Ove je godine prvi put zabilježen interes lešinarskih fondova (vulture
funds) za Hrvatsku!
Sa sitnišem do bogatstva
Zasad ti fondovi koji su nastali u Americi i proširili se u Europu nisu
u našoj državi ništa kupili, tek procjenjuju jesu li njihove mete (a to
mogu biti nekretnine, dionice, posrnule kompanije...) dovoljno
financijski primamljive. Lešinarski fondovi koji su bacili oko na
zemlje jugoistočne Europe, a među njima i na Hrvatsku, osnovani su
potkraj prošle godine na londonskoj burzi.
– Dosad lešinarski fondovi nisu bili zainteresirani za Hrvatsku jer smo
za njih premalo tržište. Ali zbog recesije i mi smo im zanimljivi –
objasnio je Tomislav Perović iz agencije Colliers Hrvatska. Lešinarski
fondovi – dodao je Perović – samo instrumentaliziraju ono što svi u
doba recesije rade – kupuju što jeftinije i nastoje to kapitalizirati.
Metoda je rada lešinarskih fondova, kako i samo ime sugerira, da
strpljivo kruže oko moguće žrtve i pažljivo biraju kompanije, portfelje
banaka... koji su pred propašću. To im daje priliku da za samo nekoliko
kuna, kako bi se kolokvijalno reklo, kupe imovinu koja vrijedi znatno
više. Poslije oporavka tržišta i dizanja cijena svoj plijen prodaju i
na tome zarađuju.
Mete su lešinarskih fondova i države. Otkupe, primjerice, vanjski dug
neke zemlje (kao što su to svojedobno učinili u Argentini) za vrlo
nisku cijenu i potom sudski tuže dužnika. Osim tih najozloglašenijih
financijskih organizacija za Hrvatsku je zainteresirano i više stranih
fondova, poput američkih, njemačkih i engleskih.
– Zanima ih kupnja zgrada koje donose prihod, točnije poslovnih
nebodera koji već imaju iznajmljene urede – tvrde Tomislav Perović i
Vedrana Likan iz agencije Colliers. Čak su i neki vlasnici trgovačkih
centara zainteresirani za prodaju dijela svog vlasništva u
šoping-mekama takvim fondovima. U Colliersu, agenciji koja se bavi
zastupanjem, savjetovanjem ulagača i istraživanjem tržišta tvrde da
unatoč krizi nikad nisu imali više posla nego sada.
Repozicioniranje projekata
To dokazuje, tvrde Tomislav Perović i Vedrana Likan, da nije pao
intenzitet tržišta nego transakcije. Zbog krize i recesije svi se
projekti sada moraju pripremati mnogo pažljivije i bolje.
Banke više olako ne financiraju ulagače i dok su prije bile voljne
sufinancirati čak 80 posto gradnje trgovačkog centra, sada investitor
mora imati udio od barem 40 do 50 posto svog kapitala. – Potrebno je
repozicionirati postojeće projekte kako bi oni pronašli svoj put na
tržištu. Prema istraživanjima, isplativije je umjesto trgovačkih
centara graditi outlete, a poslovne zgrade moraju biti energetski
učinkovite, odnosno štedljive – objasnila je Vedrana Likan iz Colliersa.
ULAGAČI STRVINARI Po prvi put “lete” iznad Lijepe Naše