Gruenov transfer psihološka je teorija koja tumači utjecaj lokacije i razmještaja namještaja prema navikama kupca. Postoje brojni dokazi o utjecaju boja, mirisa i prostora na kupnju.
Ako vam se ikada dogodilo da ste otišli u Ikeu ''samo da vidite što ima'' i na kraju ste izišli s paketom čaša, umjetnom biljkom i nekim od slatkiša, Gruenov transfer kod vas je upalio. Alan Penn, profesor s londonskog sveučilišta University College, već godinama govori o tome kako Ikea namjerno dezorijentira kupce i tako ih navodi da kupuju.
Nema izlaza
Svaka Ikea ima samo jedan ulaz i jedan izlaz. Odmah na ulazu nalazi se dječja igraonica i svi moraju proći pokraj dječjeg smijeha i popeti se stubama. Možda je to čista slučajnost, a možda imaju teoriju i dokaze da smijeh utječe na veću potrošnju. Hodanjem kroz trgovinu ulazite u zbunjujuće labirinte, a tada počnete razmišljati kako nešto morate kupiti – na kraju čak 60 posto stvari koje ste uzeli nije ni bilo na popisu kada ste krenuli.
Osjećaj ugode
Čim se popnete jedinim stubama kod ulaza, naći ćete se u savršeno dizajniranim dnevnim sobama. Postoji realna mogućnost da oni samo žele da se opustite i počnete razmišljati o baš svemu što biste mogli kupiti i staviti u vlastitu dnevnu sobu. Možda se sjetite da bi vam baš neki naslonjač dobro došao, a možda vam se baš neka vaza svidi.
Što vaš dom govori o vama?
Torbe za kupnju
Velike žute torbe nalaze se na svakom koraku i piše da se njima slobodno možete poslužiti. Poznati je trik da će kupci, ako uzmu košaru ili kolica, htjeti ih i napuniti, a američki trgovci bili su prvi koji su shvatili da veća kolica znače i veću potrošnju. Tom teorijom vodi se i Ikea koja vam nudi da kupljene stvari kroz trgovinu nosite u žutim torbama. Zašto baš žute? U teoriji žuta označava optimizam i pozitivne emocije.
Odmor na pola puta
Kada prođete prvi dio Ikee, naći ćete se u kafiću i restoranu gdje se možete odmoriti. Imat ćete vremena za punjenje baterija kako biste bili spremni za nastavak trošenja novca.
Slaganje namještaja
Svaku komodu, ormar, stolić koji kupite u Ikei morate složiti sami uz dobivene upute. Tako dobijete vlastitih ruku djelo, a psiholozi kažu da vam se takav namještaj mnogo više sviđa. Istraživači s Harvarda osmislili su 2011. godine naziv ''Ikea efekt'' kako bi opisali baš takvu pojavu.
Ne kupujem u IKEA-i zbog njihove ideologije "rodnosti" i, kako ono, "različitosti" koju nameću u svojim reklamama. Ne podnosim velike kompanije koje smatraju da nam zajedno sa svojim proizvodima moraju i ispirati mozak svojim ideološkim opredjeljenjima. Ne ide.