Zanimljiva otkrića

Doznali smo koliko Hrvati izdvajaju za proizvode domaćih OPG-ova, podatak nas je iznenadio

OPG
Foto: Shutterstock
1/8
01.08.2024.
u 16:36

U Hrvatskoj je registrirano preko 150.000 OPG-ova, dok mladih poljoprivrednika ima više od 20.000, s time da ih je najviše u Osječko baranjskoj županiji gdje broj prelazi dvije tisuće. Ovisno o lokalnoj klimi, tlu i potrebama tržišta, hrvatski OPG-ovi proizvode širok spektar poljoprivrednih proizvoda, od voća, povrća, mliječnih proizvoda, jaja, pa sve do meda, vina i maslinovog ulja, a zajednički nazivnik im je – domaći uzgoj.

No, u kojoj mjeri hrvatski građani doista konzumiraju svježe, domaće i sezonske proizvode koje su marljivo uzgojili OPG-ovi? Koji čimbenici su im najvažniji pri odabiru proizvoda iz lokalnog uzgoja i proučavaju li deklaracije i sastav namirnica OPG-ova? U suradnji sa Sparom proveli smo nacionalno istraživanje u trajanju od 24. lipnja do 12. srpnja kojim su obuhvaćena 462 ispitanika iz cijele Hrvatske, a sve s ciljem dobivanja odgovora na pitanja vezanih za odnos Hrvata prema proizvodima OPG-a.

Evo kakve smo podatke prikupili anketom.


Spol i dobna skupina

Većina su sudionika ankete žene (75%), a manji je dio muškaraca (25%). Isto tako, većina je ispitanika starija od 50 godina (70%). To pak navodi na zaključak da je uglavnom kod žena srednje životne dobi prisutna svijest o važnosti kvalitete i svježine domaćih, provjerenih namirnica.


Regionalna raspodjela

Uzimajući u obzir regionalnu raspodjelu ispitanika, 61% ih je iz središnje Hrvatske, dok su ostale regije zastupljene u značajno manjem broju. Ova nesrazmjerna raspodjela odražava različit odnos prema proizvodima OPG-a u različitim dijelovima Hrvatske.

Foto: Večernji list


 

Porijeklo namirnica

Rezultati istraživanja koje su proveli Večernji list i Spar ukazuju na to da je hrvatskim građanima važno porijeklo namirnica koje konzumiraju. Naime, čak 59% ispitanika kupuje samo hranu provjerenog porijekla, njih 37% kaže kako im je porijeklo važno samo kod određenih namirnica, dok neznatan broj ispitanika ističe kako im nije bitno odakle potječu njihove namirnice.


Učestalost konzumiranja proizvoda hrvatskih OPG-ova

Zanimljivo, većina ispitanika, njih 43%, više puta tjedno konzumira proizvode uzgojene na hrvatskim OPG-ovima. Nešto manje (34%) ih svakodnevno konzumira, a slijede ih ispitanici koji jednom tjedno konzumiraju lokalno uzgojene proizvode (9%), jednom mjesečno i više puta godišnje (3%) te oni koji sami uzgajaju hranu (4%). Naposljetku, svega troje anketiranih ne konzumira proizvode hrvatskih OPG-ova.

Foto: Večernji list


Proizvodi koji se najčešće konzumiraju

Voće i povrće su najčešće konzumirani lokalno uzgojeni proizvodi prema odgovorima ispitanika (20%). Zatim, jaja i mliječni proizvodi (17%), med (14%), meso i riba (11%) i ulja (10%), a manje su zastupljeni odgovori čajevi i ljekovito bilje, orašasti plodovi, voćni sokovi i alkoholni proizvodi.


Biranje OPG-a

Nekoliko je čimbenika prema kojima ispitanici izabiru OPG od kojega će kupiti određene proizvode. Većina ispitanika (29%) ističe kvalitetu kao presudnu, zatim nečiju preporuku (22%) ili podatke s deklaracije proizvoda (19%). Potom, kao odlučujuće čimbenike pri odabiru OPG-a ispitanici su naveli cijene proizvoda (10%), ime OPG-a (7%) te u manjem postotku certifikate i ambalažu. Svega 1% ispitanika ne obraća pozornost ni na što od spomenutoga.

Foto: Večernji list


Nabava proizvoda iz lokalnoga uzgoja

Najveći dio anketiranih ispitanika (31%) domaće, lokalno uzgojene proizvode nabavlja u supermarketima, zatim na tržnici (23%) i izravno s farmi OPG-ova (16%). Čak 115 ispitanika sami uzgajaju namirnice koje konzumiraju. U najmanjemu postotku ispitanici nabavljaju proizvode iz lokalnoga uzgoja u specijaliziranim trgovinama zdrave hrane, lokalnim trgovinama i na internetu.


Razlog kupnje i konzumiranja lokalno uzgojenih proizvoda

Na pitanje zašto konzumiraju namirnice iz lokalnog uzgoja, 28% ispitanika odgovorilo je da su razlozi svježina i sezonski uzgoj, 23% ih je izjavilo zbog podrške lokalne poljoprivrede, 22% je odgovorilo da to čine zbog kvalitete, dok su 42 osobe odgovorile da namirnice OPG-ova konzumiraju zbog cijene.
 

Foto: Večernji list

Deklaracije na proizvodima

Jedno od pitanja bilo je i čitate li deklaracije na proizvodima koje su uzgojili OPG-ovi, na što je većina ispitanika (48%)    kazala da pozorno čitaju sve stavke s deklaracije neovisno o proizvođaču, 25% ih obraća pozornost samo na određene oznake, zatim 22% ih vjeruje proizvođačima pa uopće ne obraćaju pažnju na deklaracije, a samo tri posto ispitanih uopće ne čita deklaraciju.


Izdvajanje veće količine novca

Shodno tome, 45% ispitanika na pitanje bi li izdvojili više sredstava za proizvode OPG-a odgovara da to redovito čini, njih 38% povremeno izdvaja više sredstava za kvalitetne proizvode OPG-a, 13% ispitanika proizvode kupuje samo kad su na akciji, dok si 15 anketiranih ne može priuštiti proizvode OPG-a.

Foto: Večernji list


Trendovi u prehrambenoj industriji

Posljednje pitanje istraživanja glasilo je pratite li trendove u prehrambenoj industriji u OPG-ovima, na koje je 257 ljudi (55%) odgovorilo da se povremeno informiraju ako uoče novost ili trend, 27% se redovito informira, 13% se ne informira jer su uvijek vjerni istim proizvođačima te troje posto sudionika ankete ne zanimaju novosti.

Foto: Večernji list

Podrška domaćoj proizvodnji te svijest o kvaliteti i svježini postali su imperativi pri odabiru namirnica za mnoge potrošače diljem svijeta, uključujući i Hrvatsku. Posljedica toga je rast popularnosti obiteljsko poljoprivrednih gospodarstava koji doprinose lokalnoj ekonomiji stvarajući radna mjesta i potičući razvoj ruralnih područja. OPG-ovi utječu i na raznolikost ponude prehrambenih proizvoda na tržištu, a često prakticiraju i održive poljoprivredne metode koje smanjuju negativan utjecan na okoliš, kao što je organski uzgoj ili smanjenje upotrebe kemikalija.

Sadržaj nastao u suradnji sa Sparom.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije