Po izlasku iz kina nakon projekcije “Ničijeg sina”, dobitnika Velike
zlatne arene i “Oktavijana” za najbolji film na ovogodišnjem filmskom
festivalu u Puli, lako bi se moglo dogoditi da se zateknete kako
refleksno, automatski pjevušite: “Tko to kaže, tko to laže, Srbija je
mala...” Tu pjesmu, naime, tijekom filma nekoliko puta pjeva glavni
junak Ivan Barić (Alen Liverić), od PTSP-a oboljeli invalid Domovinskog
rata, u kojem je stradao boreći se na strani Hrvatske.
A pjevanje te pjesme neprijateljske vojske njegov je način izražavanja
očaja i nezadovoljstva svojom sadašnjom situacijom čijoj, kako mu se
čini, bezizlaznosti uvelike doprinose i složene obiteljske okolnosti o
kojima je upravo doznao mnogo toga, a bilo bi bolje da nije. Na taj
način, također, pokušava izvesti svojevrsno samoubojstvo.
Utemeljen na istoimenoj drami scenarista Mate Matišića (koji je i autor
mjestimice prenaglašene glazbe), smješten u mali neimenovani grad u
Hrvatskoj u drugu polovicu 1990-ih, “Ničiji sin” u režiji Arsena Antona
Ostojića uredno je zaokružena, komorna političko-obiteljska drama
odmjerena tempa, podjednako usredotočena na suosjećajno portretiranje
sudbine mladića koji je fizički i psihički stradao boreći se za
domovinu i na oslikavanje komplicirane premreženosti odnosa
jugoslavenske prošlosti i hrvatske sadašnjosti kao i pripadnika raznih
naroda bivše Jugoslavije, sve dramski metaforički sažeto u krug jedne
male obitelji.
Posredno, govori i o nerazmrsivoj zapetljanosti sudbina i životnih
puteva, odnosno o onome što pojednostavljeno nazivamo “opća
kompliciranost života”.
Nakon vrlo dobrog uvoda u kojem su vješto naznačeni osnovni motivi
intrige, “Ničiji sin” ulazi u nešto mirnije korito i u nekoliko se
vremenski diskontinuiranih segmenata posvećuje razrješavanju na početku
naznačene zagonetke.
Pri tome povremeno hvata ugođaj kakvog solidnog francuskog psihološkog
trilera među običnim ljudima (onako kako je to u nas činio, primjerice,
Zoran Tadić u “Čovjeku koji je volio sprovode”), povremeno se doima
poput “tipično hrvatske drame” kakve su se u nas učestalo snimale
1970-ih i 1980-ih i kakve Ivo Škrabalo u svojim knjigama o povijesti
hrvatskoga filma naziva “feljtonističkima”, a povremeno, na račun
slaganja križaljke mjestimice presimbolički određenih međuljudskih
odnosa, malo previše klišejizirano i previše površno razrađuje
konkretne, psihološki iznimno zanimljive situacije.
KINOPREMIJERA Poslijeratna drama 'Ničiji sin' Arsena Antona Ostojića