Ludilo ili u najmanju ruku mentalna iščašenost neizbježni su pratitelji
umjetnika. Od Van Gogha koji je sebi odrezao uho do Kovačića i Vidrića
koji su život okončali potpuno mentalno rastrojeni. Slična opasnost
prijetila je i poznatom hrvatskom slikaru Vlahi Bukovcu. O tome
svjedoče njegove slike "Spomen jedne obitelji" i "Ormar buduće slave",
nastale početkom XX. stoljeća u Pragu.
Na prvoj su naslikane glave četvero njegove djece kako vise na
bijeloj pozadini, a sa stolića u podnožju promatraju ih glave slikara i
njegove žene Jelice. Na drugoj slici Bukovac je naslikao kuhinjski
ormar na čijim policama leže nasumce naslagane glave ljudi koje je
poznavao. Neke glave vise na zidu pokraj ormara ili su poredane na
stoliću. Među njima je i Bukovčeva glava. Sve su one sivo-zelene boje
što, aluzijom na truljenje i raspadanje, kod promatrača izaziva dodatno
jezovit dojam. Otkud takva jeza i crnilo u duši inače veselog Bukovca?
Praški blues
Godine 1904. Bukovac se, nakon mnogih peripetija, skrasio u Pragu.
Postao je izvanredni profesor na Umjetničkoj akademiji s plaćom koja je
bilo dovoljna za sasvim ugodan život. Štoviše, vlada mu je odobrila još
pola godišnje plaće kako bi uredio svoj atelijer. Nekoliko godina
kasnije unaprijeđen je u redovitog profesora što mu je donosilo
otprilike 50 posto veću plaću.
Osim toga, odgovarala mu je i društvena atmosfera Praga koji je bio
otvoreniji od Zagreba i skloniji prihvaćanju liberalnih ideja sa
Zapada. Stoga je Bukovac otvorenošću, srdačnošću i liberalnim idejama
koje je prihvatio živeći u Parizu stekao poštovanje i ljubav svojih
učenika koji su zbog njega učili hrvatski.
No, usprkos svemu tome, Bukovac je u Pragu bio nesretan. Približavajući
se pedesetoj, osjećao je zamor i zasićenost životom. Više nije bio
mladić koji bi uživao u kozmopolitskoj gužvi velegrada. Stoga mu nije
godio život u hiperaktivnoj češkoj metropoli, a još manje mu je
odgovaralo vječno oblačno srednjoeuropsko nebo. Život mu se odvijao
isključivo na relaciji škola atelijer kuća. Iznimke su bile
rijetke šetnje s obitelji ili učenicima u praškoj šumi Letne. Nije više
ni izlagao. Iako su mu materijalna sigurnost i nešto liberalnija
atmosfera nego u domovini omogućavali slobodu stvaranja, on nije bio
aktivan kao prije. Jednostavno, nova sredina ničim nije nadahnjivala
njegovu umjetničku dušu. Osim toga, nestalo je i izazova. Dokazavši se
kao umjetnik, kao da više nije imao motiva privlačiti pozornost
javnosti.
Počeo je patiti za rodnim Jadranom u čijim je obalama gledao spas od
depresije. "Sa zanosom govori kako će se vratiti u Cavtat, gdje ima
kuću do mora, gdje ga čekaju klisure, južno cvijeće, čempresi, palme
gdje izvrnuta na valu leži lađica", izvještavao je tadašnji hrvatski
tisak.
"Željan sam sunca i našeg mora, a bogme i domaće hrane, ljupke naše
riječi i našeg čovijeka, koji je uza sve mane, najbliži našem srcu i
ćudi", zapisao je Bukovac u svoj dnevnik.
No, od skorog povratka u domovinu nije bilo ništa. Štoviše, smrt majke
i vlastito pobolijevanje Bukovcu su samo produbili crne misli koje su
mu se rojile u glavi. Pogodilo ga je i to što nakon hitne operacije
čira na želucu punih godinu dana nije mogao slikati. Teže od boli
podnosio je život bez atelijera, kista i palete.
Ponor depresije
Koliko je duboka bila Bukovčeva depresija, najbolje svjedoče dvije
spomenute slike. Njihova morbidnost pokazuje da je nekad veseli i
optimistični Bukovac postao drugi čovjek. Ako se može vjerovati
utemeljitelju psihoanalize Sigmundu Freudu, čija se zvijezda u to doba
počela uspinjati, te su slike Bukovčev pokušaj da iz sebe izbaci sve
duhovno crnilo od stresa u prethodnom desetljeću. Na površinu je
isplivao strah od novih gubitaka, ali i strah od prolaznosti koji je
vjerojatno rastao kako se Bukovac približavao pedesetoj godini. Osim
toga, "Ormar buduće slave" vjerojatno je pogled unazad i pokušaj
rekapitulacije vlastitoga života.
Ako Bukovčevu prašku krizu promatramo iz te perspektive, već je na prvi
pogled uočljivo da su majčina smrt i bolest koja ga je snašla bili
"okidač" za depresiju koja je nastala kao rezultat stresa i razočaranja
koje je potkraj XIX. stoljeća doživio u Zagrebu. Bezvoljnost,
nedostatak stvaralačkog elana i, na kraju, nihilizam, klasični su
simptomi depresije.
Ipak, Bukovac nikad nije prešao medicinsku "granicu normalnosti" i
predao se nihilizmu niti je bio sklon samoubojstvu, što je tipično za
teže oblike depresije. Svu morbidnost psihičke krize vjerojatno je
istisnuo u dvije spomenute fantastične slike i uspio sačuvati zdrav
razum.
U prilog tome govori i poznati Beckov indikator depresije na osnovi
kojeg se može zaključiti da je Bukovac bio izložen blagom ili u
najgorem slučaju umjerenom stupnju depresije.
A ta depresija nije mu ugrozila mentalnu stabilnost, nego mu je dušu
napunila tugom ili, kako bi rekli američki Crnci, bluesom.
PREŠUĆENA POVIJEST Vlaho Bukovac nad ponorom ludila