Barcelona je okrenula novu stranicu. Prvi put od osnutka kluba 1899. katalonski div spreman je ustupiti ime stadiona sponzorima. Doduše, ponuda je zasad ograničena na sezonu 2020./2021.
– Dobivenim novcem stvorit ćemo fond iz kojeg će dio biti namijenjen projektu vezanom za koronavirus kojim će upravljati sponzori, a ostalo će ići u projekte koji se paralelno razvijaju – otkriva klub.
>> GALERIJA Objavljeno sve o Modriću! Zavirite u luksuznu kuću i skupocjene automobile
Ideja da Nou Camp iznajmi ime sponzorima nije nova. Čelnici su već duže razmišljali o tome, spominjala se sezona 2024./2025. No, krizna vremena zahtijevaju i krizne odluke.
Iznajmljivanje imena stadiona je resurs koji klubovi još nisu dovoljno iskoristili, jer tvrtkama je financijski isplativije platiti ime stadiona nego biti glavnim sponzorom kluba.
Istraživanja u najjačim ligama pokazala su da se ime stadiona plaća gotovo dvostruko manje nego reklama na dresu.
Prema analizi konzultantske tvrtke Duff&Phelps, dva stadiona s najvećom potencijalnom zaradom iznajmljivanja imena su Nou Camp i Santiago Bernabeu.
Real je čak bio pred dogovorom s naftnom kompanijom Cepsa, a na stolu je navodno bio ugovor od čak 400 milijuna eura.
Ali, Realov dom nikad nije ponio ime Cepsa Arena, a sudeći prema najavama čelnika, u bliskoj budućnosti i neće mijenjati ime. Real je usred 618 milijuna eura vrijednog projekta obnove stadiona koji nosi ime najvećeg predsjednika na čiju je inicijativu i sagrađen.
Novac koji bi kraljevski klub dobio ustupanjem imena stadiona potencijalnim sponzorima izvjesno bi isplatio investiciju, no Real je postao talac vlastita ugleda.
Analize sugeriraju da ime i status Bernabeua tjeraju potencijalne sponzore. Procjenjuje se da bi time napravili više štete nego koristi svome brendu jer bi navijači teško prihvatili promjenu.
– Postoje stadioni ikone poput Bernabeua, Old Trafforda ili Madison Square Gardena kojima ne bi pristajala korporativna imena – kaže Realov direktor David Hopkinson.
Iznajmljivanje imena stadiona sponzorima najrasprostranjenije je u Njemačkoj – čak 16 od 18 bundesligaških arena nosi korporacijsko ime. Tradicionalna imena nose samo stadioni Herthe i Union Berlina.
Pritom cijena zakupa imena ne ovisi o financijskoj moći sponzora, koliko o moći kluba. Mercedes godišnje plaća 670.000 eura da bi se stadion drugoligaša Stuttgarta zvao Mercedes-Benz Arena, a Opel gotovo tri puta više (1,9 milijuna eura po sezoni) da bi se Mainzov zvao Opel Arena. Red Bull je zbog vlasničke strukture u imenima stadiona u Salzburgu i Leipzigu.
Najveći novac privlači Bayern kojem osiguravajuća kuća Allianz (posjeduje i 8,33% dionica kluba) plaća šest milijuna eura godišnje za ime stadiona, koji će se tako zvati sve do 2041. Inače, čak osam stadiona u svijetu, u osam zemalja na četiri kontinenta, nosi ime Allianz!
Najskuplje ime stadiona njemačka tvrtka plaća Juventusu. Prije nekoliko mjeseci produljili su ugovor na još deset godina za čak 103 milijuna eura kako bi se u Torinu igralo na Allianz stadionu, a ugovor podrazumijeva i sponzoriranje ženske ekipe kluba.
I klubovi nizozemske Eredivisie skloni su prodavati imena stadiona sponzorima – osam od 18 klubova ima takvu praksu. Stadion Philips pritom svoje ime nosi 110 godina po istoimenoj tvrtki koja je i osnovala klub. Philips više nije glavni sponzor PSV-a, ali i dalje, s iznosom od tri milijuna eura godišnje, unajmljuje ime stadiona.
