Rijeka Sava postat će plovna cijelim tokom od Siska do Beograda 330
dana u godini za brodove nosivosti do 3000 tona, a vrijednost cijelog
projekta je 82,4 milijuna eura. Pokazala je to studija japanske kuće
Pacific Consultants International, danas predstavljena u Ministarstvu
prometa.
Katalizator razvitka
Tim bi se projektom u koji su uključene četiri savske zemlje –
Slovenija, Hrvatska, BiH i Srbija - 586 kilometara plovnog puta podiglo
na klasu Va koja garantira plovnost velikih brodova 330 dana u godini.
U Europi riječni promet čini šest do 24 posto ukupnog prometa, dok je
njegov udio u Hrvatskoj manji od jedan posto. Planom oživljavanja
rijeke, Savom bi se trebalo prevoziti 40 puta više tereta nego danas.
– Sava je iznimno bitan prometni koridor koji povezuje četiri zemlje u
regiji i bez sumnje će postati katalizator gospodarskog i društvenog
razvitka savskih zemalja. Studija je pokazala kako bi se nakon uređenja
promet na rijeci Savi mogao popeti na 20 milijuna tona godišnje, dok se
danas prevozi zanemarivih pola milijuna tona.
Riječni promet je ekološki najprihvatljiviji i financijski
najisplativiji, pa je rehabilitacija Save strateški projekt i jedan od
najvažnijih prioriteta u prometnoj infrastrukturi – naglasio je državni
tajnik u Ministarstvu prometa Branko Bačić. Građevne dozvole za zahvate
na Savi koji će omogućiti plovnost brodova s gazom od najmanje 2,5
metara gotovo cijele godine, ishodit će se za godinu i pol do dvije
godine, kaže Bačić, a akcijski plan predviđa završetak radova do 2015.
Podijeljeni troškovi
Studija izvedivosti projekta stajala je 590 tisuća eura, a troškove su
podijelile četiri zemlje koje su od 2002. uključene u Savsku komisiju.
Projekt oživljavanja plovnosti Save planira se financirati kreditima
Svjetske banke i predpristupnim fondovima Europske unije.
Gradnja kanala Dunav - Sava
Za dionicu od Siska do Zagreba studija ocjenjuje da uvođenje plovidbe nije ekonomski i financijski isplativo. Bačić najavljuje skoru gradnju kanala Dunav - Sava.
– Očekujemo prihvaćanje prostornog plana za kanal Dunav - Sava u Saboru za šest mjeseci, nakon čega će početi radovi – kaže Bačić.