Cjeloživotno obrazovanje i usavršavanje jedan je postulata uspješnosti poduzetnika. Završeni fakultet i diploma cijenjenog sveučilišta, pa čak i dugogodišnje iskustvo neće značiti ništa ako osoba svoje znanje kontinuirano ne nadopunjava, a vještine ne usavršava i prilagođava trendovima i novim načinima poslovanja.
Kada je riječ o dodatnoj izobrazbi zaposlenika, istraživanja koja je svojedobno radila Hrvatska gospodarska komora pokazala su da su najefikasnija ona usavršavanja koja se tiču računovodstva i knjigovodstva, a zatim su tu edukacije iz područja sigurnosti na radu i financijskog upravljanja. Mikro poduzeća pak, najčešće koriste edukacije iz marketinga i prodaje, trendova na tržištu, regulative, informacijske tehnologije, razvoja proizvoda i usluga te sigurnosti na radu.I iz iskustva polaznika edukacija i seminara Poslovnog centra znanja, koje organizira Poslovni dnevnik, polaznici najkorisnijima smatraju edukacije povezane s upravljanjem financijama, uspješnim svladavanjem poreznih zakona te prodajnih vještina. S obzirom na mogućnosti korištenje fondova EU, sve su traženije edukacije o toj tematici. Slična iskustva imaju i u Algebri.
Uzlet nakon stagnacije
"Kada je riječ o usavršavanju poduzetnika, već neko vrijeme su vrlo traženi programi koji se tiču EU fondova - od toga kako doći do sredstava iz strukturnih fondova do toga kako izraditi projekt. Segment koji snažno raste je školovanje iz područja internet marketinga, jer poslovanje sve više seli na internet, a poduzetnici su svjesni da će im internetksa znanja biti sve važnija da bi bili konkurentni", kaže Hrvoje Balen, član Uprave Algebre. Dodaje da poduzetnici žele naučiti kako se oglašavati u tražilici na internetu, Facebooku, ili napraviti dobar online PR. Balen kaže da su se posljednje dvije, a posebice zadnju godinu dana, poslovni subjekti revitalizirali u području obrazovanja IT-jevaca.
Od 2008. ulaganja u takvo obrazovanje konstantno je, kaže, padalo, no tvrtke su uočile da je tehnologija previše uznapredovala i da je moraju slijediti ako žele opstati na tržištu."Kvalitetni poduzetnici znaju da je ulaganje u obrazovanje zaposlenika nužno. Srećom, nakon duge stagnacije, u 2013. su se malo trgnuli što je vidljivo i u rastu traženih edukacija. Potražnja za obrazovanjem u segmentu specijalističkih IT obrazovanja u prosjeku je povećana i do 40 posto, u odnosu na 2012.", kaže Balen. Dodaje da su vrlo popularne edukacije na kojima polaznici nauče osmisliti mobilnu ili web aplikaciju te kako je prodavati preko Apple storea ili Google playa. To je jednako važno i poslodavcima koji ulažu u svoje zaposlenike, ali i onima koji razmišljaju o samozapošljavanju."Bitno je napomenuti da je Zakon o državnim potporama za obrazovanje i izobrazbu naklonjen malim poslodavcima. Svako obrazovanje općeg karaktera priznaje se kao trošak, a taj se trošak ujedno može uzeti i kao olakšica poreza na dobit i to čak do 70 posto. To znači da se investicije u obrazovanje poslodavcima cjenovno vrlo isplate. Obrazovanje je jedina investicija za koju je netko siguran da je nitko neće dodatno oporezivati", poručuje Balen.
Slično je kada je riječ i o visokom obrazovanju i menadžmetnu. Jednom stečena znanja nisu dovoljna za cjeloživotni uspjeh. Razvojem poslovanja poduzetnici nailaze na izazove opstanka i(li) daljnjeg rasta tvrtke za koje nisu dovoljni entuzijazam, spremnost na preuzimanje rizika i fleksibilnost."Sve više pažnje posvećuje se razvoju fundamentalnih menadžerskih znanja i vještina i programa koje će poduzetniku današnjice omogućiti da kvalitetno upravlja rastom i razoje vlastitog poduzeća", kaže Zoran Đorđević, programski direktor u Cotrugli Business Schoola. Dodaje da se potrebna znanja i vještine poduzetnika razlikuju ovisno o fazi razvoja poduzeća. Kako poduzeće raste, tako i poduzetnik i njegov tim moraju razvijati osnovne menadžerske kompetencije. Bez obzira na veličinu nekog poduzeća, poduzetnici nailaze na zajedničke probleme i izazove u sličnim fazama razvoja poduzeća.
"Kada pogledamo izazove koje svaka faza razvoja poduzeća nosi, dolazimo do liste znanja i vještina koje su neophodne današnjem suvremenom poduzetniku: kreativno razmišljanje, samomotivacija i disciplina, sposobnost rada pod pritiskom, timski rad, određivanje ciljeva, delegiranje, upravljanje ljudima i samim sobom, komunikacijske vještine, kontrola troškova i razumijevanje financijskih performansi poduzeća, donošenje odluka, marketing i prodaja, strateško planiranje", nabraja Đorđević dodajući kako je cjeloživotno obrazovanje poduzetnika od iznimne važnosti pogotovo uzmemo li u obzir brzinu kojom se mijenjaju uvjeti poslovanja na tržištu."Mnoga mala poduzeća ne uspijevaju ostvariti vlastiti potencijal rasta jer su vlasnici prezauzeti svakodnevnim, rutinskim i operativnim poslovima u poduzeću i ne uspijevaju odvojiti potrebno vrijeme za rad na planiranju budućnosti poduzeća, njegovog rasta i razvoja. Ključno je da poduzetnik pripremi svoje poduzeće za nadolazeću fazu kroz plan razvoja poduzeća, plan zapošljavanja i usavršavanja kako sebe tako i ljudi unutar poduzeća. Ukoliko postoji jedan faktor koji determinira kompleksnost i zahtjevnost upravljanja poduzećem onda je to zasigurno stopa rasta - što je stopa rasta veća, to su i pitanja upravljanja teža", ističe Đorđević.
Tko zapravo vozi?
Kada je riječ o financiranju, usavršavanje radnika uglavnom financira poduzeće, a tek neznatan postotak financiranja dolazi od zaposlenika ili iz javnih sredstava. Naime, istraživanja pokazuju da su upravo porezne olakšice bile najčešće korišteni oblik državnih potpora za razvoj zaposlenika, a nešto manje korištene bile su potpore u obliku sufinanciranja. No, iz razgovora s poduzetnicima, može se iščitati da im usavršavanje u krizi nije bilo prioritet. Od početka krize, većina tvrtki nije mijenjala politiku ulaganja u razvoj zaposlenika, a veliki postotak njih je i smanjio takva ulaganja.
"Naravno da se mali i srednji poduzetnici teže odlučuju investirati u dodatno obrazovanje. Ovdje namjerno koristim riječ investirati, budući da ulaganje u edukaciju ljudi još uvijek ima tretman troška - iako se trend polako mijenja. U većini slučajeva riječ je o dilemi investirati u razvoj, novu tehnologiju ili u ljude. Činjenica jest da tehnologija pobjeđuje u većini slučajeva, ali je činjenica isto tako i da su za tu tehnologiju i daljnji razvoj poduzeća potrebni ljudi koji će biti u stanju realizirati ono što im je zadano. U većini malih, srednjih i velikih tvrtki nailazimo na izjave tipa 'ljudi su naše najveće bogatstvo', 'ljudi čine razliku', ali pitanje je da li je to i u praksi doista tako. Jedan mali test - usporedite troškove održavanja voznog parka poduzeća s iznosom investicije u ljude pa ćete vrlo lako dobiti odgovor tko zapravo 'vozi' kompaniju prema uspjehu", zaključuje Đorđević.
Riječ poduzetnika
Sanja Gomuzak, direktorica Heraklee
Da je edukacija jako bitna za svaku kompaniju jer bez nje ne može biti napretka na sve zahtjevnijem tržištu, smatraju i u tvrtki za mystery shoping Heraklea. Kako pojašnjava Sanja Gomuzak, direktorica Heraklee, u njihovu slučaju riječ je o tvrtki koja je i primatelj i davatelj edukacije, što znači da su još svjesniji njezine važnosti. "Konkretno, u Heraklei krajem godine radimo plan edukacije za narednu godinu kojim su obuhvaćeni svi zaposlenici. Edukaciju doživljavamo kao nagradu, a ne kao kaznu na koju bi nekoga prisiljavali", kaže Gomuzak. Iako je svjesna da budžet ponekad može biti ograničavajući čimbenik pri planiranju željene i potrebne edukacije, pojašnjava da se dobrom organizacijom i mudrim odlukama to može prevladati. "Prije krize su manje i srednje tvrtke imale fiksni budžet od 50 ili 100 tisuća kuna planiranih za edukaciju. Sada se to promijenilo i teško se trenutno može računati na tako veliki novac. Stoga se edukacija može napraviti na način da se umjesto slanja jedne osobe na neki tečaj čija cijena je 15 tisuća kuna, organizira radionica za 10-15 ljudi koja neće koštati više od 2-3 tisuće kuna. Mnoge tvrtke koriste i kompenzacije kao način za dodatnu edukaciju", navodi Sanja Gomuzak.
Saša Jurković, direktor Posao.hr-a
Na portalu Posao.hr ističu da je edukacija zaposlenika nužna jer je kvaliteta ljudi ono što danas čini razliku na tržištu. "Većinu stvari u tvrtki, poput cijene, softvera, strategija, možete iskopirati od drugih. No, kvalitetne ljude ne možete. Njih morate, ili 'kupiti' na tržištu ili ih pak stvoriti", kaže Saša Jurković, direktor portala Posao.hr. Dodaje da svaka konkretna edukacija mora biti dio razvojne strategije jer nema smisla da se educiraju ljudi koji će raditi na radnim mjestima na kojima su im nova znanja suvišna. U tvrtki Posao.hr svi radnici moraju stalno prolaziti edukacije, koje su ponekad u formi konferencije ili seminara, a nekad specijaliziranih tečajeva ili radionica. Jurković kaže da se kod njih najviše polaže na edukaciju u sektorima ljudskih resursa, IT-a te prodajnih vještina. Od svakog zaposlenika ove tvrtke, koji je prošao neku edukaciju, očekuje se da stečeno znanje primjeni i podjeli sa kolegama. Iako je i Jurković svjestan da u mnogim tvrtkama budžet često može biti glavni faktor za planiranje dodatne eukacije, ističe da se često novo znanje povoljno može dobiti kroz dobru i dugoročno suradnju s edukacijskim institucijama.
Sedam razloga zašto je edukacija važna
Poduzetnicima pomaže da naprave prijelaz iz malog obrta radnje u organizirani sustav
Imao sam građevinsku firmu 10 godina, vodio sam se teorijom pokušaja i promašaja, intuiciju sam koristio često i dosta uspješno. Međutim, nije bilo sustavnosti, stabilnosti, planiranog razvoja i zapošljavanja, predvidivih procesa, sistematizacije radnih mjesta, zajedničkih vrijednosti i vizije... Tada sam pomoć potražio u edukaciji. Edukacija prvenstveno pomaže poduzetniku da napravi ključan prijelaz iz male obrtničke radnje gdje "gazda" drži glavnu riječ u organizirani sustav. Osim toga:
Potvrđuje postojeće ili otvara potpuno nove poglede na biznis.
Poduzetnik u načelu živi sam u svom svijetu kreacija i ideja. To ga je i učinilo uspješnim. Za daljnji uspjeh treba mu interakcija u kojoj će izazvati vlastite koncepte i teorije.
Daje poduzetniku samopouzdanje i pruža entuzijazam.
Kad jednom vidite da ono što intuitivno radite ima temelj u teorijama i praksama drugih lidera i učitelja, dobijete snažan poticaj za dalje.
Novim kompetencijama ljudi preuzimaju više odgovornosti.
Želi li rasti, poduzetnik mora uključiti druge ljude u odlučivanje.
Izvrsnost postaje ključna nit koja povezuje.
Najveća opasnost za svaki razvoj je percepcija da smo dovoljno razvijeni.
Edukacijom se odnosi značajno poboljšavaju, motivacija raste.
U stalnoj operativnoj ludnici ljudi zapravo nemaju prilike razgovarati o bitnim stvarima. Edukacija daje upravo tu dimenziju.
Produktivnost također raste, komunikacija sa kupcima i dobavljačima dobiva novu dimenziju.
Cijeli biznis sa novim poslovnim idejama i novim komunikacijskim obrascima dobiva novu "auru" koju prepoznaje cijelo okruženje.
Firma dobiva stabilnost.
Sustav, procesi, sistematizacija, planirano zapošljavanje i nagrađivanje daju cijeloj organizaciji osjećaj sigurnosti. (Alan Žepec)