odlazak legende

Lou Reed uvijek je vjerovao 
da ima nešto važno za reći

lou reed,portal
DPA/PIXSELL
28.10.2013.
u 00:11

Među 500 albuma svih vremena na 5. mjestu je The Velvet Underground&Nico

Oduvijek sam vjerovao da imam nešto važno za reći – izjavio je svojedobno Lou Reed rečenicu koju nitko pametan neće probati osporiti. Štoviše, u povodu odlaska legendarne rock zvijezde, koja je umrla jučer od posljedica bolesti povezanih s transplantacijom jetre u svibnju, prije može nedostajati pravih riječi i izraza da se opiše njegov značaj i utjecaj. Louis Firbank, poznat i kao Lewis Allen Reed, rođen je u New Yorku 2. ožujka 1942.

Ćudljiva mladost

U mladosti navodno toliko ćudljiv da su ga roditelji kao 17-godišnjaka poslali na liječenje elektrošokovima u psihijatrijsku ustanovu, njegov osebujni poetski i rockerski karakter našao je puno bolje i plodnije okruženje kad je s Johnom Caleom 1965. osnovao The Velvet Undeground. Stvari su se još više intenzivirale kada je bend pao u ruke ekscentričnog Andya Warhola, pod čijim su pokriviteljstvom 1967. snimili legendarni debi „The Velvet Undeground&Nico“. Mračni eksperimentalni album nije polučio tržišni uspjeh, ali svi koji su ga u to vrijeme čuli kasnije su osnovali popularne i važne bendove najraznovrsnijih pravaca kojima je album utro put: punk, goth, new wave, glam... Već desetljećima nema značajnije liste na kojima se taj album ne nađe među prvih 10, pa se upravo prije nekoliko dana našao na petom mjestu NME-jeve liste najboljih 500 albuma svih vremena.

Sudaren s jakom Caleovom osobnošću, Reed je poveo Velvete na svoju stranu, ali nakon četvrtog studijskoh albuma poželio je potpunu slobodu i krenuo u solo karijeru. S prvim albumom nije postigao ništa posebno, ali sljedeća dva, “Transformer“ (1972.) i “Berlin“ (1973.), stvorila su bazu za sve što danas smatramo pod pojmom Loua Reeda; prvi je bio upeglan, blještav i erotičan, sadržavao je evergreene “Walk On The Wild Side“ i “Satellite Of Love“, a drugi mračno dekadentna konceptualna priča koja detaljizira ovisnost, prostituciju, kućno nasilje i samoubojstvo. Po vlastitim priznanju, u to vrijeme najviše je eksperimentirao s drogama i živio kako mu je i suprotno karakteru nametao mitski imdiž. Krajem istog desetljeća vratio se bazičnom rockerskom zvuku, što se često tumačilo kao “iznevjeravanje pravog loureedovskog tonusa”. Albumom “The Blue Mask“ (1982.) vratio se na novi način staroj ikonografiji, iako kreativno nikada nije ni otišao. Do kraja osamdesetih oživio je i nekoliko velikih komercijalnih uspjeha s albuma “New Sensations“ i “New York“. Od tada nije imao albuma za povijest, ali njegov rad plijenio je pozornost.

Utjecaj na rock

Stilski je bio sve samo ne klasični rocker, a opet naziv njegovoga albuma “Rock’n’Roll Heart“ najbolje pristaje opisu njegova lika. To govori koliko je utjecao da se pojam rock’n’rolla od nevinog vremena Elvisa i Chucka Berryja proširi u mračne kutove ljudske psihe i emocija. I poprimi svoja art obličja. Bez Loua Reeda, mnogi ne bi bili što su danas, doduše, ni on ne bi bio isto bez nekih od njih: Bowie, Iggy Pop, Patti Smith, Nirvana, Talking Heads, R.E.M., Sonic Youth, The Strokes, Arcade Fire. Popis je beskonačan i nastavlja se.

>>Preminula američka rock legenda Lou Reed (71)

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije