SUSRET Žarko Deči u povodu izložbe “Hrvatsko moderno slikarstvo”

Tajne obiteljskih zbirki umjetnina

kul_deci_tx.jpg
import
21.11.2006.
u 17:14

U nedjelju je otvorena izložba “Hrvatsko moderno slikarstvo 1880-1945. u privatnim zbirkama”, koja samo do 3. prosinca traje u Klovićevim dvorima. Privatni galerist Žarko Deči, organizator ove izložbe u suradnji s Galerijom Klovićevi dvori, ne ističe imena, makar su kolekcionari često posuđivali umjetnine za retrospektive, a jednom su se kao privatni posjednici predstavili Pajo Kanižaj, Franjo Kajfež, Petar Selem, Nadan Vidošević, Josip Kovačić, Ivan Lacković i drugi. 

Važna je ljubav
– Privatni kolekcionari zaljubljeni su u svoje umjetnine – kaže Žarko Deči.
– Oni se teško rastaju od slika. Sakupljačka strast i znatna količina novca razlog su što se slike čuvaju generacijama. Moj mentor, barba Jozo Dujmić uvijek je govorio kako je važna ljubav za sakupljanje. Kolekcija se slaže s idejama pojedinca. Imate i divnih kolekcionara koji kažu kako trostruko uživaju: u svome zadovoljstvu, u zadovoljstvu odgoja svoje djece, ukućana i prijatelja koji ih posjećuju. A i financijski, ako je provjerena vrijednost, ona samo raste – tvrdi Deči.

Koja je slika najčešće mijenjala vlasnika? Je li to bilo zbog kartaških dugova?
Prema riječima Žarka Dečija, nije hazarderstvo u pitanju.
–  Slike su uvijek “aktivne”. Često sam pomogao da se dobre slike udome u još bolje zbirke. Pravi kolekcionari spremni su otvoriti vaša vrata i trideset puta pitati je li nešto na prodaju. To su velike strasti, devedeset posto kolekcionara ima ludu strast, a deset posto ima novac.

U jednom trenutku vidjelo se, primjerice, da vam nedostaje Becić, a imate dva Varlaja. Onda se to mijenja. Najbolje su kolekcije koje već imaju bazu. Ratno vrijeme devedesetih nam je donijelo mnogo neočekivanih radova, prodavale su se obiteljske vrijednosti. Najviše je mijenjala vlasnike “Krčma” Ignjata Joba, četiri vlasnika u posljednjih petnaestak godina.

No, ima suprotnih primjera. Osamdeset su godina “Tri akta” Milivoja Uzelca bila vlasništvo iste obitelji.

Narudžba arhitekta
Zagrebački je arhitekt kod Uzelca 1923. godine naručio sliku zadanih dimenzija. Umjetniku je dao slobodu, slika je bila predivna. Arhitekt ju je izvrsno smjestio i osam desetljeća bila je u istoj sobi. Promijenile su se dvije generacije, a ona se nije pomakla s mjesta.

Prije tri godine slika je promijenila vlasnika. Igor Zidić nagovarao je novoga vlasnika da joj je mjesto u Modernoj galeriji, da je ljudi vide, pa je on posudio sliku i sad se neko vrijeme može vidjeti u galeriji.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije