Jedan je od uglednih gostiju 19. Animafesta bio francuski autor animiranih filmova,
66-godišnji Michel Ocelot. Dobitnik Grand Prixa na
prošlom dugometražnom Animafestu za film “Azur i
Asmar“, u nas i u svijetu najpoznatiji je po iznimno
uspješnom dugometražnom crtiću “Kirikou i
strašna vještica“. U popratnom programu
Majstori animacije ove su godine prikazani su svi Ocelotovi filmovi,
bajkovita ostvarenja naglašene plošnosti, u
kratkometražnim djelima uglavnom izvedena stop-animacijom crnih ili
bijelih siluetnih izrezaka od papira.
Siluete zbog
neimaštine
- Korištenje silueta, koje se smatra mojim stilom, zapravo
je rezultat neimaštine – demistificira Ocelot svoj
rad. – Siluete su izrezane iz najjeftinijeg papira i s njima
je lako raditi u improviziranom kućnom studiju u kojem su, gotovo bez
novca,nastali moji prvi kratki filmovi. Čini se da imam dara za
animaciju i za pripovijedanje, ali definitivno nemam dara za namicanje
novca.
Za Ocelota nije pretjerano reći da ga je “otkrio“
upravo Animafest.
- Na Animafestu 1980. godine moj je prvi film “Tri
izumitelja“ bio na svome prvom festivalu. Prikazan je prvoga
dana i osjetio sam zadovoljstvo publike, a zatim je i nagrađen prvom
nagradom. Odonda sam dobio još desetke priznanja, ali nikad
se nisam osjećao sretno kao tada. Kasnije mi je uvijek bilo malo žao
zbog kolega koji nisu bili nagrađeni. Ipak, pravu prekretnicu u
karijeri donio mu je dugometražni crtić “Kirikou i
strašna vještica“.
- “Kirikou“ je postigao golem uspjeh u Francuskoj i
u mnogim zemljama svijeta. Evo, upravo je sinkroniziran i na svahili.
“Kirikou“ je zlatni rudnik. Nikad nisam želio
napraviti nastavak i godinama sam se gotovo svakodnevno borio protiv
pritisaka producenta koji me nagovarao da ga snimim. A, onda sam
popustio, među ostalim i zato jer je neprestano postojao i pritisak
publike, stare i mlade, muške i ženske, bijele i crne, da
napravim još jednu priču o Kirikou. No, samo prva
“Kirikou“ je prava, sve ostalo je eksploatacija.
Ali, dok je radim ja, ipak zadržava neko dostojanstvo. Na pitanje
možemo li očekivati i treći dio, Ocelot odgovara:
- Priznat ću vam da me producent ucijenio da se ponovno latim Kirikoua.
Ali, trenutačno mi nedostaje početna iskra nadahnuća pa pozivam svakoga
tko misli da ima dobru ideju za treći dio priče o Kirikouu da mi se
javi.
Ugodno s Björk
Za razliku od mnogih koji su surađivali s Björk, Ocelot nema
neugodna iskustva s rada na njezinu videospotu “Earth
Intruders“.
- Privatno više ne slušam glazbu,
najviše volim tišinu. Jednoga dana primio sam
mail u kojem me se pitalo bih li želio upoznati Björk. Mislio
sam da me netko vuče za nos, ali kada sam vidio kako se Björk
uspinje mojim stubištem, uvjerio sam se da nije riječ o
šali. Rekla mi je kako je njezina kći oduševljena
s “Kirikou i strašnom
vješticom“, popričali smo, natjerao sam je da na
računalu pogleda moj tada novi film “Azur i Asmar“,
a ona je mene zatim natjerala da poslušam njezin novi album.
Tek me koji tjedan kasnije upitala bih li za nju režirao spot i to za
jedinu pjesmu na albumu koja mi se nije sviđala. Ali, Björk mi
se svidjela pa sam pristao, a suradnja s njom bila je
savršena. Za svaku moju ideju rekla je da je divna.
RAZGOVOR Na 19. Animafestu gostovao je francuski majstor animacije Michel Ocelot