Intervju s autorom glazbe najnovijeg CD-a “Majka Božja Bistrička” o hrvatskoj stvarnosti

Zrinko Tutić: Glazbu i kulturu zamijenile su obrijane stražnjice i operirani organi

Zrinko Tutić
Foto: Marko Lukunić Kiseli
25.10.2008.
u 17:40

Od prošlog tjedna na tržištu je CD “Majka Božja Bistrička” za koji je libreto napisao Željko Pavičić, a glazbu Zrinko Tutić. Ugledni novinari tvrde kako su svi naši estradni lisci “odrasli”, zasitili se stvaranja hitova i zvijezda te se ne bi začudili da netko od njih uskoro osvane i s operom. Tutić, pak, kaže da ga je mjuziklu privuklo pitanje duhovne glazbe u Hrvata. Opera, rock-opera, mjuzikl… Tanka je, smatra, linija koja će glazbu odvesti u ovaj ili onaj naziv:

– Duhovna glazba u bivšem režimu nije bila među popularnijima i zato danas imamo velik broj obrada. Pjeva se “Milost”, koju je još 1779. napisao John Newton, pa “Krist na žalu”, koji je napisao papa Wojtyla. Duhovna je glazba vrelo, unutar nje stvorene su Aretha Franklin, Whitney Houston, Mariah Carrey... To nije getoizirana glazba koja se pušta za Božić, Uskrs, Bajram. Kod nas ona funkcionira na prepjevima, ne crpi sve mogućnosti i upravo to bio mi je izazov. Od kada znam za sebe volio sam različitost unutar glazbe. Volim se javljati u više autorskih oblika, što sam, uostalom, i dokazivao tijekom karijere; od kantautorstva, šlagera, pop-glazbe, pet sezona glazbenog identiteta HTV-a, do filmske glazbe, kazališta.

• “Bez obzira na kravate i bogate toalete, klimatizirani boravak i masni stol, čovjek 21. stoljeća također ima osjećaj izmorena težaka kojemu je život u ovoj suznoj dolini sličniji paklu nego raju. Čovjek danas treba duhovne vitamine i antibiotike, treba lepoglavsko nebo da preživi idući tjedan” riječi su Mije Gabrića objavljene na CD-u mjuzikla.
– Teško je nositi se s ovim vremenom. Nasvirao sam se po klubovima, no tada nije bilo gaže koja je trajala dulje od jedan u noći. Oko ponoći bilo je gotovo. Danas djeca tek tada izlaze i idu po klubovima koji sviraju nuklearni otpad. Kako da stvarnost onda izgleda dobro?



• Osjećate li se vi sigurno? U vrijeme kad se djeca ubijaju zbog tri kune i mobitela, dopuštate li kćeri da noći provodi po diskotekama?

– Bio bih uistinu iznenađen da mi kći kaže kako izlazi po nekim klubovima i u njima se zadržava do jutra. Koliko ja vidim, kreće se po normalnim mjestima, izlazi u granicama dopuštenoga za njezinu dob. Odgojem, stavom i trudom roditelja djeca dolaze do vlastitih spoznaja i kriterija. Osjećam li se sigurno? Apsolutno – ne. Uznemiren sam kao i svi drugi. Jedini način, osim državne represije i edukacije, i dalje je kućni odgoj, upozoravanja da se takva, problematična mjesta trebaju izbjegavati.

