Naizgled bezazleni dvojezični pozdrav ‘goeiemorgen, bonjour’ kontrolora karata u belgijskom vlaku pokrenuo je političku oluju i službenu istragu u jezično podijeljenoj državi. Incident koji se dogodio u listopadu na liniji između Mechelena i Bruxellesa ponovno je rasplamsao dugogodišnje jezične tenzije između nizozemskih i francuskih govornika.
Kontrolor Ilyass Alba, koji govori francuski, pozdravio je putnike koji su ulazili u njegov vagon kombinacijom nizozemskog i francuskog pozdrava. Međutim, jedan putnik koji govori nizozemski oštro je reagirao, upozorivši kontrolora da se nalaze u Flandriji te da mora koristiti isključivo nizozemski jezik.
Prema složenim belgijskim jezičnim propisima, putnik je tehnički bio u pravu - kontrolori bi trebali koristiti oba jezika samo u Bruxellesu i nekoliko drugih službeno dvojezičnih područja.
Stalno povjerenstvo za jezičnu kontrolu, službeno tijelo zaduženo za nadzor provođenja jezičnih propisa, pokrenulo je istragu slučaja i zatražilo dodatne informacije od nacionalnog željezničkog operatera SNCB o provođenju jezične politike.
Georges Gilkinet, ministar prometa i frankofoni ekologist, stao je u obranu kontrolora, ističući da se u maloj zemlji poput Belgije regionalne granice stalno prelaze. No, Sammy Mahdi, čelnik flamanske stranke CD&V, usprotivio se takvom stavu, naglašavajući da se ‘jezično zakonodavstvo ne može tek tako odbaciti’.
Belgija je duboko podijeljena po jezičnoj osnovi, s nizozemskim govornicima koji čine oko 60% stanovništva na sjeveru i francuskim govornicima koji čine približno 40% na jugu. Posebno je složena situacija u Bruxellesu, koji je nekad bio pretežno nizozemski grad, a danas je više od 80% stanovništva frankofono.
SNCB se zalaže za fleksibilniji pristup jezičnim pravilima. Njihov glasnogovornik izjavio je da je ‘pozdravljanje na više jezika jednostavno lijepo’ te da bi kondukteri trebali prvenstveno osigurati ‘kvalitetnu dobrodošlicu’ i potpunu informiranost putnika.
GALERIJA: Objavljena karta Europe s najčešćim imenima za dječake: Možete li pogoditi koje je u Hrvatskoj?
I autor članka bi trebao završiti pod istragom jer kondukter nije "pozdravi" več POZDRAVIO.