Tihomir Tikulin Tico jedan je od rijetkih ljudi za koje se zaista može reći da su gradili i velikim dijelom izgradili hrvatsku strip-scenu, neumornim radom na strip-fanzinu Endem te višegodišnjim angažmanom na čelu festivala Crtani Romani Šou. Osim toga, ovaj dobri duh hrvatskog stripa već godinama jednom tjedno vodi radionice stripa za djecu i odrasle, a u toj velikoj posvećenosti popularizaciji devete umjetnosti i promoviranju drugih autora često je zaboravljao – promovirati sebe. Zato posebno raduje vijest da će u izdanju udruge CRŠ na ovogodišnjem Interliberu biti premijerno predstavljen album “Zona čudna” koji objedinjuje razigrane Ticine radove koji su nastajali od sredine devedesetih do danas.
Dječji crteži u Arkzinu
– Počeci “Zone čudne” mogu se naći još u vrijeme Arkzina kada je Darko Macan koristio te novine kao platformu za promociju domaćih autora. Ono što smo mi radili često je odudaralo od političkog usmjerenja samog Arkzina. Dok se uredništvo bavilo društvenim aktivizmom, nama je crtanje bilo na prvom mjestu pa su uz vrlo ozbiljne političke teme, primjerice, izlazili moji crteži kojima je primarni cilj bio zabavljački.
Oni su već tada naginjali dječjem stripu, a knjiga koju smo sada objavili primarno je namijenjena djeci, iako neće uvrijediti ni odrasle čitatelje – kaže nam Tico koji je “Zonu čudnu” nastavio objavljivati početkom dvijetisućitih u dječjem mjesečniku Prvi izbor, a osim arhivskih materijala, za novu zbirku nacrtao je i nekoliko novih radova.
Knjiga ima i važan pedagoški segment u kojem mladim čitateljima objašnjava osnove stripa, a Tico kaže da namjerno nije želio ići u pretjerane tehničke detalje kako ne bi ograničavao dječju kreativnost i znatiželju.
– “Zona čudna” inicijalno je bila pokušaj da budemo i malo edukativni, tako da su se stripovi iz te moje serije bavili znanošću, prirodom, matematikom... Koristeći iskustvo koje sam stekao kroz strip-radionice, iskoristio sam priliku da u knjizi pokažem i neke najosnovnije elemente procesa stvaranja stripa. Imajući na umu prije svega najmlađu publiku, nisam ih htio opterećivati pravilima kadriranja i sličnim tehničkim pravilima struke jer mislim da je važno da djeca u početku budu oslobođena stege. Kad narastu, imat će dovoljno vremena da čitaju knjige Scotta McClouda koji izvrsno objašnjava kako kritički čitati i stvarati strip – kaže naš sugovornik. Na prošlom Interliberu imali smo mogućnost nabaviti i njegov samizdat “Svi moji crno-bijeli Pimpeki” koji se bavi možda najpoznatijim likovima ovog autora. Za idući sajam, kaže, volio bi objaviti ozbiljniju i sveobuhvatniju zbirku koja bi se bavila tim okruglastim, nacerenim bićima koje crta već više od četvrt stoljeća.
Urediti samoga sebe
– Planova je zapravo mnogo, moglo bi se reći da već imam čitavu knjigu planova. Ali pitanje je koliko će ih biti realizirano. Recimo, ja bih vam sada mogao reći da za iduće izdanje festivala Zagreb Comic Con / Crtani Romani Šou planiram jedno iznenađenje, ali strah me o tome konkretno govoriti dok nisam siguran da neću razočarati kolege i publiku – govori samozatajni Tico koji priznaje da u životu najviše voli ulogu urednika svojim prijateljima i kolegama, ali da je svjestan da je došlo vrijeme da polako počne uređivati i vlastite radove.
Njegov Endem, koji je od gotovo pankerskog fanzina izrastao u ozbiljan časopis s polugodišnjim ritmom izlaženja, novi će broj također promovirati na Interliberu.
U njemu svoje radove pod Ticinom uredničkom palicom između ostalih predstavljaju Milorad Vicanović Maza, Miljenko Horvatić, Marko Dješka, Zoran Janjetov, Dalibor Talajić i drugi ključni autori različitih generacija hrvatskog i regionalnog stripa.
A onima koji žele znati više i naučiti nešto od jednog od naših najupornijih strip-urednika i strpljivih edukatora svakako preporučujemo i radionice koje u suradnji s knjižnicom Vladimir Nazor u zagrebačkoj Ilici vodi jednom tjedno, a prijaviti mu se možete direktno putem mail adrese strip.radionica@gmail.com.