Sindikati spremaju otpor nakon objave plana za škverove prema kojem kupci neće morati nastaviti dosadašnju djelatnost

Ovo nije prodaja, nego predaja brodogradilišta

13.12.2008.
u 18:54

To nije prodaja, nego predaja. Sindikat neće nikad pristati na takvu privatizaciju – kategoričan je Ivo Marjanović, prvi čovjek Sindikata metalaca Hrvatske, nakon što su u Bruxellesu objavljeni detalji o privatizaciji hrvatskih brodogradilišta.

Tvrd orah
Natječaji za privatizaciju svih šest brodogradilišta objavit će se za mjesec dana, a osim Uljanika, pet će se škverova prodavati za jednu kunu. Sindikalci ne boli “prodaja za jednu kunu”, nego to što novi vlasnik neće preuzeti obvezu da nastavi dosadašnju djelatnost niti je dužan zadržati radnike. Kupci će moći izabrati koje će obveze preuzeti na sebe, a koje će ostaviti državi da plati.

Procjenjuje se da su dugovi brodogradilišta do dvije milijarde eura, a povrh toga vlada je izdala i oko 44 milijarde kuna jamstava, pa će taj dio sigurno biti predmet detaljnih pregovora. Teoretski, kažu sindikalci, može se dogoditi da netko kupi brodogradilište za jednu kunu, dođe u vlasništvo nekretnina i u posjed zemljišta na pomorskom dobru, rastjera radnike i bavi se biznisom koji nema nikakve veze s brodogradilištima.

– Bez uvrede za druge, ali brodogradnja je najtvrđi dio metalske industrije. Nju se neće moći tako lako ukrotiti – kaže Marjanović.

Sindikalci u ponedjeljak odlaze na razgovor k potpredsjedniku Vlade Polančecu, a nakon toga zatražit će “vlastitim tijelima” da se izjasne o svemu.

– Ljudi su ogorčeni zbog takvog dogovora s Europskom komisijom – kaže Marjanović. I Ozren Matijašević, predsjednik HUS-a, tijekom vikenda upozorio je da će se sindikat svim silama, uključujući i štrajkove, boriti da se ugovori nastavak brodograđevne djelatnosti.

– Budu li se brodogradilišta prodavala pod uvjetima koji su u petak spomenuti u Bruxellesu, to znači da ih je država već otpisala – kaže jedan naš stručnjak, koji podsjeća da je i talijanski lanac brodogradilišta Fincantieri u vlasništvu države, pa nema razloga da Hrvatska ne sačuva svoja brodogradilišta uz uvjet da njima bolje upravlja.

Kupaca ima
Upravo se Fincantieri spominje kao mogući kupac najboljeg hrvatskog brodogradilišta, Uljanika, a proteklih je tjedana i niz domaćih poduzetnika pokazivalo interes da se uključe u privatizaciju škverova.

Pitanje je imaju li kapitala za dokapitalizaciju, što će se od kupaca tražiti. Šibenski poduzetnik Goran Prgin kupio bi tako Kraljevicu ili Brodogradilište specijalnih objekta (BSO) iz sustava Brodosplita. BSO je zanimljiv i splitskoj tvrtki Skladgradnja braće Slavena i Joze Žužula, koja je jedan od njegovih većih kooperanata, ali na taj škver oko je bacio i vlasnik privatnog brodogradilišta RLE iz Vranjica Mirko Rapić.

Splitske poduzetnike Slobodana Ljubičića i Danka Končara mediji povezuju uz trogirski škver, dok su 3. maj iz Rijeke obilazili Korejci. Kao dobra vijest iz dogovora spominje se to što ugovoreni kapaciteti teoretski omogućuju opstanak svih škverova.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?