Potencijalno milijunsku zaradu zasad propušta većina engleskih premijerligaša. Arsenal godinama ima ugovor od 30 milijuna eura godišnje s Emiratesom koji uz logo zrakoplovnog prijevoznika na dresu podrazumijeva i naziv stadiona koji od otvaranja nosi isto ime, Man. City iznajmio je ime stadiona Etihadu, a ime stadiona ustupili su i Brighton (American Express Community), Bournemouth (Vitality Stadium), Leicester (King Power).
Vlasnici Manchester Uniteda, obitelj Glazer, nekoliko su puta ponovili da ne kane ustupiti ime stadiona sponzorima, no klupska legenda Gary Neville drukčije razmišlja.
– Prodao bih ime Old Trafforda sponzorima za 60 ili 70 milijuna funti godišnje ako to znači jeftinije ulaznice i lakši pristup utakmicama za lokalnu zajednicu.
U Chelseaju su, u vrijeme dok je bila aktualna obnova stadiona, razmišljali o tome da ustupe dio imena Stamford Bridgea potencijalnom sponzoru. No, kako je veliki projekt pao u vodu, odustalo se od ideje.
U Liverpoolu ne kane “oskvrnuti” ime kultnog Anfielda, no zato su na prodaju nudili ime najveće tribine stadiona (Main Stand). Spekuliralo se o zanimanju azijskih tvrtki za taj posao, no dogovor nije postignut.
Tottenham, pak, računa na ugovor od oko pola milijarde eura za ustupanje imena stadiona sponzorima, a isto će učiniti i Everton nakon što sagradi novi stadion.
Atletico je prvi koji je u Španjolskoj iznajmio ime stadiona sponzorima, i to za 100 milijuna eura na deset godina. Doduše, sačuvao je dio tradicije jer Wanda Metropolitano spoj je imena sponzora (kineske kompanije Dalian Wanda) i Metropolitano (što je bilo ime starog stadiona na kojem je Atletico igrao prije preseljenja na Vicente Calderón).
Sličan primjer slijedili su Deportivo iz La Corune (kultni Riazor sad se službeno zove Abanca Riazor što je klub naplatio 45 milijuna eura za 10-godišnje razdoblje), Celta (Abanca Balaidos), Mallorca (Iberostar Stadium) te Real Sociedad čija se Anoeta sad zove Reale Seguros Stadium.
I u Francuskoj je još rijetkost da se ime stadiona prodaje, a postigne li se dogovor, odnosno posao ne upropasti kriza zbog pandemije koronavirusa, još jednu arenu zvat ćemo Emirates. Zrakoplovna tvrtka bila je u pregovorima s Lyonom, a stadion koji se danas zove Groupama, idućih pet godina zvao bi se Emirates.
U Serie A, osim Juventusa ime stadiona sponzorima iznajmio je samo Udinese. Friuli se od 2016. službeno zove Dacia Arena, a Sassuolo igra na stadionu Mapei u Reggio Emiliji.
U Hrvatskoj ni jedan stadion ne nosi sponzorsko ime, ali led bi mogao probiti Osijek. Arena na obali Drave napreduje po planu, no nejasno je kako će se zvati kada bude završena – Pampas po dijelu grada u kojem se nalazi, a što je i “radni naziv” najvećeg nogometnog infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj, ili će ime stadiona otkupiti netko od sponzora, što je već kao mogućnost najavio i predsjednik Osijeka Ivan Meštrović.
Ovo su najbolji primjeri:
Rekordan iznos u povijesti za koji je prodano ime neke sportske arene je Scotiabank Arena, kako se od 2018. zove Air Canada Centre u kojem utakmice igraju košarkaši Toronto Raptorsa i hokejaši Toronto Maple Leafsa.
Naime, ta reklama će jednu od najvećih kanadskih banaka do 2038. koštati čak 639 milijuna dolara, odnosno oko 32 milijuna dolara godišnje. Ta je dvorana nakon pandemije koronavirusa pretvorena u ogromnu kuhinju u kojoj se dnevno kuha 10.000 obroka za zdravstvene radnike i njihove obitelji.
