Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ministarstva gospodarstva nedavno je napravila veliki iskorak u sankcioniranju nepoštene trgovačke prakse po pitanju ''gratis'' proizvoda koja je u posljednje vrijeme zabilježena u Hrvatskoj.
Kako napominje Društvo za zaštitu potrošača, prodaja proizvoda ili pakiranja koje nosi oznaku "gratis", a taj isti proizvod se istovremeno naplaćuje, smatra se nepoštenom trgovačkom praksom koja je zabranjena u Europskoj uniji.
Stoga potrošači moraju biti svjesni opasnosti koje vrebaju i znati koja su njihova prava i prijavljivati nepoštenu trgovačku praksu.
– Potrošači trebaju prijaviti nepoštene trgovačke prakse. Pozdravljamo aktivnosti tržišne inspekcije vezano uz sankcioniranje nepoštene prakse trgovaca po pitanju gratis proizvoda, no pozivamo i potrošače da budu aktivniji te da prijavljuju sve nepravilnosti koje uoče u trgovinama – poručila je Hana Jurić iz Društva za zaštitu potrošača Istre.
Jurić je objasnila da potrošači s povjerenjem kupuju proizvode označene kao ''gratis“. Čine to jer na prvu stječu dojam uštede.
– Nije za očekivati da će potrošači odlaziti u kupovinu "naoružani" kalkulatorima i računati je li taj gratis proizvod uistinu gratis. Veliki je problem i taj što tako označena pakiranja ponekad dolaze od samog proizvođača, dakle već od samog izlaska proizvoda na tržište. Nadamo se da će u budućnosti EU još preciznije regulirati ovu problematiku s ciljem bolje zaštite potrošača – dodala je Jurić.
Osim zavaravajućeg oglašavanja ''gratis“ proizvoda, trgovac također ne smije lažno tvrditi da je roba ili usluga dostupna samo u ograničenom razdoblju; obećavati nagradu, a onda je ne dati te predstavljati prava koja su zajamčena zakonom kao “posebne uvjete prodaje”.
Prema rezultatima Eurobarometar studije, više od petine ispitanika u Hrvatskoj (21 posto) smatralo se žrtvom zavaravajućeg oglašavanja ili nepoštene trgovačke prakse tijekom protekle dvije godine.
>>Otkrivamo: Trgovci zarade 2 milijuna kn godišnje ne vraćajući 1 lipu
>>Otkrivamo kako trgovci varaju kupce deklaracijama!
Niste u pravu neki od Vas. Npr ako je neki artikl u redovnoj prodaji 10 kuna a na akciji je sa nekakvim proizvodom 12 kuna, niste platili gratis proizvod nego sve radnje koje se moraju napraviti da bi to došlo na policu, tako da plaćate foliju u koju je zapakirano, naljepnicu gratis, rad radnika na slaganju tih proizvoda, kutija u koju se pakira itd. itd. Artikl je gratis ali troškovi koji postoje a ima ih dosta da bi taj artikl mogao doći na policu nisu gratis. Po tome bi svi ljudi koji rade na pakiranju tih proizvoda morali raditi besplatno, naljepnice folije i sl. bi isto moralo biti besplatno. Sada je samo pitanje da li trgovac treba na tu cijenu troška staviti svoju marži pa onda još i PDV i tu je po mojem razlika u cijeni, ako se varam ispravite me.