U nedjelju je otvorena izložba “Hrvatsko moderno slikarstvo 1880-1945.
u privatnim zbirkama”, koja samo do 3. prosinca traje u Klovićevim
dvorima. Privatni galerist Žarko Deči, organizator ove izložbe u
suradnji s Galerijom Klovićevi dvori, ne ističe imena, makar su
kolekcionari često posuđivali umjetnine za retrospektive, a jednom su
se kao privatni posjednici predstavili Pajo Kanižaj, Franjo Kajfež,
Petar Selem, Nadan Vidošević, Josip Kovačić, Ivan Lacković i
drugi.
Važna je ljubav
– Privatni kolekcionari zaljubljeni su u svoje umjetnine – kaže Žarko
Deči.
– Oni se teško rastaju od slika. Sakupljačka strast i znatna količina
novca razlog su što se slike čuvaju generacijama. Moj mentor, barba
Jozo Dujmić uvijek je govorio kako je važna ljubav za sakupljanje.
Kolekcija se slaže s idejama pojedinca. Imate i divnih kolekcionara
koji kažu kako trostruko uživaju: u svome zadovoljstvu, u zadovoljstvu
odgoja svoje djece, ukućana i prijatelja koji ih posjećuju. A i
financijski, ako je provjerena vrijednost, ona samo raste – tvrdi Deči.
Koja je slika najčešće mijenjala vlasnika? Je li to bilo zbog kartaških
dugova?
Prema riječima Žarka Dečija, nije hazarderstvo u pitanju.
– Slike su uvijek “aktivne”. Često sam pomogao da se dobre slike
udome u još bolje zbirke. Pravi kolekcionari spremni su otvoriti vaša
vrata i trideset puta pitati je li nešto na prodaju. To su velike
strasti, devedeset posto kolekcionara ima ludu strast, a deset posto
ima novac.
U jednom trenutku vidjelo se, primjerice, da vam nedostaje Becić, a
imate dva Varlaja. Onda se to mijenja. Najbolje su kolekcije koje već
imaju bazu. Ratno vrijeme devedesetih nam je donijelo mnogo
neočekivanih radova, prodavale su se obiteljske vrijednosti. Najviše je
mijenjala vlasnike “Krčma” Ignjata Joba, četiri vlasnika u posljednjih
petnaestak godina.
No, ima suprotnih primjera. Osamdeset su godina “Tri akta” Milivoja
Uzelca bila vlasništvo iste obitelji.
Narudžba arhitekta
Zagrebački je arhitekt kod Uzelca 1923. godine naručio sliku zadanih
dimenzija. Umjetniku je dao slobodu, slika je bila predivna. Arhitekt
ju je izvrsno smjestio i osam desetljeća bila je u istoj sobi.
Promijenile su se dvije generacije, a ona se nije pomakla s mjesta.
Prije tri godine slika je promijenila vlasnika. Igor Zidić nagovarao je
novoga vlasnika da joj je mjesto u Modernoj galeriji, da je ljudi vide,
pa je on posudio sliku i sad se neko vrijeme može vidjeti u
galeriji.
Tajne obiteljskih zbirki umjetnina
![kul_deci_tx.jpg](/media/img/fc/5a/8ff3e94dbf56a8023cb1.jpeg)