To nije prodaja, nego predaja. Sindikat neće nikad pristati na takvu
privatizaciju – kategoričan je Ivo Marjanović, prvi čovjek Sindikata
metalaca Hrvatske, nakon što su u Bruxellesu objavljeni detalji o
privatizaciji hrvatskih brodogradilišta.
Tvrd orah
Natječaji za privatizaciju svih šest brodogradilišta objavit će se za
mjesec dana, a osim Uljanika, pet će se škverova prodavati za jednu
kunu. Sindikalci ne boli “prodaja za jednu kunu”, nego to što novi
vlasnik neće preuzeti obvezu da nastavi dosadašnju djelatnost niti je
dužan zadržati radnike. Kupci će moći izabrati koje će obveze preuzeti
na sebe, a koje će ostaviti državi da plati.
Procjenjuje se da su dugovi brodogradilišta do dvije milijarde eura, a
povrh toga vlada je izdala i oko 44 milijarde kuna jamstava, pa će taj
dio sigurno biti predmet detaljnih pregovora. Teoretski, kažu
sindikalci, može se dogoditi da netko kupi brodogradilište za jednu
kunu, dođe u vlasništvo nekretnina i u posjed zemljišta na pomorskom
dobru, rastjera radnike i bavi se biznisom koji nema nikakve veze s
brodogradilištima.
– Bez uvrede za druge, ali brodogradnja je najtvrđi dio metalske
industrije. Nju se neće moći tako lako ukrotiti – kaže Marjanović.
Sindikalci u ponedjeljak odlaze na razgovor k potpredsjedniku Vlade
Polančecu, a nakon toga zatražit će “vlastitim tijelima” da se izjasne
o svemu.
– Ljudi su ogorčeni zbog takvog dogovora s Europskom komisijom – kaže
Marjanović. I Ozren Matijašević, predsjednik HUS-a, tijekom vikenda
upozorio je da će se sindikat svim silama, uključujući i štrajkove,
boriti da se ugovori nastavak brodograđevne djelatnosti.
– Budu li se brodogradilišta prodavala pod uvjetima koji su u petak
spomenuti u Bruxellesu, to znači da ih je država već otpisala – kaže
jedan naš stručnjak, koji podsjeća da je i talijanski lanac
brodogradilišta Fincantieri u vlasništvu države, pa nema razloga da
Hrvatska ne sačuva svoja brodogradilišta uz uvjet da njima bolje
upravlja.
Kupaca ima
Upravo se Fincantieri spominje kao mogući kupac najboljeg hrvatskog
brodogradilišta, Uljanika, a proteklih je tjedana i niz domaćih
poduzetnika pokazivalo interes da se uključe u privatizaciju škverova.
Pitanje je imaju li kapitala za dokapitalizaciju, što će se od kupaca
tražiti. Šibenski poduzetnik Goran Prgin kupio bi tako Kraljevicu ili
Brodogradilište specijalnih objekta (BSO) iz sustava Brodosplita. BSO
je zanimljiv i splitskoj tvrtki Skladgradnja braće Slavena i Joze
Žužula, koja je jedan od njegovih većih kooperanata, ali na taj škver
oko je bacio i vlasnik privatnog brodogradilišta RLE iz Vranjica Mirko
Rapić.
Splitske poduzetnike Slobodana Ljubičića i Danka Končara mediji
povezuju uz trogirski škver, dok su 3. maj iz Rijeke obilazili Korejci.
Kao dobra vijest iz dogovora spominje se to što ugovoreni kapaciteti
teoretski omogućuju opstanak svih škverova.
Sindikati spremaju otpor nakon objave plana za škverove prema kojem kupci neće morati nastaviti dosadašnju djelatnost