Većina je podlegla; pomno biranje odjeće i šminka nisu više rezervirani samo za specijalne prilike. Čak osam od deset Hrvata smatra da se višestruko isplati i na radno mjesto svakodnevno dolaziti brižno dotjeran, u biranim komadima odjeće i s frizurom. Svaki treći Hrvat, prema istraživanju portala Posao.hr među tisuću ispitanika, uvjeren je da će njegovan izgled čak uroditi i – boljom plaćom. Otprilike toliko ispitanika priznaje i da na odjeću i općenito dobar, njegovan, izgled troši više novca nego što bi trošili da se imidžem ne bore za bolji status na radnome mjestu.
– Rezultati ankete pokazuju koliko je kult ljepote i dobrog izgleda i u nas rasprostranjen, a koliko su vrijednosti poput znanja, kompetencija i iskustva pogurnute u drugi plan. I nama nerijetko nezaposleni govore, posebice žene, da su uvjerene kako bi lakše našle posao da su mlađe, bolje odjevene i slično. Ponešto možda ima i u tome, ali mislim da rezultati ankete ipak govore da i sami izgled malo precjenjujemo. Ne vjerujem da će ijedna ozbiljna kompanija nekoga zaposliti samo zbog dobrog, privlačnog izgleda. Osim ako, dakako, nije riječ o agenciji za manekene i sličnim zanimanjima – komentira Anamarija Gospočić, voditeljica programa edukacije, informiranja i savjetovanja za rodnu ravnopravnost iz CESI-ja.
Sve za karijeru
Kako bilo, svaki drugi ispitanik rado bi se podvrgnuo i različitim kozmetičkim tretmanima, vjerujući da bi mu to pomoglo u karijeri. Svaki peti ispitanik u anketi portala Posao.hr (prevladavaju žene u dobi od 25 do 34 godine iz Zagreba i Zagrebačke županije) čak bi i pod kirurški nož kako bi se uljepšali i, vjeruju, napredovali u poslu.
Tko smo, ne što smo
– Rezultati nisu čudni. Živimo u kulturi – pritom mislimo na Europu – koja jako vrednuje izgled. U Americi to je malo manje izraženo. No u nas je taj vizualni dojam jako bitan. Prema izgledu procjenjujemo sebe, druge, odnose... Htjeli to sebi priznati ili ne, takvo smo društvo – ocjenjuje psihologinja Maja Milković iz Instituta za kvalitetu i razvoj ljudskih potencijala. – Stalno smo izloženi napadu vizualnih elemenata i ljudi danas vjeruju onom što vide. Iako bi trebalo biti mnogo važnije tko smo nego što smo, izgled je dominirajuća informacija, a takvo će razmišljanje, na žalost, ubuduće biti još izraženije – smatra M. Milković.
Manjini (devet posto), koja posebnu uređivanju za odlazak na posao ne pridaje važnost, dobro je znati da ih od eventualne diskriminacije na radnome mjestu zbog izgleda čuva Zakon o sprečavanju diskriminacije.
– Pri osnovanoj sumnji da je osoba diskriminirana zbog izgleda, poslodavac će trebati dokazati suprotno – tumači A. Gospočić iz CESI-ja.
Ja zivim u drustvu gdje se na radnome mjestu cijene vrline poput postenja, marljivog rada, ucinkovitosti, dolaska na vrijeme(i odlaska), i pouzdanosti. Profesionalnost je potrebna, ali izgled ne bas. Pa kome je Bill Gates lijep??