Nakon Pariza i Londona, izbor New Yorka za profesionalnu i životnu destinaciju 26-godinjeg modnog stilista Grge Zečića bio je prirodan slijed jer baš su u ovom gradu mnogi prepoznali njegovu stilističku suptilnost.
Kako si otišao iz Hrvatske? Kako se dogodio New York?
Zamišljao sam da ću završiti politologiju i otići u diplomaciju, ali nisam mogao vrijeme gubiti na kavama ništa ne radeći i čekati da me uhvati sudbina nezaposlenih. Prvi sam put otišao 2009. u London gdje sam odradio modni staž u PR agenciji koja se brinula za modnu kuću Prada, a drugi odlazak u London u travnju 2010. bio je konačan.
Nakon Londona Anastasia Barbieri, Hrvatica, urednica u francuskom Vogueu i modna direktorica Vogue Hommesa, pozvala me u Pariz gdje sam bio do ožujka 2012. i tamo upoznao bivšu glavnu urednicu Voguea Carine Roitfeld.
Ispada da mi je životna sudbina da mi uvijek pomažu snažne žene.
Što radiš u New Yorku?
Kada sam prvi put krenuo van, u glavi sam morao izbrisati sve što sam mislio da znam
Sudjelujem u uređivanju mode i stiliziranju snimanja za časopise kao što su Interview, Garage, Hero i sada Numero. Imam i komercijalne klijente koje konzultiram na kampanjama.
Tu su onda muški i ženski tjedni mode, sastanci s fotografima, mladim dizajnerima, agentima iz modnih agencija.
U modnoj industriji opstaju samo oni puni inovacija, strasti za tim poslom?
Svaki tjedan imam krize i mislim da sve što radim nije dovoljno dobro. Ta konstantna analiza i borba sa samim sobom tjera me naprijed. Modu možete shvatiti kao površnu ili kompleksnu.
I predsjednik države i profesor na Harvardu svako se jutro bude, biraju kravatu, gledaju se u ogledalo. Odjeća nas definira, šalje poruku o nama. Kada sam prvi put krenuo van, u glavi sam morao izbrisati sve što sam mislio da znam. Krenuti od nule i zaboraviti sve.
Zašto hrvatskih dizajnera nema na tjednima mode u New Yorku?
Kod nas moda ne može opstati. Moja odluka o odlasku zapravo ima veze s onim kako se moda percipira u Hrvatskoj. Došao sam u fazu kada sam se sramio reći da sam stilist jer ponižavajući je način na koji se definira stilist u nas.
Uz taj se termin veže ekshibicionizam i niz neugodnih etiketa za koje su odgovorni razni medijski eksponirani likovi. Vani je stilist zanimanje koje se poštuje i shvaća ozbiljno.
Imamo li dobrih dizajnera?
Nisu mi jasni hrvatski dizajneri koji svaku kunu ulažu u predstavljanja na domaćim revijama koje služe isključivo kao platforma za instantno medijsko promoviranje.
Zašto njih pet ne bi zajednički skupilo novac kako bi se predstavili na sajmu u Londonu ili Parizu? Hrvatska ima talentiranih dizajnera, ali oni se bore s vjetrenjačama u vlastitoj zemlji.
Kako Ksenija Vrbanić prodaje svoje kreacije diljem svijeta i nosi je jedna Helena Bonham Carter?
Zato što je Ksenija radnik, bori se, radi i šuti. Kako to da je Mauro Massarotto iz Rovinja pokrenuo brend naočala Sherif & Cherry koje vidite u svakom Vogueu?
Imamo dobrih modnih kreatora, ali oni gube vrijeme u hrvatskoj i snage na puko medijsko promoviranje
Zato što Mauro neumorno radi i za njega ima mjesta u svijetu. U Hrvatskoj se razvila nova generacija talentiranih dizajnera, ali rade na krivi način, jer biti modni dizajner u Hrvatskoj nema smisla i nema budućnosti zato što nema organizacije i dobrotvora koji će vam pomoći.
Što za tebe znači da je žena šik?
Hermesova Birkin torba nije šik samo zato što ste je kupili i nosite je uokolo. Birkinica je šik kada ste je naslijedili od mame ili bake. U moru trendova žene se danas gube u definicijama luksuza.
Pogotovo u tranzicijskim zemljama kao što je Hrvatska gdje luksuz služi za psihološki obračun s okolinom.
Kao mladić slušao si Nirvanu, a danas se družiš s Courtney Love?
Courtney je postala prijateljica, a ne klijentica jer joj ne radim stylinge svaki dan. Doživio sam izvantjelesno iskustvo kada me odvela u arhivu gdje je sva Kurtova odjeća i onaj legendarni razvučeni pulover na crveno-crne pruge.
Nirvana u travnju ulazi u Rock’n’Roll Hall of Fame, Courtney će prihvatiti nagradu u Kurtovo ime, a ja imam čast raditi na njenoj haljini s jednom modnom kućom. Tu se krije ta luda ljepota mog posla.
>>Ksenija Vrbanić: Moji modeli pristaju svima - u broju 34, ali i 48. To je pravi dizajn!