NOVO TRŽIŠTE

Objavljeno izvješće ZAMPA! Evo koji domaći glazbenici će podijeliti najveći dio naknade od digitalnog emitiranja

Foto: PIXSELL
1/4
06.04.2020.
u 21:15

Čak i iznimno renomirani autori ne mogu računati na to kao ozbiljan izvor prihoda. S druge strane, broj korištenja svih tih djela je ogroman, pa nas administracija svih podataka stavlja pred mnoge izazove, kaže direktor ZAMP-a Nenad Marčec

HDS ZAMP je u drugoj polovici 2019. godine za svoje članove prikupio 6.860.425,33 kuna naknada za korištenje glazbe u stranim zemljama, na digitalnim servisima i od mehaničkih prava. U travanjskom „devizno-mehaničko-digitalnom“ obračunu 2020. godine sudjeluje 5287 članova, glazbenih autora i nositelja prava iz Hrvatske. Isplate počinju već sredinom ovog tjedna, objavili su iz ZAMP-a. 

- Drago nam je što smo ovaj komplicirani obračun uspjeli odraditi u roku i da je iznos koji šaljemo autorima osjetno veći od onog iz prethodnog polugodišnjeg obračuna za sve tri vrste korištenja prava. Na to naravno presudno utječu uplate stranih društava koja u svom ritmu šalju honorare za korištenje glazbe naših članova, ali i naša sve šira i bolja obrada podataka s digitalnih servisa, komentira Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMPa: 

- Tako za javno korištenje hrvatske glazbe u inozemstvu u drugoj polovici prošle godine članovima HDS-a pripada ukupno 5.129.366,03 kn. Više od 40 stranih društava poslalo je informacije o korištenju glazbe i honorare, a pet društava iz kojih su stigle najveće uplate su: SOKOJ - Srbija, PRS - Velika Britanija, AMUS - Bosna i Hercegovina, PAM CG - Crna Gora i ZAIKS  - Poljska. 

1/11

Obračun autorskih naknada za mehanička prava za drugu polovicu 2019. godine iznosi 1.018.737,45 kn. Mehanička prava odnose se na snimljenu glazbu, a obuhvaćaju prava snimanja, reprodukcije i stavljanja u promet autorskih djela.

Javnosti je najzanimljivije stanje s autorskim naknadama koje plaćaju tri digitalna internetska servisa s licencom za korištenje hrvatske glazbe i u zemlji i inozemstvu: ukupna svota koja od njih stiže na autorske račune iznosi 712.321,85 kn. 

Od toga je najveći iznos, gotovo 524 tisuće kuna, od američkog YouTubea. Slijedi ga francuski Deezer sa blizu 152 tisuće kuna, a na kraju je globalni (američki) div Google s uslugom Google Play i oko 37 tisuća kuna za 6 mjeseci. ZAMP je od spomenutih servisa dobio i obradio podatke  za korištenje ukupno 134 694 djela.

Najviše honorara od digitalnih servisa za hrvatski repertoar u stranim zemljama ukupno je zarađeno u Njemačkoj, Srbiji, Sloveniji, Austriji i Švicarskoj. Dijaspora na Internetu traži djela dobro poznatih autora s dugim karijerama i brojnim hit pjesmama. Zato su među 10 pojedinaca s najvećim autorskim naknadama od prava prikupljenih s digitalnih servisa aktivni autori (navedeni abecednim redom prezimena): Miro Buljan, Miroslav Drljača-Rus, Husein Hasanefendić Hus, Stjepan Stipica Kalogjera, Nenad Ninčević, Marko Perković Thompson, Zlatan Stipišić Gibonni i Miroslav Škoro, ali u digitalnom svijetu zaradu njihovim nasljednicima i dalje donose skladbe pokojnih autora Đorđa Novkovića i Zdenka Runjića.

- Autorske naknade od digitalnih servisa još uvijek su smiješno malene. Čak i iznimno renomirani autori ne mogu računati na to kao ozbiljan izvor prihoda. S druge strane, broj korištenja svih tih djela je ogroman, pa nas administracija svih podataka stavlja pred mnoge izazove. Posebno je tako bilo proteklih mjesec dana, kada gotovo svi djelatnici rade od kuće zbog epidemije korona virusa. Ponosni smo što smo sve podatke i ovaj put obradili na vrijeme, a honorari putuju prema računima naših članova. Mnogima je to u ovim tjednima jedini izvor prihoda, pa je zadatak time bio i nama važniji. Okrećemo se novom cilju: obračunu tzv. malih prava, predviđenom za lipanj. Radi se o još više autora, osjetno većem iznosu novca za raspodjelu, ali i poslovnih procesa koje služba treba obaviti u izvanrednim uvjetima poslovanja. Ipak, uigrani smo, stručni i organizirani, zato vjerujem da ćemo uspjeti, najavljuje Nenad Marčec.

 

Ključne riječi

Komentara 2

Avatar hrvoje horvat
hrvoje horvat
22:45 06.04.2020.

Ne bi bilo korektno napisati da se Thompson i Škoro daleko najviše slušaju. Ovako po abecedi je nekako lakše. Nego, gdje su Bare, Mile Kekin, TBF?

ST
stefj
01:42 07.04.2020.

Eh, to su ovi radi kojih u Hrvatskoj nema iTunes, te još nekih servisa...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije