Jesu li cijene snizili na pritisak Vlade ili samoinicijativno, kako su
se pohvalili u Agrokoru, osiromašenim potrošačima, koji odavno paze na
svaku kunu, danas je bilo najmanje važno. Oni, naime, ocjenjuju da je i
dalje sve bezobrazno skupo. Nakon (ne)opravdanih divljanja cijena
hrane, koje su trgovcima proteklih mjeseci donosile ekstraprofite,
cijene su se, drže, samo vratile na staro – i to ne sve.
Ispred konkurenata
No, sa slavodobitnom najavom sniženja cijena 22 osnovna proizvoda u
prosjeku 12-15 posto, uz obrazloženje da u ovim teškim vremenima želi
ići ukorak sa svojim kupcima te da je uložio velik napor kako bi se
zajedno s dobavljačima-partnerima odrekao dijela marže, Konzum je, čini
se, ipak pretekao konkurente.
Tvrdnje predsjednika uprave Konzuma Darka Kneza da nije riječ o
sniženju do prodaje zaliha ni o sezonskom sniženju, nego o ključnim
artiklima koji će barem do kraja godine ostati trajno sniženi – cijena
najnižih na tržištu – već danas su tako, usporedbom cijena u još tri
trgovačka lanca i maloj obrtničkoj trgovini Market Plus, koja putem
Todorićeva veleprodajnog lanca Velpro nabavlja većinu robe, dobile
potvrdu. Barem zasad.
Nije isključeno, naime, da su neki proizvodi jeftiniji u nekim drugim
trgovačkim lancima – teško ih je bilo sve u kratkom roku istražiti – no
u usporedbi s Getroom, Billom i Mercatorom te malim privatnikom koji iz
drugih razloga teško može držati korak s velikima i moćnima, ali u svom
“kvartovskom” postojanju nalazi mjesto pod suncem – Konzum je
jeftiniji.
Čak devet od 10 proizvoda čiju smo cijenu provjeravali najjeftinije je
upravo tamo gdje su se jučer hvalili da će novim cijenama i samo 10 od
22 osnovna proizvoda u usporedbi s prijašnjim cijenama u Konzumu u
potrošačkoj košarici građanima uštedjeti 50-ak kuna.
Garantirana cijena
– Ovo je prvi put da jedan trgovački lanac u Hrvatskoj do daljega jamči
cijenu od 4,99 kuna za kilogram domaćih jabuka – rekao je Knez, prema
kojemu će se za 22 proizvoda “na akciji” Konzum odreći zarade od oko 50
milijuna kuna, a svakog će se tjedna do kraja godine snižavati i drugi
proizvodi, oko 200 njih, što će u konačnici Konzum stajati oko 300
milijuna kuna.
No, za najveći domaći trgovački lanac pod kapom Agrokora koji ima udjel
od 24 posto maloprodajnog tržišta i koji će ovu godinu poslovnu godinu,
hvale se, završiti s bliže tri, nego dvije milijarde eura prihoda, to
je vjerojatno zanemariva svota. Ali potvrda kako je premijer Sanader,
unatoč tvrdnjama trgovaca kako im nije ostalo prostora za sniženja
cijena jer su marže na najnižim razinama, znao što govori.
Mogu si to priuštiti
Sanader je, naime, još prošlog tjedna opetovano pozivao trgovce da dio
tereta inflacije preuzmu na sebe i preispitaju marže, a sada se to –
čuda li – upravo i dogodilo u Konzumu, koji u smanjenju cijena
odricanjem od dijela marža snosi 80 posto “gubitaka”, a ostatak
partneri-dobavljači i svi lideri u svojim segmentima na tržištu –
Vindija, Dukat, Franck, Viro, Podravka, Kraš, Jamnica... Od 22
proizvoda osam ih je pak iz asortimana K plus.
– Moguće je da je Konzum najjeftiniji kada je riječ od 22 snižena
proizvoda, ali ne znači da je to slučaj i s ostalom robom – kaže
Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata. No kako je
riječ o dijelu koncerna Agrokor i s najvećim udjelom na tržištu, Konzum
si, smatra, i te kako može priuštiti niže cijene jer s njime svi rado
posluju, a određene marke i roba dio su njegove vlastite proizvodnje.
S vlastitim istraživačkim sustavom može osluškivati i tržište i
potrošačke navike građana, a usto dogovarati i posebne usluge koje
utječu na cijene, objašnjava Sever. S obzirom na izjavu potpredsjednice
Agrokora Ljerke Puljić kako “oni pažljivo slušaju svog premijera”,
Sever ne dvoji da je bilo i dogovora s Vladom, za koji se vjerojatno
nikad neće saznati, ali će se naplatiti.
Treba se samo zapitati zašto to nije učinjeno i prije umjesto da su
Todorić i ostali uvjeravali narod kako nema prostora za spuštanje
cijena, ističe Sever.
CIJENE Usporedili smo cijene sniženih Konzumovih proizvoda s onima u drugim centrima