Zdenka Kovačiček, jedna od naših najdugovječnijih pjevačica, ima novi studijski album, prvi nakon “To Be Zdenka” iz 2004. Njezina pjesma “Frka” iz 1984. prije nekoliko godina revitalizirana je obradom Nipplepeople, a i ta pjesma i “Ja sam žena (za sva vremena)”, izvorno objavljena 1999., govori da je trebalo nekoliko verzija da se poruka proširi eterom, a ponešto govori i o istrajnosti i tvrdoglavosti Zdenke Kovačiček. Ali, nažalost, još više o poziciji koje su ponajbolje domaće pjevačice imale tijekom karijera ako nisu bile uglavljene u općeraširenu i prostoproširenu estradnu matricu, ili ako nisu imale velike ambicije i energiju poput Josipe Lisac.
I Zdenka Kovačiček i Josipa Lisac počele su nastupati 1967. godine, a već prvih godina Kovačiček se našla u inozemstvu i taj njezin susret s bluesom, jazzom, soulom i funkom pratit će je čitave karijere, od jazz albuma poput dvostrukog “Happy Jazz” iz devedesetih, suradnji s inozemnim glazbenicima, sve do 2015. kad je objavila koncertni album “Zdenka pjeva Ellu i Lelu”, snimljen na nastupu u Lisinskom gdje se pozabavila pjesmaricom Elle Fitzgerald na jednom i Lele Kaplowitz na drugom disku, uz Joea Kaplowitza, Elvisa Penavu, Ratka Divjaka, Sašu Nestorovića, Ramona Reberšaka i Lelu Kaplowitz.
Ne računajući kompilacije kao što su “Zlatna kolekcija” ili “The Best of Collection”, njezin novi album “Konstatacija jedne mačke” (Dancing Bear) ne samo da je dugo očekivan proizvod nego i prilika da se provjeri koliko su u 12 pjesama Kovačiček i suradnici uspjeli “ugurati”, naglasiti ili promijeniti dominantne elemente duge karijere. Odmah valja reći, odličan rezultat podjednako je potaknut Zdenkinim vokalom, ukupnom vibrom, ali i sjajnom sviračkom ekipom Greenhouse Blues Banda, autorima poput starog suradnika Marka Tomasovića i Daniele Borovnjak, Slavice Maras (autorice teksta naslovne pjesme) te producenta i aranžera Hrvoja Grčevića koji je album snimio u legendarnom studiju Janka Mlinarića Troolog i dobio zvuk kao da su bili u studijima Muscle Shoals u Alabami.
Otprilike kao kad album u Americi snimi Etta James, ili kad Jerry Wexler i Barry Beckett produciraju Dylanov gospel-album “Slow Train Coming”, “Konstatacija jedne mačke” svirački je i pjevački pravi korijenski album punog zvuka i razrađenih aranžmana, posvećen idiomima soula, bluesa i jazza, ali zabavan, sa zanimljivim tekstovima koji govore o ženskom pitanju na tragu starog stiha “ženska prava hoću”.
Album sam slušao na CD-u, ali sam svejedno otišao na Apple Music, gdje ispod njene diskografije, u rubrici “similar artists”, piše: Vanja Lisak Trio, Josipa Lisac, Mišo Kovač, Parni valjak, Bijelo dugme. I to pokazuje koliko je teško ispravno brendirati nečiju diskografsku karijeru i zašto se povratnički album Kovačiček mogao očekivati s određenom skepsom, ali su, srećom, pameću i zdravim razumom, svi uključeni u nastanak albuma “Konstatacija jedne mačke” odabrali ispravan pristup.
Nekoliko singlova objavljivano je prije samog albuma, od prvog “Jutarnja frka”, preko “Pozitivan primjerak” s Remi, “Aduta” koji jedini iskače u latinoamerički zvuk, “Love, Love, Love” s kojom je konkurirala na lanjskoj Dori, do nedavno objavljenog dueta s Davorom Gopcem “Jaka”. Na albumu je pridodano još šest pjesama, uključujući i duet “Tvoje usne” s Matijom Cvekom, ali bez obzira na vremenski razmak objavljivanja, sve zvuči koncepcijski artikulirano i fino zaokruženo.
Za razliku od ekstravagantne Josipe Lisac koja stilski proširuje radni teren, Zdenka Kovačiček odabrala je “mirniji” put, ali odlično realiziran. Naime, “Konstatacija jedne mačke” pravi je izlog tradicije prebačene u današnje vrijeme Stax-soula, R’n’B-ja, jazzy balada i funka, snimljen s iskusnom postavom glazbenika i aranžerom i producentom Grčevićem.
Popunjen majstorski odsviranim dionicama, čvrstom ritam sekcijom, naslagama puhača i klavijatura, album donosi i glas Zdenke Kovačiček koji bez prenemaganja, suvislo i staloženo nosi žanrovski ne baš tako čest pristup kod nas, bez da zazvuči umjetno ili isforsirano. Još bolje, tekstovi prožeti ironijom, osobnim iskustvima, razmišljanjima i duhovitim opaskama zbrajaju višegodišnje iskustvo glavne zvijezde, ali ne tonu u patetiku ili doslovnost. Odličan duet s Davorom Gopcem u netipičnoj pjesmi “Jaka” nedavno je najavio album, a Gobac se zapravo mogao pojaviti u nekoj očekivanijoj pjesmi albuma, na kojem ima dovoljno raspojasanosti, ritma i bluesa, pa i jačih gitarističkih rifova. No, najvažnije, “Konstatacija jedne mačke” nije staromodan album, već u ovo doba retromanije svjedoči o sjajnoj pjevačici koja je sa suradnicima uspjela sve ono što je uobičajeno u Americi napraviti tu kod nas. Promišljenu korijensku ploču s brojnim žanrovima, ali i tekstovima koji govore puno toga, a da sve skupa ne zazvuči kao iskonstruirano povlađivanje “stranoj” glazbi, već kao životno opredjeljenje Zdenke Kovačiček.
