Znate li je gdje je izložen Orion, najstariji indoeuropski kalendar? Po kojem je povrću poznato selo Vidovec pokraj Varaždina? I koja neman spava ispod starog grada Zrinskih u Čakovcu? Kad bi se radio popis najzanimljivijih turističkih odredišta i atrakcija u Hrvatskoj za koje nikad niste čuli, neke od njih bile bi pri vrhu. Sve su na kontinentu i sve su premalo poznate iako turistički djelatnici uporno ponavljaju da turisti žele doživljaj i priču, a ne samo more i izležavanje na suncu.
Amerikanci na kruzerima
I dok se prebrojavaju automobili koji u kolonama mile prema Jadranu, na sjeveru Hrvatske turisti granicu prelaze – na biciklu. Čak 360 kilometara staza ponuđeno je tzv. cikloturistima, i to od izvora rijeke Mure u Austriji preko Slovenije do ušća u rijeku Dravu u Hrvatskoj.
– Potencijal u cikloturizmu je velik – kaže međimurski župan Matija Posavec, koji je i predsjednik Turističke zajednice (TZ), dodajući kako se o rekordima na kontinentu premalo govori. Broj gostiju u Međimurju, primjerice, raste petu godinu zaredom, a stranaca je u prvih šest mjeseci 2014. više čak 43%.
Prema podacima Ministarstva turizma, na kontinentu je, ne računajući Zagreb, lani ostvareno 13 milijuna dolazaka i 73,3 milijuna noćenja, što je u odnosu na 2012. porast u dolascima od 5,6%, a u noćenjima četiri posto.
Gotovo sve županije bilježe rast. Vukovarsko-srijemska u dolascima je rasla 19, a u noćenjima 21%. Profiliraju se kao destinacija doživljaja, promocije vina i gastronomije, kulturno-povijesnih atraktivnosti, memorijalnog Vukovara i tematskih ruta. Prije 10 godina u Vukovar je pristalo 57 putničkih brodova i kruzera sa 8642 turista, a lani čak 28.000, najviše Amerikanaca i Nijemaca. U odličnoj je situaciji i Ličko-senjska županija.
Linija do Londona
Koliko zapravo kontinentalna Hrvatska zarađuje od turizma, teško je doznati. U Ministarstvu nas upućuju na Poreznu upravu i Institut za turizam, no ondje kažu da podatke o zaradi ne vode po županijama. Barata se samo brojkom da su u ukupnom turističkom prometu, ne računajući Zagreb, kontinentalne županije imale udjel od samo 4,4 posto. Radi produljenja sezone, jačanje kontinentalnog turizma jedan je od strateških ciljeva resornog ministarstava do 2020.
– Hrvatska je do sada bila percipirana kao odredište sunca i mora za ljetni odmor. Razvojem selektivnih oblika turizma kao što su biciklizam i golf, cilj je da Hrvatska postane privlačnije odredište i izvan ljetnih mjeseci te za produljene vikend odmore – kažu u Ministarstvu.
Kako nemaju more, na kontinentu se na razne načine domišljaju kako privući goste. Marketinška gerila radi. TZ u Slavonskom Brodu, poučena primjerom iz Hong Konga, došla je do podatka da su dva najtraženija pojma koji se “guglaju” Ivana Brlić-Mažuranić i Dragutin Tadijanović, pa u tom smjeru razvijaju i novu ponudu. U Osječko-baranjskoj županiji tvrde da je formula kombinacija urbanih i ruralnih sadržaja, a velika očekivanja polažu i u avionsku liniju koja ih spaja s Londonom. Dok će u Zagorju pojačati vjerski turizam u Mariji Bistrici jer žele još više hodočasnika iz Poljske, u Varaždinskoj županiji strategija je da se – stalno nešto događa.
>>U srpnju 2 posto noćenja manje nego lani! Lorencin: Rezultati su jako dobri