Zanima li vas koji su najveći domaći glazbeni hitovi? Situacija vezana za to zašto je prije nekoliko godina na Porinu ukinuta kategorija “hita godine” dobila je svoje razrješenje logičnom novom manifestacijom koja se bavi isključivo hitovima; “Cesaricom”, čije će se prvo izdanje održati u sklopu ovogodišnjeg Splitskog festivala.
Uostalom, čini se prirodnije da hit godine izabere široka publika, a ne kritičari ili glasačko tijelo jer riječ je o populističkoj kategoriji koja cilja na masovnost i široku prihvaćenost, a ne na kriterije koji obično vrijede u stručnim izborima. No, dakako da i publika ima svoje kriterije, koji mogu biti različiti od čovjeka do čovjeka, pa će i zbog toga biti zanimljivo vidjeti kakav je vox populi. Pogotovo u situaciji kada se zbog smanjene prodaje nosača zvuka sve više “klika” i gleda videospotove na internetu i televizijama, rješenje za provjeru pulsa masovne publike postaju upravo kanali koje ta ista publika najviše koristi.
Želite znati koji su najveći hitovi godine?
“Cesarica” će biti održana 7. srpnja na Prokurativama, između koncerta Gibonnija i završne natjecateljske večeri Splitskog festivala s novim pjesmama. Znamo li koliko je Split grad glazbe, pogotovo zabavne glazbe i vedrih nota kakve preferira baš masovna publika, nije loše spojiti ugodno s korisnim i umjesto zimi u dvorani izvršiti “pregled situacije” s domaćim hitovljem upravo tamo.
Ispada da će Gibonni obilježiti ovu sezonu festivala, što kao “splitsko dite” i s aktualnim albumom “Familija” zaslužuje. “Cesarica” – nazvana prema njegovoj pjesmi koja je 1994. na prvom izdanju Porina osvojila nagradu upravo u kategoriji hita godine – odgovorit će na još neka pitanja koja, čini se, kako vidimo po žestini kojom se raspravlja o hitovima godine, ozbiljno zanimaju javnost.
Poznato je da se kod nas u glazbu, politiku i sport razumiju baš svi, i svi su u pravu, pa će biti zanimljivo vidjeti što o hitoidnoj strani priče misli široka publika i kakav će biti njezin izbor. Želite znati koji su najveći hitovi godine? Doznat ćete, i to po izboru publike koja i jest najmjerodavnija za pravorijek i zbog masovne rotacije i emitiranja velikih, pravih i opasnih hitova. Ali usput ćemo doznati još nešto; kakav nam je zapravo masovni ukus, dominira li kič ili je ipak riječ o pjesmama s glavom i repom.
Tko vlada tržištem?
Bit će zanimljivo doznati vlada li masovnim tržištem pop-zvuk profesionalne produkcije ili zabavnjaci, jesu li turbo-folk narodnjaci i dance još i koliko aktualni ili su “prdnuli u rosu” osvješćivanjem široke publike... Ili su možda promijenili dlaku, ali ne i ćud pa se nekom mimikrijom prebacili u druge žanrove i crossovere? Odgovore je teško predvidjeti kao i ishode domaćih lokalnih i parlamentarnih izbora, jer nikada ne znaš čiji će i koji glasači biti discipliniraniji. No, budući da se u izboru “Cesarice” upravni odbor vodi za kriterijem emitiranja pjesama u domaćim medijima i brojem pregleda na službenim, važnijim internetskim servisima, trebali bi dobiti prilično logičnu presliku stanja o tome koji su to i kakvi najveći domaći hitovi.
Dakako, neki filtar mora postojati, a on je napravljen izborom od 40 najslušanijih pjesama o kojima će potom svoj glas dati široka publika. Prvi krug glasanja telefonima i preko službene stranice nagrade počeo je 5. svibnja i trajat će dva mjeseca. Nakon prvog kruga na osnovi najvećeg broja glasova publike objavit će se 12 pjesama koje će biti nominirane za nagradu Cesarica, i koje će ući u drugi krug glasovanja, a nagrada Cesarica dodijelit će se pjesmi koja u drugom krugu glasovanja osvoji najveći broj glasova publike.
Pitanje volite li hitove zapravo je besmisleno
No, budući da je riječ o preširokom žanrovskom rasponu, a bilo bi bedasto ovakav odabir i logistiku koja ga prati, kao i širokopojasnu „anketu“ velikog uzorka publike zaustaviti samo na glavnoj nagradi, osim nagrade „Cesarica“ dodijelit će se i nagrade za hit godine u kategorijama pop, rock, zabavne, klapske i tamburaške glazbe, na osnovi najvećeg broja glasova publike ostvarenih u prvom krugu glasanja, dakle između svih 40 isprva odabranih pjesama.
Upravni odbor Cesarice čini prilično raznolika ekipa profesionalaca koja zna dosta toga o uspjehu na masovnom tržištu u raznim kategorijama, od autora pjesama, producenata, izvođača do menadžera (Miro Buljan predsjednik, Goran Karan, Pero Kozomara, Branko Paić, Lidija Samardžija, Zvonimir Dusper, Branimir Mihaljević, Ivo Popeskić, Stanko Šarić). Njihov proces odabira doveo je do 40 pjesama koje će konkurirati za Cesaricu 2017. u prvom krugu glasanja, a na temelju aktualnih podataka o broju emitiranja pojedinih pjesama na radijima i broju pregleda javno dostupnih videospotova na internetu.
Pitanje volite li hitove zapravo je besmisleno. Oni su tu bez obzira na vas i mene, a za razliku od zapadnog realkapitalističkog svijeta u kojemu se hitovi smatraju dodatnom vrijednošću i pogonom glazbene industrije, samo kod nas postoji snobovska navika da se masovno smatra nebitnim. Baš zbog toga važno je nakon svih top-ljestvica provesti i „istraživanje“ poput Cesarice, da se uvjerimo što o produkciji popularne glazbe misle njezini krajnji korisnici. Na kraju se možda nećemo složiti s njihovim odabirom, ali masovnoj publici to je i najmanje važno. Ali je, naravno, važno onima koji do nje dođu.