Albumi
Koncertni album “Live @ ZKM” Tamara Obrovac s Transhistria Ensembleom snimila je 26. studenog 2016., obilježivši dvadesetu godišnjicu objavljivanja prvog albuma “Triade”, ujedno zaokružujući priču o deset studijskih albuma koje je u međuvremenu objavila. Iako je taj album objavljen tek krajem 2018. kao prvi koncertni album jedne od najzanimljivijih domaćih koncertnih postava, Tamara Obrovac s istim je ansamblom godinu kasnije predstavila još jedno, ali sasvim drugačije koncertno izdanje koje se nedavno pojavilo na CD-u kao album “Villa Idola”. Radi se o suradnji s Jazz orkestrom HRT-a i nastupu u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti. Bilo je to sasvim različito iskustvo od onog iz ZKM-a, jer se Tamara Obrovac s Transhistria Ensembleom spojila s Jazz orkestrom HRT-a, a novonastali spoj bio je bitno određen odavno poznatim “slobodnjačkim” i improvizatorskim stilom Obrovac i benda, spojenog s aranžmanski čvrsto zacrtanim radom big banda. No, kao što su uspjele ranije suradnje s Jazz orkestrom HRT-a, Chui ili Darkom Rundekom, tako je i “Villa Idola” album koji slušateljima demonstrira sasvim različita lica koja je Tamara Obrovac u stanju iznijeti na pozornicama. Ono što su postigli možda je najjasnije izrekla Ivana Kocelj, voditeljica radne jedinice Glazba na HRT-u: “U pravilu vrijedi ‘manje je više’, no ponekad se dogodi da više jednostavno – bude više. Jedinstvena autorska glazba Tamare Obrovac izvorno namijenjena kvintetu glasa, gitare, kontrabasa, harmonike i bubnja ovdje je nadograđena instrumentarijem velikog jazz-orkestra, ali orkestra koji istančano i suptilno kroz aranžmane Andreasa Marinella, Luke Žužića, Josepha Kaplowitza i Zorana Majstorovića prepoznaje lice i narav te glazbe, osvjetljava je, produbljuje i čini još neodoljivijom. Fascinantna kreativnost i virtuozitet Tamare Obrovac i Transhistria Ensemblea pronašla je srodnu kreativnost i virtuozitet u svakom pojedinom članu Jazz orkestra HRT-a i urodila albumom na koji ćemo, kad se nakon mnogo godina okrenemo unazad, biti ponosni i zahvalni Tamari što je prihvatila ovaj izazov”.
Najave
Spuštajući se prema jugu jadranskom obalom, nakon Istre festival će se ovo ljeto prvi put održati u Dalmaciji, od 1. do 5. srpnja 2021. u The Gardenu Resortu u Tisnom. The Garden je smješten u idiličnom prirodnom zaljevu i prekrasnom krajoliku s mješavinom pozornica, restorana i prostora za odmor te je udaljen od Tisnog svega nekoliko minuta hoda. Novo poglavlje za festival predstavit će jednaku posvećenost glazbenom programu, ekskluzivne i premijerne nastupe i mješavinu novih heroja i pravih legendi elektroničke glazbe. Dimensions je otkrio i niz novih festivalskih glazbenih partnera, uključujući izdavačko-modnu kuću iz Velike Britanije Dr Banana, barcelonske LGBTIQ zabavljačice Maricas, glazbenu platformu Truants, te izdavačku kuću usmjerenu prema plesnoj glazbi Heels & Souls. Tu je i program Barbarelle koji će uskoro biti objavljen. Kako bi održali originalni duh Dimensionsa, za zvuk će biti zadužen već kultni Sinai Sound System. Dimensions festival zaokružio je ovogodišnju postavu novim imenima, a to su DJ Bone, DJ Masda, Peach, Mala, Shackleton, Youandewan, rRoxymore, ISAbella, Zakia, Credit 00, Charles Webster, Huerta i mnogi drugi. Najavljena su i nova partnerstva uključujući Dr Banana, Heels & Souls, VBX, Truants, MARICAS i Trommel. U skladu s tradicijom, Mala će još jednom moćno preuzeti Dimensions sa setom za sve one posvećene basu. U Dalmaciji se okuplja i berlinska scena koju će predstaviti Youandewan, Huerta, KRN, The Ghost, Gene On Earth, Sugar Free te Hamish & Toby. DJ Masda, Tho & Loren i Voigtmann također otkrivaju čari housea, a u istraživanje mračnijih sfera elektroničke glazbe vode DJ Bone, Zarkoff i Freakenstein. Zvukove Londona predstavit će pak DJ Zakia, 404 Eros, Harri Pepper, Heels & Souls, Sean OD i Will Lister.