Manchester City je iznajmio ime stadiona Etihadu, a taj ugovor je bio jedan od razloga zašto ga je Uefa izbacila iz Lige prvaka. Na papiru klub je na ime ugovora sa zračnim prijevoznikom zarađivao 80 milijuna eura. Istražitelji Uefe, pak, tvrde da Etihad daje 10 milijuna eura.
Čak 16 od 18 stadiona u njemačkoj Bundesligi nosi privremeno ime, samo Hertha i Union Berlin igraju na terenima koji nose svoje tradicionalno ime. Borussia iz Dortmunda naplati 5,8 mil. eura godišnje da bi se Westfalen zvao Signal Iduna Park po istoimenoj osiguravajućoj kući.
Stadion Schalkea zove se po jednoj od najvećih njemačkih pivovara. Veltins Arena aktualno ime nosi od 2005., a ugovor je u međuvremenu tri puta obnavljan, posljednji put na deset godina, odnosno do 2027. Klub od tog posla dobije šest milijuna eura godišnje.
Philips je 103 godine bio glavni sponzor PSV-a. Uostalom, tvrtka je i osnovala klub u čijem punom imenu je i njezin naziv (Philips Sport Vereniging). Tvrtka se 2016. povukla s mjesta glavnog sponzora, no i dalje, za tri milijuna eura godišnje, stadion nosi ime po njoj.
Osam stadiona u svijetu, šest nogometnih i dva ragbijska, u osam država na četiri kontinenta nose ime Allianz po njemačkoj osiguravajućoj kući. Od Minnesote i Sao Paula do Münchena, Londona, Beča, Torina, Nice sve do Sydneya.
– Nevjerojatna je moć imenovanja jer stvara stalnu prisutnost u medijskom prostoru s obzirom na to da se na tim stadionima utakmice igraju svaki drugi vikend pa i češće – objašnjava voditelj odjela za globalnu marku Allianza Christian Deuringer strategiju svoje tvrtke.
U Francuskoj je Marseille kultnom Velodromeu dodao ime Orange, a što će telekomunikacijska tvrtka plaćati tri milijuna eura po sezoni idućih 10 godina.
Nice igra na Allianz Rivieri, Le Mans na MMAreni, dok je Lyon ime stadiona na tri godine ustupio osiguravajućoj kući Groupama (po kojoj ime nosi i stadion u Budimpešti) za sedam milijuna eura po sezoni.
Ugovor, međutim, istječe za nekoliko mjeseci i, prema tvrdnjama francuskih medija, Lyon pregovara s Emiratesom kojem bi ime stadiona bilo ustupljeno na idućih pet godina.
Osiguravajuća kuća MetLife platila je 400 milijuna dolara za naziv stadiona na kojem utakmice igraju NY Giants i NY Jets za razdoblje od 25 godina.
Inače, gradnja je koštala 1,7 milijardi dolara. Stadion u New Yorku zamalo je također dobio ime Allianz Arena, no dogovor je propao zbog političkih pritisaka.
Naime, poslu s njemačkom tvrtkom usprotivila se židovska zajednica tvrdeći da je Allianz u vrijeme Drugog svjetskog rata bio blizak nacističkom režimu.
Stadion Arsenala od otvaranja 2004. ne zove se drukčije nego Emirates, a tako će se zvati najmanje do 2028. kada istječe ugovor sa zrakoplovnom tvrtkom koji je već jednom bio obnovljen.
Emirates je inače od 2006. i glavni sponzor kluba sa svojim logom na dresu topnika. Ta dva ugovora, koji se vežu jedan na drugi, klubu su donijela više od pola milijarde eura.
Atletico Madrid je prvi koji je u Španjolskoj prodao ime stadiona sponzorima, i to za 100 milijuna eura na deset godina.
Klub je sačuvao dio tradicije jer Wanda Metropolitano spoj je imena sponzora (kineske kompanije Dalian Wanda) i Metrpolitano (što je bilo ime starog stadiona na kojem je Atletico igrao prije nego što je sagrađen kultni Vicente Calderón).