus nam je trenutačno na Zagrebu, ali želimo otvoriti i robnu kuću u Splitu, a u drugom naletu u Rijeci. Kolege traže adekvatna zemljišta, a 2017. ili 2018. počinje i usluga e-commerce, kojom će, primjerice, biti moguće i da kupac fizički dođe do robne kuće, a robu kupi putem mobitela. U Srbiji smo kupili zemljište i radimo na dobivanju potvrde unutar Ikee, u Sloveniji smo u fazi kupovanja zemljišta, a planiramo i robnu kuću u Bukureštu.
Kakav namještaj ima direktor Ikee u Hrvatskoj?
Pa to je kombinacija Ikeina namještaja iz raznih razdoblja mog života i drugih proizvođača. Neki komadi Ikeina namještaja sa mnom i mojom obitelji vidjeli su dosta svijeta i dosta su se selili, od Poljske, Češke do Srbije.
Kaj se tiče IKEA-e da vjerujem,bude jeftiniji namještaj,ne mislim sad na kvalitetu,nego omjer cijene- kvalitete,isli budu za početak s minimalnom zaradom da unište konkurenciju,naše proizvođače ne budu uništili jer su ionak uništeni,u tom nekakvom jeftinijem razredu namještaja,možda 1-2 koji su preostali uđu u njihov sistem,no uništili budu Slovence,Lesninu npr.oni su redovno pomagali i šlepali namještaj iz Slovenije i pomagali svoje proizvođače kolko god su mogli,kad su gradili svoje centre maksimalno su se trudili da baš sve što mogu uvezu iz matične države,jako dobro to znam,valjda im se voda i beton samo nije isplatila,pomagali su svoje,kod nas je to ionak nebitno,nema kod nas političara koji bi rekao e evo vam dozvola za mjesec dana,ništa u moj džep,ali morate barem x % dogovoriti proizvodnju s domaćim proizvođačima,to ne postoji,oni se bore za svoje džepove i zato je tak kak je,a bude jeftiniji namještaj,za kupce koji imaju sreću kaj negdje rade pa imaju novac za potrošiti