Dunja Vejzović, primadona i hrvatska nacionalna operna prvakinja, prije dvanaest godina oprostila se od operne scene na pozornici s koje je krenula u svijet. U zagrebačkom HNK zapjevala je ulogu Charlotte u Massenetovom Wertheru.
Prošle je zime ponovno izašla na tu istu pozornicu, ali ne da pjeva, nego da primi Nagradu hrvatskog glumišta za životno djelo i održi prigodni govor koji je, barem unutar struke, pokrenuo i diskusije o umjetnicima i njihovoj društvenoj angažiranosti.
Nakon što je lani proslavila i 70. rođendan, Dunja Vejzović prošle se subote ipak vratila na opernu pozornicu. I to dvostrukim debijem: prvim nastupom na pozornici Opere u Grazu i prvim nastupom u Janačekovoj operi Jenufa.
Izvrsnu predstavu režirao je glasoviti njemački operni redatelj Peter Konwitschny. Minimalnim sredstvima, s gotovo minimalističkom scenografijom, ostvario je dramu visoke napetosti i psihološkog poniranja u likove osobne i društvene drame koja rezultira zločinom. Među osobito dojmljive redateljske poteze spada uvođenje violinistice s velikim solom u drugom činu među likove na pozornici.
Filharmonijski i operni orkestar Graza, pod vodstvom svog šefa dirigenta Dirka Kaftana, zahtjevnoj je opernoj partituri pristupio vrlo savjesno i temeljito, a odličnom dojmu pridonijela je i izvrsna akustika Opere u Grazu, usporediva s onom u koncertnim dvoranama.
Publika je s velikim oduševljenjem primila premijernu izvedbu, a pokazala je i da itekako zna prepoznati i nagraditi nastupe koji se pjevački i umjetnički izdižu iznad ostalih. Najveće je ovacije s pravom i potpuno zasluženo primila Iris Vermillion, njemačka mezzosopranistica velikog imena i karijere, za potresno tumačenje Crkvenjarke. Premda je njena uloga jedna od manjih, Dunja Vejzović je kao stara Burjeva bila itekako markantna i prezentna u prvom i trećem činu opere svojom čitavom pojavom. Publika je povicima bravo i hrvatskoj umjetnici iskazala osobito veliko poštovanje.
Uz takve snažne osobnosti mlada pjevačica Gal James nije se uspjela nametnuti u onoj mjeri u kojoj to zahtjeva teška naslovna uloga Janačekove opere, ali u svakom slučaju ostvarila je nastup na visokoj profesionalnoj razini, baš kao i njeni muški partneri Ales Briscein i Taylan Reinhard u ulogama Lace i Števe.
I nastupi Dunje Vejzović i čitava produkcija dobar su razlog za operni izlet u Graz, osobito za one koji tamošnju Jenufu žele usporediti s nedavnom zagrebačkom.