Ja sam protiv!, odlučno je Bernie Ecclestone (85) odmahnuo rukom na ideju o montiranju “šajbe” na bolid formule 1. Zamislimo je kao zaštitu kakvu su imali piloti na otvorenim lovcima u Prvom i Drugom svjetskom ratu. Dakle, u godinama koje su tek slijedile nakon rođenja bivšeg hrvatskog zeta. Bernie je, eto protiv, guranja sigurnosti u formulu 1. Ono o čemu “trubi” Jean Todt, čelni čovjek FIA–e, njemu ne ide u prilog.
Ako hoće, bit će i žešće
Pobunio se i Lewis Hamilton, koji je protiv uvođenja sigurnosnih standarda. A šef parade mu je duhovito odgovorio:
– Ako Hamilton to baš žarko želi, možemo mi formulu napraviti još opasnijom – kaže Ecclestone.
No, šalu na stranu, sjetimo se kako je Fernando Alonso završio naopačke u Australiji. Glava na podu, a bolid na njemu. Srećom, preživio je. Takav bi “kavez”, odnosno “halo–zaštita” kako ga službeno zovu, mogao spasiti nekom život. Vratimo li se na Todta, koji je i u Zagrebu govorio o sigurnosti na cestama, koja uključuje i najelitniju trkaću disciplinu, upravo je FIA pokrenula inicijativu s poluzatvorenim kokpitima.
Te bi zaštite uveli kao pravilo već u Australiji na prvoj utrci sezone 2017. godine. Testirali su tako što su gumom gađali taj okvir pri 225 km/h. A ispod stavili kacigu.
Ostala je netaknuta, guma je preletjela preko kacige. Ipak, takva bi, kako je zovu “dodatna prednja zaštita” bila idealna za zaštitu vozača od prednjih udaraca, ali ne bi ih štitila od komada koji bi letjeli sa strana, pod drugim kutevima. Zaštićen si, ali samo ako imaš sreće.
Nažalost, ozljede glave najveća su opasnost za sve vozače. Jules Bianchi preminuo je nakon što je udario u zid na VN Japana 2014. Lani je u IndyCaru, zbog komada koji su ga pogodili u glavu, preminuo Justin Wilson.
Sjetit ćete se i teške ozljede Felipea Masse koji je zadobio frakturu lubanje na utrci 2009. Iste je godine, baš zbog toga što ga je kotač pogodio u glavu, preminuo i mladi vozač Henry Surtees na Brands Hatchu.
Problem ostaje, u vidljivosti, koju bi smanjio takav “kavez”. Vozači bi morali gledati stazu kroz okvir.
– Ma dobro se vidi, navikli bi se – kaže Kimi Räikkönen koji je testirao Ferrarijevu verziju “halo–zašite”.
Hamilton, ipak, tvrdi da je opasnost sastavni dio njihova sporta. Poput boksa, ili slobodne borbe.
– Kad sam s osam godina sjeo u bolid, znao sam da mi prijeti opasnost. Ali, bio sam spreman prihvatiti ga, kao i svaki drugi vozač. Dakle, svi mi znamo što nam prijeti – kaže Hamilton.
Postavljen je rok, i to vrlo jasan – 1. srpnja. Do tada se momčadi moraju dogovoriti oko toga hoće li uvesti tu zaštitu.
Tu nema razgovora
– Nije to slika na koju smo navikli u formuli 1, no ako spasi jedan život, ja sam za! Da smo to imali, Henry Surtees i Justin Wilson, bili bi živi – kaže Sebastian Vettel.
Lewis Hamilton i dalje je protiv:
– Neka mi vozači, svaki za sebe, sami izabiremo hoćemo li to koristiti ili nećemo.
Direktor utrka Charlie Whiting kaže:
– Nositi kacigu nije nešto što je na dragovoljnoj bazi, pa sumnjam da će biti i halo–zaštita ako je uvedemo. Kad govorimo o sigurnosti, tu nema kompromisa – upozorava Whiting.
I zaista, nakon pregleda snimki iz bolida s takvom zaštitom, izgleda vrlo neobično. Ogroman crni komad metala oko glave vozača. No, lako za izgled.
– Napravite to! – bori se i Felipe Massa, Brazilac koji je umalo izgubio život. Njega bi trebalo poslušati. Tu ne bi trebalo biti nikakvog razgovora. A oni pričaju danima. Bi, ne bi...
>>Mercedes: Motor treba imati važnu ulogu u Formuli 1
Julies Bianchi nije poginuo udarivši u zid nego u bager koji je izvlačio bolid koji se prethodno skršio !I nije odmah poginuo nego je preminuo nakon par mjeseci.