Program U sjećanje na Vatroslava Mimicu, koji se u kinu Kinoteka održava od 9. do 11. ožujka, posvećen je autoru koji nas je nedavno napustio, velikanu hrvatskog filma čiji je opus obilježio i unaprijedio hrvatsku i jugoslavensku kinematografiju – Vatroslavu Mimici. Tim povodom bit će prikazana Mimičina modernistička trilogija te izbor iz njegovog bogatog opusa kratkometražnog filma, nastalog u okviru Zagrebačke škole crtanog filma.
Mimica je među prvima posegnuo za modernističkim pripovjednim postupcima kako bi istražio psihološku i mentalnu strukturu modernog čovjeka, a temu otuđenja, izrazito popularnu u europskoj kinematografiji 1960-ih, prilagodio je socijalističkom kontekstu, snimajući niz remek-djela koja su bila lokalno autentična i univerzalna, formalno inovativna i tematski intrigantna.
Program opusa u ponedjeljak, 9. ožujka otvara Prometej s otoka Viševice (1964), jedno od pionirskih ostvarenja hrvatskog i jugoslavenskog filmskog modernizma, u kojem je Mimica koristio pripovjedne tehnike struje svijesti kako bi kroz priču o ostarjelom partijskom funkcioneru i prvoborcu, koji se vraća na svoj rodni otok, ponudio moćnu sliku duhovnog stanja društva, u kojem sjećanja na ratna razaranja i dalje tinjaju ispod optimizma poslijeratne obnove. Prije projekcije, uvodnu riječ održat će Hrvoje Hribar.
Prometej je predstavljao prvo poglavlje modernističke trilogije, u kojoj je Mimica nastavio istraživati kako se velike društvene i povijesne promjene reflektiraju na svijesti pojedinca. Ponedjeljak ili utorak (1966), na rasporedu u utorak, 10. ožujka, intrigantan je fikcionalni esej u kojem Mimica kroz kombinaciju igranih, dokumentarnih i arhivskih snimaka te različite boje i teksture istražuje doživljaj stvarnosti te dinamiku svijesti i podsvijesti usred buke električnih tramvaja i tiskarskih strojeva.
Za razliku od ostalih poglavlja trilogije, koja se odvijaju u sadašnjosti, Kaja, ubit ću te! (1967) smješten je u 1941., pri čemu priča o okupaciji jednog obalnog grada služi kao okvir za alegorijsko promišljanje ljudske prirode i zla. Riječ je o filmu koji radikalno dovodi u pitanje naše poimanje konstrukcije priče, zapleta i likova, a koji se drži za jedan od vrhunaca modernističke filmske estetike ovih prostora. Ne propustite ga pogledati u srijedu, 11. ožujka.
Osim brojnih antologijskih igranih filmova, Mimica je bio i jedan od najistaknutijih autora Zagrebačke škole crtanog filma. Bio je prvi autor Škole koji stječe priznanja za svoj rad u svijetu (Samac, 1958, prva nagrada u Veneciji), što je pomoglo njezinu međunarodnom etabliranju, a u svoje radove uveo je elemente modernog slikarstva i grafizma, što je preraslo u prepoznatljivu estetiku čitave Škole. Iako sam nije bio crtač ni animator, Mimičini radovi nose prepoznatljiv autorski pečat.
Selekcija Mimičinih animiranih filmova uključuje njegov animirani debi Strašilo (1957) te niz kasnijih radova u kojima na različite načine istražuje odnos pojedinca i sustava. U satiričnom Jajetu (1959) osvrće se na položaj umjetnika u sustavu umjetnosti, u Inspektor se vratio kući (1959) lik detektiva suočava se sa žanrovskom strukturom krimića, dok u Maloj kronici (1962) i Perpetuum & Mobile (1961) stvara moćne slike otuđenosti čovjeka u industrijaliziranoj i mehaniziranoj civilizaciji.
Program je ostvaren u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Zagreb filmom, a svi dugometražni filmovi prikazuju se s 35mm kopija.
Više informacija o programu i pojedinačnim naslovima potražite na službenoj stranici kina Kinoteka. Ulaznice je moguće kupiti online na www.ulaznice.hr / www.kinokinoteka.hr ili na blagajni kina svakodnevno u radno vrijeme blagajne.
Više informacija: www.kinokinoteka.hr // www.facebook.com/KinoKinoteka