ULAGAČI STRVINARI Po prvi put “lete” iznad Lijepe Naše

Lešinarski fondovi napadaju Hrvatsku

06.03.2009.
u 18:15

Ove je godine prvi put zabilježen interes lešinarskih fondova (vulture funds) za Hrvatsku!

Sa sitnišem do bogatstva
Zasad ti fondovi koji su nastali u Americi i proširili se u Europu nisu u našoj državi ništa kupili, tek procjenjuju jesu li njihove mete (a to mogu biti nekretnine, dionice, posrnule kompanije...) dovoljno financijski primamljive. Lešinarski fondovi koji su bacili oko na zemlje jugoistočne Europe, a među njima i na Hrvatsku, osnovani su potkraj prošle godine na londonskoj burzi.

– Dosad lešinarski fondovi nisu bili zainteresirani za Hrvatsku jer smo za njih premalo tržište. Ali zbog recesije i mi smo im zanimljivi – objasnio je Tomislav Perović iz agencije Colliers Hrvatska. Lešinarski fondovi – dodao je Perović – samo instrumentaliziraju ono što svi u doba recesije rade – kupuju što jeftinije i nastoje to kapitalizirati.

Metoda je rada lešinarskih fondova, kako i samo ime sugerira, da strpljivo kruže oko moguće žrtve i pažljivo biraju kompanije, portfelje banaka... koji su pred propašću. To im daje priliku da za samo nekoliko kuna, kako bi se kolokvijalno reklo, kupe imovinu koja vrijedi znatno više. Poslije oporavka tržišta i dizanja cijena svoj plijen prodaju i na tome zarađuju.

Mete su lešinarskih fondova i države. Otkupe, primjerice, vanjski dug neke zemlje (kao što su to svojedobno učinili u Argentini) za vrlo nisku cijenu i potom sudski tuže dužnika. Osim tih najozloglašenijih financijskih organizacija za Hrvatsku je zainteresirano i više stranih fondova, poput američkih, njemačkih i engleskih.

– Zanima ih kupnja zgrada koje donose prihod, točnije poslovnih nebodera koji već imaju iznajmljene urede – tvrde Tomislav Perović i Vedrana Likan iz agencije Colliers. Čak su i neki vlasnici trgovačkih centara zainteresirani za prodaju dijela svog vlasništva u šoping-mekama takvim fondovima. U Colliersu, agenciji koja se bavi zastupanjem, savjetovanjem ulagača i istraživanjem tržišta tvrde da unatoč krizi nikad nisu imali više posla nego sada.

Repozicioniranje projekata
To dokazuje, tvrde Tomislav Perović i Vedrana Likan, da nije pao intenzitet tržišta nego transakcije. Zbog krize i recesije svi se projekti sada moraju pripremati mnogo pažljivije i bolje.

Banke više olako ne financiraju ulagače i dok su prije bile voljne sufinancirati čak 80 posto gradnje trgovačkog centra, sada investitor mora imati udio od barem 40 do 50 posto svog kapitala. – Potrebno je repozicionirati postojeće projekte kako bi oni pronašli svoj put na tržištu. Prema istraživanjima, isplativije je umjesto trgovačkih centara graditi outlete, a poslovne zgrade moraju biti energetski učinkovite, odnosno štedljive – objasnila je Vedrana Likan iz Colliersa.

Želite prijaviti greške?