Otkad je Golovko intendant, napokon opet imamo kazalište, rečenica je koja najbolje oslikava stanje i atmosferu u HNK Splitu i oko njega, a nikada se nije osjećalo takvo jedinstvo. Goran Golovko ne želi se hvaliti. Predan je pripremama, sva sreća kao ravnatelj, za Splitsko ljeto koje će se već tradicionalno održati od 14. srpnja do 14. kolovoza.
– Dogovoreni su svi premijerni naslovi i gostovanja, a festival otvaramo operom "Samson i Dalila" u režiji Kreše Dolenčića koja se neće izvesti na Peristilu, već na drugom, vrlo atraktivnom prostoru (najvjerojatnije Galerija Meštrović, nap. a.) – Na Peristilu će se ovog ljeta, nažalost, uprizoriti samo Aida – otkrio nam je Golovko.
Smij i suze
U dramskom dijelu festivala premijerno će se odigrati "Po nevidljivim gradovima" Olje Lozice i "Sunčani grad" Radovana Ivšića, predstava iz tri dijela koja će se izvoditi na četiri lokacije na predjelu Lučac. Planiran je i Shakespeareov "Mletački trgovac" u režiji Aleksandra Ogarjova, gosta iz Rusije, a od baletnih premijera vidjet ćemo suvremenu plesnu predstavu u koreografiji Igora Kirova iz Makedonije. Od repriza Splićani će imati priliku gledati Aidu, Othella te "Smij i suze starega Splita", a od baletnih predstava "Sprovod u Theresienburgu". U svom programu za Splitsko ljeto Golovko je planirao i operni gala-koncert u čast Marija del Monaca na kojem će nastupiti svjetska pjevačka imena. Posebna atrakcija ovogodišnjeg Splitskog ljeta bit će Glenn Miller Orchestra. Ovih dana Ministarstvu kulture i Gradu poslat će kompletan program s troškovnikom. Golovko je uvjeren da će se Splitsko ljeto financijski "kretati" u lanjskim gabaritima, do šest milijuna kuna. Prošle godine Ministarstvo kulture za Splitsko ljeto izdvojilo je nešto manje od 2 milijuna kuna, Županija je dala milijun, a ostatak je došao od Grada, sponzora i prihoda od ulaznica. Umjesto predstava splitskog Baleta, na čarobnom Sustipanu gostovat će baleti iz Zagreba, Rijeke, Osijeka i Sarajeva, plesat će se i suvremeni balet Zdenka Marasovića. Od drama ravnatelj festivala izdvaja "A gdje je revolucija, stoko" Montažstroja te "This casting" Teatra Rugantino. Želja mu je dovesti Studentski teatar, Lero, Slovensko narodno gledališče, Teatar ITD, ali i splitski GKM, Kazalište lutaka, PlayDramu i studentske predstave. U glazbenom programu nastupit će Zagrebački solisti i jazzeri Matija Dedić, Mate Matišić i Mostar Sevdah Reunion. HNK Split i financijski bolje stoji. Godina koja je prijetila katastrofom okončana je s minusom manjim od 1,1 milijun kuna premda su Ministarstvo i Grad izdvojili manje novca nego u 2013. Da su dodijelili isti iznos, gubitka ne bi ni bilo. Preneseni gubitak težak je 1,5 milijuna kuna.
Mijenjati sustav
– Vlastiti prihod povećali smo za 15 posto, a u zadnjem kvartalu prošle godine za 17 posto. Smanjeni su produkcijski troškovi, povećan je broj izvedbi, više je gledatelja i prihod od ulaznica je veći. Drastično smo smanjili reprezentaciju, u teatru je samo deset službenih mobitela – kazuje intendant Golovko. U HNK Splitu zaposleno je 279 osoba. Tražili su prijam samo na ona radna mjesta, ukupno njih desetak, s kojih su umjetnici otišli u mirovinu, što je u okviru financijskog plana. Očekuju razumijevanje iz Grada i suglasnost za zapošljavanje jer nedostaje im još dvadesetak ljudi u Orkestru, Zboru i Baletu. – Za sustavno rješavanje problema trebalo bi mijenjati čitav sustav vezan kolektivnim ugovorom, Zakonom o radu, Zakonom o kazalištu... Propulzivnijim treba napraviti kazališni sustav da je moguća fluktuacija umjetnika. Kulturno nam je ozračje takvo da nam je kazalište utočište i, ako se socijalno uznemiri, moglo bi doći do socijalnih pa i umjetničkih potresa. Nemamo snagu da uvodimo promjene, osim kozmetičkih, nema hrabrosti za dublje rezove – objašnjava Goran Golovko. Nužno je strateško planiranje na razini cijele države, a netom usvojena Strategija kulturnog razvitka Splita do 2025. neka bude početak uređenja kulture i strateškog planiranja u nas.
– Ta strategija "otvorila je veliki čir". Uz sva kulturna vijeća u Ministarstvu i jedinicama lokalne samouprave postoje sumnje u pogodovanje nečijim osobnim interesima ili interesnim skupinama – ističe Golovko.
E, pa... vidjet ćemo.