Glazbeno tržište bilo bi dosadno i nekreativno mjesto da postoji formula po kojoj se stvara hit koji će zadovoljiti opći ukus većine publike. Ipak, nešto pomalo nalik tome napravili su britanski znanstvenici.
I Lennon i U2 su položili
Analizom najvećih hitova u povijesti uz pomoć računalnog softvera, došli su do sastojaka koji neku pjesmu dižu na pijedestal ikone, a rezultat je te analize da je Nirvanin "Smells Like Teen Spirit" idealan miks svih proučavanih elemenata, što je čini najkultnijom pjesmom dosad skladanom. Blizu Nirvani su "Imagine" Johna Lennona i U2 i njihov "One". Naime, tim londonskog sveučilišta Goldsmith predvođen znanstvenikom i glazbenikom Mickom Griersonom uz pomoć analitičkog softvera proučio je pjesme koje se nalaze na top listama najboljih svih vremena, koje su sastavili vodeći glazbeni magazini kao što su Rolling Stone, VH-1, Q... Mjerili su im broj beatova u minuti, akustična odstupanja, uspoređivali zvučne varijacije, ljestvičnu raznolikost, sadržaj stihova... Na temelju tih podataka izračunali su koje su pjesme idealan 'koktel' svega proučavanog i po tome sastavili popis 50 najboljih.
Maslina, kamen i baby
Zgodno je spomenuti da su došli do podataka da je 80 posto najboljih hitova u duru, a da je prosječni tempo 40 posto njih oko 125 BPM. Riječi koje se najčešće ponavljaju u najvećem broju rokerskih legendi su 'baby', 'feel', 'love', 'nah', generation', hallelujah', every breath' i 'queen'.
– Izdvojili smo najupečatljivije stvari koje su tim pjesmama zajedničke. Sve one zvuk koriste na specifičan, dinamičan način koji ih čini uzbudljivima i zadržava slušateljevu pažnju. No zanimljivo je da, koliko god one imale slične sastojke poput mjere, ljestvice ili riječi, baš je svaka specifična na svoj način i nisu nimalo slične jedna drugoj – kaže Grierson. Na ideju da pokušaju izvesti nešto ovakvo Grierson i tim došli su slučajno radeći na projektu Fiata koji ih je angažirao da im daju prijedlog za glazbenu podlogu za tržišnu promociju njihova novog Fiata 500. Da se ovako nešto provede na našem glazbenom tržištu, riječi koje mora sadržavati hit bile bi zacijelo, osim 'baby', i 'maslina' i 'kamen'. A do tada, nevjerojatno je do kojih granica tvrtke rade istraživanja kako bi što bolje plasirale određeni proizvod. Sigurno su potrošili brdo novca kako bi razvili kojekakve algoritme, blok-dijagrame, spektrogrami su se žarili, frekventni analizatori su probili u crveno, sve znanstvene metode su se slile u isti lavor... Da bi na kraju sve palo u vodu kad je sam Grierson ustanovio da unatoč svim analizama ne postoji formula koja bi poslužila da se napiše hit, osim jedne: "Morate napisati nešto što super zvuči".
1. Smells Like Teen Spirit, Nirvana
2. Imagine, John Lennon
3. One, U2
4. Billie Jean, Michael Jackson
5. Bohemian Rhapsody, Queen
6. Hey Jude, The Beatles
7. Like A Rolling Stone, Bob Dylan
8. I Can't Get No Satisfaction, Rolling Stones
9. God Save The Queen, Sex Pistols
10. Sweet Child O'Mine, Guns N' Roses
11. London Calling, The Clash
12. Waterloo Sunset, The Kinks
13. Hotel California, The Eagles
14. Your Song, Elton John
15. Stairway To Heaven, Led Zeppelin
>>Novi album Kurt Cobaina izlazi u studenom
>>Dokumentarac o Kurtu Cobainu otkriva dobro čuvane tajne grupe Nirvana
Ovo istraživanje nije suvislo. Na primjer u cijeloj EU samo poneka Talijanska i Engleska pjesma su slušljive - meni. Nijemci, Poljaci, Francuzi, Spanjolci ... užas, dosada, ništa - a toliki milijuni ljudi! A Amerika: svaka druga stvar je genijalna, odlična ... isto kao i filmovi! Treba složiti nekaj za kaj već u nama postoji nekakav gladan i žedan receptor na koji se bude ta glazba onda ulovila sama od sebe ... bez nesuvislih statistika glede riječi, ljestvica, durova ili molova ...