U Njemačkoj su još donekle dozvoljene reklame za cigarete. Ipak, kao i u mnogim drugim zemljama EU-a i ovdje se teži potpunoj zabrani reklamiranja. Psiholog Christoph Kröger smatra kako to ima smisla.
Još početkom 2007. je na snagu stupila smjernica Europske unije kojom se uvelike ograničava reklama za cigarete i duhanske proizvode. U gotovo svim zemljama EU-a su takve reklame već potpuno nestale, u Njemačkoj još postoje iznimke. Tako je dozvoljeno još oglašavanje plakatima, a dozvoljeni su i propagandni spotovi prije projekcija u kino-dvoranama nakon 18 sati. Još 2014. je vladina povjerenica za borbu protiv ovisnosti Marlene Mortler (CSU) pokrenula inicijativu za potpunu zabranu duhanskih proizvoda - ali ta inicijativa tada nije uspjela. Ipak, sada je njemačka vlada opet izradila prijedlog zakona za širu zabranu u želji da se smanji broj ovisnika o nikotinu.
Potiču li reklame za cigarete pušenje? O tome smo razgovarali s Christophom Krögerom, psihologom i voditeljem Instituta za istraživanje terapija i promicanje zdravlja koji proučava i problem ovisnosti o duhanskim proizvodima.
Vlada je izradila prijedlog zakona po kojem bi se zabranilo oglašavanje duhanskih proizvoda na plakatima u javnosti i u kinima pred filmovima koji su preporučeni i za maloljetnike. Mislite li da to ima smisla?
Christoph Kröger: Smatram da zabrana reklame ima smisla. Jer reklama povezuje proizvod s pozitivnim osjećajima kako bi ga učinila atraktivnim i time poželjnim. Tako funkcionira svaka reklama i to s uspjehom.
U kojoj mjeri djeluje reklama za cigarete? Može li manje reklama koje ljudi vide na ulici ili u kinu dovesti do toga da manje ljudi posegnu za cigaretom?
Tako direktno vjerojatno ne. Zabranu reklame se mora promatrati u cijelom konceptu nadzora nad duhanskim proizvodima. Unija je složna u tome da se treba smanjiti pušenje i da ga se ne želi vidjeti u normalnoj svakodnevici. Može ga se željeti potisnuti, što neće biti lako jer su duhanski proizvodi dozvoljeni. Ali ljudi trebaju jesti i manje šećera i zdravo se prehranjivati, a pušenje mnogo više ugrožava zdravlje. Zato se želi posegnuti za mjerama koje će sve zajedno voditi tome da manje ljudi puši. A tu je zabrana reklama sigurno važan dio.
Kako djeluje reklama za duhanske proizvode i koje cigarete povezuje sa sjajnim osjećajima ili lijepim ljudima, na podsvijesti ljudi koji su već pušači? Je li im lakše prestati pušiti ako ne budu stalno okruženi reklamom?
Da. Pozitivna asocijacija koja uvijek iznova stabilizira (ovisnost) će se onda i rjeđe događati. Kad kao pušač vidim određenu reklamu onda osjećam da ona potvrđuje moje navike: sjajno, ja također uživam u tom proizvodu koji se povezuje sa slobodom, vicom i kreativnošću. Ako to nestane onda nestaje i veza cigarete s pušačem koja pojačava ovisnost.
Za dugoročne društvene procese će sigurno biti velika razlika povezuju li se s pušenjem pozitivne stvari ili ako se ono uopće ne vidi u javnosti.
Od svibnja bi i u Njemačkoj na kutijama cigareta trebale biti otisnute "šokantne fotografije" uništenih pluća i trulih zubi. Može li to spriječiti da netko po prvi put kupi kutiju cigareta ili uplašiti nekoga tko puši godinama?
Na one koje redovito kupuju cigarete to neće imati nikakvog utjecaja. Od toga se niti ne polazi. Ali vjerojatno će djelovati preventivno. Teško je to točno utvrditi jer se ne mogu izolirati reakcije pojedinaca. Ali ispitivanja u laboratoriju su pokazala kako takve fotografije ne izazivaju nikakve pozitivne reakcije kod nepušača. I na kraju je upravo to što se želi postići: pušenje uopće učiniti manje pozitivnim.
Samo pušenje, kad se počne, nije pozitivno, to se treba tek naučiti. A kad se i u društvu to više ne povezuje s pozitivnim stvarima, s lijepim pakovanjem ili reklamom, onda će to jednog dana samo od sebe izumrijeti. Već se vide naznake tog procesa kad se pogleda koliko malo mladih uopće počinje s pušenjem. To nije slučajnost nego sustavna redukcija postignuta mjerama koje je poduzelo naše društvo.
ja sam pušač. ni jedna reklama ne može utjecati na mene, a inače uvjek prebacim program kad počnu reklame