• Umjesto da vrednuju velika imena, mlađim su generacijama uzori celebrityji bez pokrića, ljudi koji nisu ni zaslužili ni opravdali zvjezdani status. Sumnjivi poduzetnici, manekenke, razni niškoristi krema su društva, a mlađe generacije kao da nisu ni čule za Terezu, Gabi, Arsena. Nemaju pojma tko je Pero Kvrgić, Vanja Drach. Kako stvari vratiti na svoje mjesto?
– Društvo ima kolektivnu amneziju, a posebno se to odnosi na tiskane i elektroničke medije. Od Ive Robića, Arsena Dedića, Gabi, Tereze pa do mojih dana kao da više nitko ne postoji. Imamo senzacionalnu zabavnoglazbenu povijest koja je jednostavno maknuta. Kultura, također. Na njihovo mjesto došle su obrijane stražnjice i operirani organi. Umjesto da se ističe kvaliteta, sve je veći sajam freakova, čudaka, ljudi koji su poznati, a nitko ne zna reći po čemu. U takvu okruženju nema mjesta za Terezu, a neka nova djeca nemaju pojma o bilo čemu normalnom u povijesti hrvatske zabavne glazbe. Kako bi i znali kada se koncert u povodu 50-godišnjice Gabi Novak s Big bandom emitira u pola jedan u noći na HRT+?

• Nije li HTV promijenio odnos prema hrvatskoj glazbi? Donedavno naših izvođača uopće nije bilo, a sada mi se čini da postoji pomak.
– Istina, taj se odnos mijenja, ali se još nije promijenio. Čekamo Domagoja Burića s njegovim shemama, i sam od njega očekujem promjene. HRT, koji je direktna nasljednica Televizije Zagreb, trebao bi se okrenuti oko sebe, sjetiti se vremena Antuna Martija, Angela Miladinova... i zadati si brzi povratak na svoju tradiciju. Ona, naravno, treba biti moderna, u duhu 2008., 2009., ali i na tragu svoje tradicije.

• Desetak godina unazad dominirali su na estradi Đorđe Novković, Zdenko Runjić, Rajko Dujmić, Tonči Huljić i vi, a pjevači i pjesme koje ste stvorili su vječne. Što sada, kad su neki umrli, a drugi se povukli? Naziru li se novi ljudi koji bi stvarali velike projekte?
– Padom kriterija došlo je do toga da danas svatko može pjevati i stvarati glazbu. U takvim uvjetima događaju se neke pjesme, mali, površni i jadni tragovi koji prođu ljudskim dušama. Namjera glazbe i jest doprijeti do duše i srca, ali tamo bi se trebala i zadržati. Po mogućnosti dulje od jednoga ljeta. Generalni je pad kriterija u društvu; u glazbi, u moralu..., a stanje u diskografiji, prisutnost jakih ili slabih autora, samo je rezultat tih okolnosti.



• Osjećate li nostalgiju za 70-im, 80-im godinama? Zlatnim godinama popa, rocka, novog vala? Prije svega za pozitivnom konkurencijom, afirmativnim nadmetanjem – tko će napraviti bolju pjesmu?
– Rado ih se sjetim. Kad se inficiraš glazbom, a to se obično događa u ranom djetinjstvu, sto posto si neizlječiv. Prve svirke, bendovi, prve ljubavi i patnje, nastajanje tužnih tekstova..., predivno razdoblje koje me ispunjavalo tijekom srednje škole. Preslušali smo sve ploče koje su tada postojale jer smo htjeli svirati i svidjeti se curama. U sedamdesetima sam izdao prvi singl i htio biti s velikim dečkima. Želio sam biti kantautor, kompozitor s različitim interesima. Tada sam napravio svoj prvi TV mjuzikl “Bajka o maslačku”, radio songove za djecu, glazbu za TV seriju “Marko Marulić”, pobjeđivao na festivalima. Riječju, nalazio sam sebe. Na početku osamdesetih napisao sam pjesmu “Doris” i u to su vrijeme nastala moja četiri kantautorska albuma. U drugoj polovici osamdesetih radio sam prvi ozbiljni projekt – Doris Dragović. Slijede Massimo, Bebek, Tajči i drugi izvođači.

