IZLOŽBA SLAVNOG KIPARA

Kako je Meštrović vidio umjetnike svojega doba?

Zoran Alajbeg
20.01.2022.
u 11:36

Galerija AMZ Arheološkog muzeja otkriva istančanog portretista.

Odavno je točna tvrdnja da hrvatskoj kulturi kronično nedostaje suradnje kulturnih institucija, pri čemu situaciju dodatno lošom čini to što se velika većina važnih događaja veže uz Zagreb. No danas u Zagreb stiže izložba koja pokazuje da se može i drugačije jer su u njoj, tijekom listopada i studenoga 2021., uživali Križevčani i posjetitelji njihova grada. Riječ je o izuzetnoj izložbi portreta slavnog kipara Ivana Meštrovića.

Izložba "Ivan Meštrović – portreti suvremenica i suvremenika" prvo je postavljena u Likovnoj galeriji Gradskog muzeja Križevci, a njezina važnost ogleda se i u činjenici da je ona križevačkoj publici prvi put predstavila opus jednog od najznačajnijih hrvatskih kipara. Ista izložba danas se otvara u Galeriji AMZ Arheološkoga muzeja u Zagrebu i može se razgledati do 15. veljače. Izloženo je petnaest skulptura iz zbirki Muzeja Ivana Meštrovića (Split-Zagreb), Gliptoteke HAZU (Zagreb), Nacionalnoga muzeja moderne umjetnosti (Zagreb) i Galerije umjetnina (Split), a autorica izložbene koncepcije i kustosica izložbe je Barbara Vujanović, viša kustosica Atelijera Meštrović u Zagrebu.

Ona ističe kako izbor portreta za ovu izložbu pruža uvid u intrigantne društvene, umjetničke i političke veze velikog kipara, ali i svjedoči o stilskom razvoju jednog od ponajboljih portretista 20. stoljeća, od secesijske stiliziranosti i impresionizma, preko art déco stilizacije do realističnosti međuratnoga razdoblja.

"Svaki je portret zaseban univerzum, mjesto stvarnog i metaforičkog pregovora između Meštrovića i osobe koju je portretirao, interpretirao, doživljavao na sebi svojstven način. Iako kod nekih djela izostaju podaci kakve je ostavio o portretu kralja, taj primjer može biti dovoljan za daljnju imaginaciju i predodžbu uzbudljivog susreta dviju osoba, materijaliziranog u sadrenom ili brončanom fragmentu. On predstavlja svjedočanstvo o vremenu nastanka i dvostrukom odrazu i srazu – portretista i portretirane, odnosno portretiranoga, između kojega se rasprostire koprena društvenih isprepletenosti i konvencija", ističe se u katalogu izložbe.

Likovni postav izložbe potpisuju Damir Gamulin i Antun Sevšek, a na njoj su, između ostalog, portreti svjetskih umjetnika poput Tolstoja i Rodina, hrvatskih poput Kršnjavoga, Becića, Krizmana ili Nazora, ali i nekih čije je djelo palo u zaborav, poput prve plesačice čiji je ples prikazan na američkoj televiziji Vere Čuče Milčinović. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije