Vlada je odlučila opet potražiti strateškog partnera za Croatiju Airlines. Nakon propalog natječaja iz 2013. godine za kupca hrvatske nacionalne aviokompanije, na koji se nije javio nitko, ovaj put će u potrazi za strateškim partnerom angažirati IFC, investicijski fond Svjetske banke. A strateški partner je više nego nužan Croatiji Airlinesu koji će teško preživjeti bez njega. Svjesni su toga u Vladi, a na to upozoravaju i stručnjaci iz avioindustrije.
Jedan od njih je i Alen Šćuric, urednik i stručni kolumnist časopisa za zračni promet Aeronautika i stručni savjetnik Hrvatskog sindikata prometnih pilota koji je u opširnoj analizi, poslanoj, među ostalim, i Vladi i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, iznio najbolje opcije kupaca Croatije Airlinesa. Situacija za Croatiju Airlines, navodi Šćuric, vrlo je loša. Nekad najjača aviokompanija u regiji, svedena je na hrvatsko tržište, a velika joj je prijetnja postao Air Serbia, kojemu je strateški partner postao moćni Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Air Serbija je od prosinca prošle godine uveo četiri leta dnevno na relaciji Zagreb-Beograd-Zagreb i tako odvlači putnike CA.
Opasna konkurencija
Privatizacija Adria Airwaysa dodatna je prijetnja hrvatskom avioprijevozniku. Slovenci su već o prodaji Adrije razgovarali s Qatar Airwaysom, od Etihada još moćnijom arapskom aviokompanijom. Šćuric navodi da, nakon što je Etihad udario na regiju preko Air Serbije, i ako Qatar pokrene regionalne linije preko Adrije i Ljubljane, za Croatiju više sigurno neće biti mjesta. Jedini izlaz je da netko kvalitetan hitno kupi Croatiju. Qatar u Adriji zatvorio bi i tu mogućnost i u tom slučaju Croatia ne bi imala nikakve budućnosti pa čak i da je kupi neki drugi jak igrač.
Ako Croatia Airlines ne nađe pod hitno jakog strateškog partnera, Šćuric predviđa da će Hrvatska ostati prometno izolirana, što je loše za gospodarstvo, a posebno turizam.
Usto, Zagreb i ostale hrvatske destinacije samo će puniti letove Air Serbije preko Beograda, što će dovesti i do egzodusa gospodarstvenih predstavništava iz Zagreba u Beograd, još više će putnika putovati u Europu i svijet preko drugih, inozemnih, aerodroma, a već sada svaki drugi putnik iz Zagreba putuje iz inozemnih zračnih luka. Sve će to pak još više usporiti rast u svim segmentima gospodarstva u Hrvatskoj, otežati konkurentnost te odbijati investitore i partnere od Hrvatske.
Maksimalni udio 49 posto
U Šćuricovoj analizi, prema koristima koje bi imali i Croatia Airlines i Hrvatska od mogućeg strateškog partnera, na prvom je mjestu Qatar Airways, a slijede Singapore Airlines, kineski Hainan Airlines, američka Delta Airlines te još jedna kineska aviokompanija – China Eastern.
No, s obzirom na to da se radi o aviokompanijama izvan Europske unije, one mogu kupiti najviše 49 posto dionica Croatije Airlinesa.
>> IFC će tražiti strateškog partnera za Croatia Airlines
>> Mladi piloti plaćaju Croatia Airlinesu 30.000 eura da nauče voziti avion
naša nesposobna vlada opet katastrofalno kasni. sada kad je air serbia prodana, slovenska adria pred prodajom, tržišna vrijednost croatie je drastično lošija nego prije 2 godine... sada će to biti prodaja po sistemu "daj što daš... samo da se toga riješimo"... sada cijenu određuju drugi, a ne mi...