Kako kupovati za djecu

Darivanje nije natjecanje 
i nebitno je što će ispod bora naći susjedova djeca

Božić
Foto: Thinkstock
1/2
05.12.2014.
u 17:15

Radost zbog dara svakako mora trajati dulje od odmatanja

Od jedanaest milijardi kuna koje će Hrvati potrošiti u ovo blagdansko vrijeme, velik će dio otpasti na darove.

Što staviti pod bor najmlađima, mnogim će se mamama i tatama, bakama, djedovima, tetama... pokazati najstresnijim dijelom blagdanske kupnje. Kako odoljeti moru igračaka, slikovnica, sitnica; razveseliti dijete, a ne pretjerati? Kako, uostalom, pomiriti dječje želje i kućni budžet? Treba li dar imati veze s ponašanjem i ocjenama u školi? Za početak, reći će stručnjaci, taj zadatak ne treba odgađati jer je kupnja u posljednji trenutak osuđena na brzopletost i stres, a onda želja da nekog obradujemo darom pada u drugi plan.

Konzumerističko kupovanje poklona nije darivanje. Čin darivanja, koji vežemo za nadolazeće blagdane, dio je društvenog i osobnog rituala koji povezuje darivatelja s onima kojima dajemo dar. Kupnja dara drugoj osobi prvo mora ispunjavati i onog koji kupuje – ističe psiholog Željko Vukobratović.

– U protivnom, samo smo si natovarili još jednu obvezu s malim izgledima da će i onaj koga darujemo biti zadovoljan.

Pritom, ističe, darivanje nije natjecanje i nebitno je što će pod borom naći susjedova djeca.

– Savršen dar nije nešto trendovsko, iako to dijete možda najviše želi. Mobiteli su, recimo, često na listi dječjih želja. Ako taj uređaj gledamo kao na neizbježan dio komunikacije u današnjem visokotehnološko-informatičkom vremenu, a ne kao zamjenu za socijalizaciju, onda to može biti praktičan dar. Pogotovo, recimo, djeci koja više nisu u školskom boravku i puno vremena provode sami – smatra Vukobratović, koji podsjeća da je užitak otvaranja dara kratkotrajan, a da njegova svrha mora biti dugoročnija.

Ako dar znači zabavu za cijelu obitelj, što se dogodi pogodimo li izborom neke maštovite društvene igre, svrha je i te kako ispunjena. Pritom, darivanje ne bi trebalo biti povezano s dječjim ocjenama, ponašanjem i sl.

– To onda više nije darivanje nego nagrađivanje. Daruje se osobu, a nagrađuje ponašanje. Ne treba bježati od nagrađivanja, ali Sveti Nikola i Božić nisu takve prigode – tvrdi psiholog.

Svrha je uvelike narušena i ako su darovi financijski pritisak za roditelje. Rijetki nemaju taj ograničavajući faktor pa se ponekad u novčanik poseže i dublje nego što bi se smjelo ili zaigra s otplatom na rate.

Foto: pixabay

Foto: Thinkstock

– Da biste izbjegli tu noćnu moru, djetetu treba unaprijed objasniti svrhu darivanja, povezanost onog koji daruje i darovanog, čak i ako dijete još vjeruje u Djeda Božićnjaka. Ono mora znati da je u činu darivanja važnija emocija nego sam dar. Primanje darova stvar je i navike pa je takav razgovor pogotovo potreban ako smo prijašnjih godina imali više novca i kupovali skupe darove. U suštini, za veliku radost nije potreban velik novac i dar ne bi trebao biti skuplji od sto kuna. U protivnom, vrijednost darova izbija u prvi plan, a drugi se aspekti darivanja zanemaruju – poručuje Vukobratović.

>>Po unikatni dar na Kištru, ŽićBo, Art Fest, Fistt art...

Komentara 1

ME
mediczg2
01:44 06.12.2014.

Nekada smo bili sretni sa cokoladom i gumenim bombonima!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije