Kada sam svojedobno pisala kolumnu Dnevnik samostalne žene, o nekim od najintimnijih situacija iz svoga života (ili života meni bliskih ljudi) pisala sam po jednostavnom pravilu: prepravi da se ne prepozna.
On je umro...
Upravo zbog toga slutim da je po istom principu Mani Gotovac zamutila lik svoga Gorkog. On je ljubav njezina života, lik oko kojeg su izgrađene njezine dvije autobiografske knjige “Fališ mi” i “Pričaj mi o Gorkom”, koja je postavljena i na daske HNK Varaždin, a tu kazališnu predstavu ovih dana u Maloj sceni gleda i Zagreb.
Predstava je to koja završava riječima “Gorki je umro! Ja sam ostarjela!”, djelo čiju režiju potpisuje cijeli ansambl. A u njemu su, uz autoricu Mani Gotovac, Lela Margitić i Hana Hegedušić koje glume staru i mladu Mani, te Robert Plemić kao Gorki. I dok mladi na sceni svojim tijelima i iznimnom glumačkom energijom pričaju priču o ljubavi koja je trajala 30 godina, iako su njih dvoje u preljubničkoj vezi bili samo tri godine, predstavu svojim ironijskim odmakom zapravo nosi Lela Margitić. Ona je ta koja se može, s vremenske distance, rugati samoj sebi – mladoj, zaljubljenoj, izgubljenoj u strasti. Ona mnogo realnije vidi Gorkog, ona jest Mani i to sjajno radi; i kada priča o ljubavi, i kada govori o politici, i kada glumi majku koja dvije godine živi shizofrenim životom uvjeravajući samu sebe da je njezina malena kći još živa.
Dok Mani šuti
“Pričaj mi o Gorkom” duboko je intimna priča. Strastvena, životna, ali ne i priča s ključem. Tko je Gorki?
Predstava to ne otkriva, baš kao ni knjige. Je li to uopće važno kazališnoj ili književnoj publici? Naravno da nije. On je Netko najvažniji u životu jedne žene. Dovoljno! A to što je bio dio Hrvatskog proljeća, to što ga je ona posjećivala u Lepoglavi samo je dio naše nesretne povijesti.
I zato, dok Mani Gotovac šuti, Gorkog treba gledati (i štovati) kao simbol jedne ljubavne priče. Ne bi bilo nimalo fer tražiti od njega da bude i simbol jednog vremena, koliko god ono značajno bilo.
Cudna je koincidencija da gda Mani Gotovac ima premijeru svoje predstave bas na Maloj sceni gde. Vitomire Loncar, koja se glasno bori za radikalne promjene u HNK u Zagrebu, a gosp. Viskovic, intendantski kandidat i rival dosadasnje Ane Lederer je protege Mani Gotovac koja mu je i napisala vrlo skroman program. Pa zar nije Mala scena kazaliste za djecu? Ponasanje Mani Gotovac u RTL-ovoj emisiji In Magazin evidento je pokazalo da je doticna gospoda definitivno izgubila svako dostojanstvo i osnove bontona - naime derala se kao da ju netko napada, a jedina osoba koja siluje i napada publiku svojim ljubicima je ona!