• A onda devedesete s naglaskom na filmskoj glazbi.
– Tada mi se više nije lako išlo na put, nisam htio toliko pjevati, radije bih ostajao u studiju i pisao. Od devedesetih kreće drugi, filmski opus. I dalje radim Severinu, Maju i druge izvođače, ali okrećem se glazbi za “Zlatne godine”, “Garciju”, “Nausikaju”, “Putovanje tamnom polutkom”, “Kad mrtvi zapjevaju” i glazbenom identitetu HRT-a.

• Koliko je vremena prošlo od vašeg zadnjeg autorskog albuma?
– Prije šest mjeseci izašao je moj kompilacijski album. No, posljednjih godina više smo radili na singlovima. Goranu Karanu napravio sam “Bijele zastave” pa za splitski festival pjesmu “Ružo moja bila”. Sada sam završio album Maje Blagdan, na kojemu sam većim dijelom autor, ali i glazbeni producent.

• U Tuticu su nekad bili Tereza, Mišo Kovač, Crvena jabuka, Severina, Maja Blagdan, Davor Radolfi... Zašto je danas tu samo Maja?
– Tutico je osnovan i napravljen kao atelijer kompozitora i glazbenog producenta Zrinka Tutića. Svojedobno se pojavila jaka potreba za koncertnom agencijom koja vodi i drugi dio priče – nastupe, bendove, razglas. No, u jednom sam trenutku bio prezasićen razmišljanjima tko je kome poslao plakate, a tko nije. Moj brat se i danas time bavi, Škorin je menadžer, ali ja više nisam sudionik.

Umorio sam se i od ugovora, ne želim da me više obvezuju. Pjevači su nekad sa mnom bili vezani uglavnom petogodišnjim ugovorima, a sada to funkcionira od projekta do projekta. Drago mi je što smo Maja i ja napravili novi album, ali nećemo se više “ženiti” na pet godina. Imam ja i drugih interesa. Ni danas nije upitno bi li pjevači htjeli biti u Tuticu, nego bih li ja radio s njima. Ne potpisuju oni ugovore sa mnom. Obrnuto je! Ja ih potpisujem s njima, a više mi se to ne da. Ne mogu raditi novi album zato što sam se ugovorom obvezao, nego zato što to želim.


Porin nije dotaknuo dno

Puno je komentara da je zajednička manifestacija HRT-a i HGU-a – Porin – dotaknuo dno. Obazirete li se na njih? Razmišljate li o promjenama?
– Svi imaju pravo na komentar, no Porin je bio i ostao jedina manifestacija u kojoj se ne biraju najljepše suknje. To je nagrada profesionalaca profesionalcima. No, što reći glasačima Porina kad ni u politici ne znaju kome će dati glas? Stalno se nečemu protivimo. Netko pobijedi ne zato što je dobar, nego stoga što se glasači protive onima drugima. Porin je refleksija diskografske godine. Kakva je diskografija, takav je i Porin. Završna je priredba nešto drugo. Treba se dogoditi na pametniji način, atraktivniji, zabavniji, no time se treba baviti HRT. Provođenje nagrade, kategorije, svraćanje pozornosti na različite žanrove..., što, gdje i kako staviti u završnu priredbu, a da ona ne traje dva i pol, nego sat i 45 minuta. Svi smo time razbijali glavu. Ne priznajem obrazloženje da kategoriju klasične glazbe treba srezati jer smanjuje gledanost, a u međuvremenu se puštaju sapunice ili reklame. Onaj tko govori da je Porin dotaknuo dno očito još ne shvaća kako je zamišljen. Porin nije palača pravde, nema veze s koncertima, populizmom, dometom u javnosti. To je jedina nagrada koja se spominje u životopisima. Od kada postoji Porin, izvođači se vole pohvaliti riječima “a dobitnik sam i Porina u kategoriji...” pa izgleda da ipak nije sve tako crno. Mislim da populističkih nagrada ima dovoljno, no volio bih da ih postoji još stotinu. Ali dopustite da i struka, po svom mišljenju, uruči nagradu najboljima.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije