Prodaja rabljenih automobila iz Europske unije postala je pravi biznis otkad je Hrvatska 2013. postala članicom EU. Dotadašnji uvoz automobila u zakonskoj je formulaciji postao unos, ali još bitnije je da su se procedura i nameti države za registraciju automobila iz EU bitno pojednostavnili i pojeftinili. Primjerice, prije je država destimulirala uvoz bitno većim trošarinama, dok sada, prema pravilima EU, one moraju biti iste kao i za nova vozila. Drugi razlog rasta unosa polovnih automobila jest kriza zbog koje privatne osobe još uvijek kupuju malo novih automobila u Hrvatskoj.
Kupuju za gotovinu
Tako je lani u Hrvatskoj registrirano 46.814 uvezenih automobila, dok je u Hrvatskoj prodano tek 35.715 novih automobila.
Primjerice, 2012. godine uvezeno je 20.550 rabljenih, a prodano 31.360 novih automobila. U rekordnoj 2008. godini je, pak, u Hrvatskoj registrirano 88.265 novih, a uvezeno tek 11.395 rabljenih automobila. Samo trećinu lanjskih novih automobila kupile su fizičke osobe, dok se ostalo odnosi na firme i državu, dok gotovo svi automobili iz unosa završavaju kod privatnih kupaca.
Po automobile se većinom ide u Njemačku, na najveće europsko tržište rabljenih vozila na koje stižu i automobili iz drugih zemalja poput Španjolske, Belgije, Nizozemske, Italije... Prema podacima Fonda za zaštitu okoliša, polovicu svih unesenih automobila registriraju građani, dok polovicu unose tvrtke koje se bave trgovinom rabljenih automobila. Ali, nije svakom tko želi kupiti polovni automobil i pritom se nada uštedjeti, lako pronaći auto u Njemačkoj, otići po njega i obaviti svu papirologiju.
Zbog toga je unos rabljenih automobila iz EU postao biznis kojim se bavi sve više Hrvata. Otvora se sve više tvrtki koje se bave prodajom rabljenih vozila, a gotovo svi trgovci novim automobilima bave se i prodajom rabljenih, a često su automobili koje nude iz unosa. Sve je više onih koji se ovim biznisom bave i na crno.
Na to upozorava i Damir Horvat, direktor Horvat automobila, koji se već više od 15 godina bavi prodajom rabljenih vozila.
– Trenutačno je velika potražnja za rabljenim autima jer ljudi kupuju većinom za gotovinu i ne zadužuju se, mi godišnje prodajemo oko 300 automobila. U inozemstvu su jeftiniji stariji automobili, dok su u Hrvatskoj noviji auti s malom kilometražom jeftiniji nego u Njemačkoj. Tako smo i mi lani izvezli 70 takvih automobila. Sve više tvrtki bavi se ovim poslom, ali i ljudi koji posluju u sivoj zoni. Ima i prijevara, primjerice, na Njuškalu se nude automobili koji su u Njemačkoj, od kupca se traži kapara i kad je kupac uplati, više mu se ne javljaju – kaže Horvat.
Namet za otpadna vozila
Ipak, sve većim unosom rabljenih automobila nikako nije profitirala starost našeg voznog parka. Prosječna starost automobila u Hrvatskoj 2008. bila je 9,8 godina, danas je 12,5 godina. I lani je mnogo više automobila iz unosa bilo staro oko 10 godina. Inače, od lani i fizičke osobe prilikom unosa automobila moraju plaćati naknadu za gospodarenje otpadnim vozilima koja iznosi 60 lipa po kilogramu. Tako, primjerice, za automobil koji ima tonu morate platiti 600 kuna.
>> Volkswagen Golf najtraženiji kao novi, ali i kao rabljeni iz unosa
>> Na dan otplate kredita auto mora biti mlađi od 11 godina