27.11.2011. u 12:00

Moderna znanost prepoznaje dva načina odlučivanja; racionalni i moralni, ali - oprez! - izbor nije jednostavan kako se čini.

Sljedeće nedjelje većina nas će se uputiti na birališta, istraživanja kažu da su otprilike tri četvrtine nas koji smo odlučili otići na birališta već odabrali političku opciju koju ćemo zaokružiti, dok nas je četvrtina još nesigurna. Nemam vas namjeru danas uvjeravati zašto treba glasati za jedne ili druge, no htio bih skrenuti pozornost na to kako odlučujemo o tome koga ćemo zaokružiti. Moderna znanost prepoznaje dva temeljna načina kako donosimo odluke, jedan bismo mogli nazvati racionalnim, a drugi moralnim. Racionalna metoda pretpostavlja da ćemo u času kada smo izloženi nekom sudu odvagnuti sve opcije koje nam stoje na raspolaganju, izračunati koje su prednosti i mane svake od ponuđenih opcija te izabrati onu koja je za nas najpovoljnija. Ovo se čini vrlo jednostavnom i općeprihvaćenom definicijom, a vjerujem da, ako preispitate sebe ili svoje bližnje, većina njih će reći kako je ovo dominantan način na koji donose odluke.

LIJEVI RACIONALNIJI

Moralna metoda donošenja odluka je ona koja se umjesto kalkulacije oslanja na moral, koji pak definiramo kao skup vrijednosti koje dijelimo sa zajednicom i koje opravdavaju određenu odluku. Iako mnogi tvrde da odluke donose racionalno, činjenica je da ipak većina nas većinu odluka donosi slijedeći moral, što god on bio, temeljem vrijednosti zajednice kojoj pripadamo.

Evo i konkretnog primjera. Zamislite situaciju u kojoj imate vlak koji nekontrolirano juri prema pružnom prijelazu na kojem se nalazi autobus s djecom. Vlakovođa je osoba koja u tome času može spasiti vlak, no po cijenu vlastitog života. Iz ovog primjera sasvim je jasno kako će svatko od nas odabrati opciju u kojoj gine vlakovođa i time spašava hipotetični autobus pun djece. Istovremeno, ako pretpostavimo da je vlakovođa vaš supružnik ili dijete, odluka više nije tako jednostavna i sva je šansa da će poginuti puno djece.

Pokušajmo sada ove dvije metode preslikati na politiku i ako uzmemo primjer prizivanja MMF-a, pitanje možemo definirati na način da imamo situaciju u kojoj, ako pozovemo MMF, možemo spasiti 100.000 radnih mjesta, ali po cijenu 20-30 tisuća javnih službenika. Racionalna odluka bila bi pozvati MMF, nema neke pretjerane dvojbe o tome. Istovremeno, ako postavimo pitanje kako se odnosimo prema homoseksualnim brakovima ili pitanje rada nedjeljom, tada je situacija bitno nejasnija i neki od nas će racionalno izračunati da nemaju ništa protiv toga, dok će nekima to postati apsolutno neprihvatljivo jer njihove zajedničke vrijednosti propisuju da je brak moguć samo između muškarca i žene, da su crveni vragovi svima nama za petama i da između nas i nove Jugoslavije stoji samo glasački listić. Na temelju ovih primjera nekako se čini da su ovi s lijeve strane političkog spektra nešto racionalniji od ovih s desne strane (što ne znači nužno da su i bolji).

IDEJA PREŽIVLJAVANJA

Priča je naravno dvostrana, i ako je primjenjujemo na biračko tijelo, na jednak je način možemo primjenjivati i na političare, pa stoga treba istaknuti da postoje političari koji će odluke donositi na temelju racionalnog rasuđivanja ili moralnih vrijednosti (neovisno o tome što to “moralno značilo”). Primjerice, može se dogoditi da neki član političke grupacije pijan izazove prometnu nesreću tijekom izbornog procesa i racionalni politički vođa odlučit će da izolira ili ukloni problematičnog člana. No, on to ne radi zbog vrijednosti koje politička grupacija predstavlja, nego zato što kalkulacija pokazuje da će on sam bolje proći ako ukloni nepoćudne ili neprihvatljive. Racionalni politički vođa iskoristit će osobu ili događaj (zariti mu stereotipni nož u leđa) ako mu to donosi neku prednost. Politički lider koji svoje odluke temelji na moralu vjerojatnije je da će zadržati u svojoj blizini, primjerice, ministra za kojega se sumnja da je ogrezao u kriminal ili zastupnika koji je potencijalni osumnjičenik za ratni zločin jednostavno zato što je on član istoga plemena, a eventualne optužbe koje stižu ionako nisu relevantne jer se ne uklapaju u set moralnih vrijednosti koje se zastupa. U oba slučaja politički lideri donijet će odluku koja ne mora biti optimalna za biračko tijelo koje zastupaju, ali je u okviru njihovih sustava odlučivanja logična i prihvatljiva.

Odluka je, dakle, na vama, morate odlučiti hoćete li odabrati racionalno. A ako to radite, hoćete li odabrati političku opciju koja je najbolja za društvo ili vas osobno? Ako birate pak na temelju moralnih vrijednosti, postavlja se pitanje da li ih doista dijeli i vaša politička opcija ili je riječ samo o deklarativnoj izjavi onih koji će prvom prilikom napustiti ideju ili suradnike samo zato što takva odluka osigurava njihovo političko preživljavanje ili napredovanje? Kako god bilo, ova kolumna vam sigurno nije pomogla u odluci.

Ključne riječi

Komentara 2

TO
Toni50
13:02 27.11.2011.

Moderna znanost prepoznaje dva temeljna načina kako donosimo odluke, jedan bismo mogli nazvati racionalnim, a drugi moralnim. kako je poznato da smo nacija sa jako malo gotovo ništa morala biramo racionalno. tako nam ostaje 2 alternative propasti sami i gladovatiati ili se pridružiti velikima ( nova Ju zvana Eu ) i skupa u zajednici gladovati. ? A ona moralana ocija , ponos, loboda, samostalnost za koju smo ginuli ljepo objesiti macanu o rep ....

HP
hps
13:30 27.11.2011.

jel to onaj moralni rakar što je nešto zdimio pa ga ovi ljevičari potjerali ili se ja varam

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?