Izlazak na newyoršku burzu online trgovca Alibabe samo je početak: kineski digitalni koncerni osvajaju Aziju, a uskoro bi mogli usisati Amazon, Facebook i druge gigante, strahuju na Zapadu.
Kada Kina zagrize u neki posao, onda je to veliko, doista veliko. Pokazuje to i zanimanje za najavljeni izlazak Alibabe, najvećeg kineskog internetskog portala za prodaju, na burzu u SAD-u.
Šoping na Himalaji
Procjenjuje se da će njihov izlazak na kotaciju biti najveći posao u povijesti burzovnog trgovanja na svijetu te da će vrijednost prodanih dionica premašiti zapanjujućih 20 milijardi dolara. Koliko je to ogromna kotacija, pokazuje i podatak da je Googleov izlazak na burzu 2004. donio 1,4 milijarde dolara, Twitter je lani na prvoj kotaciji privukao 2,1 milijardu, dok je najveći Alibabin konkurent eBay 1998. izašao na burzu s vrijednošću od “samo” 0,07 milijardi dolara.
Alibabin nastup na Wall Streetu zasjenit će i razvikanu kotaciju Facebooka otprije dvije godine koja je iznosila 16 milijardi dolara. – Za razliku od Facebooka koji se financira reklamiranjem, Alibaba ima potpuno drugačiji poslovni model. Oni spajaju dobavljače iz Kine s kupcima iz ostatka svijeta i od svake transakcije uzimaju proviziju. Samo prošle godine Alibaba je imao 200 milijardi dolara prometa, a svaka je ta transakcija donijela zaradu – kaže analitičar Damir Novotny. Kako kaže, ovako velikom prometu doprinijela je i relativna zatvorenost kineskog tržišta jer naći nešto u Kini bez pomoći interneta, doći u kontakt s njihovim proizvođačima bez pomoći servisa kakav je Alibaba vrlo je teško.
– Kada tražite neki proizvod u SAD-u ili u Europi, stvari su vrlo jasne, znate kako se postaviti. U Kini bez Alibabe ne znate odakle uopće krenuti – kaže Novotny. Nije stoga čudno da su ulagači vrlo zainteresirani za vlasništvo nad dionicama ovakvog servisa koji spaja kineske proizvođače s ostatkom svijeta jer dobit je gotovo zajamčena.
Stiže i ‘40 razbojnika’
Nije samo Alibaba vruća kineska internetska tvrtka na burzovnom tržištu - stiže i “40 razbojnika” – kineska inačica Twittera kotira na Wall Streetu već nekoliko tjedana i pokazuje odlične rezultate, a istim putem uskoro kreću i kineski internetski pretraživač Baidu, kao i proizvođač računalnih igrica Tencent, i još neki.
– Kineska je web-industrija ogromna životinja i najveći bazar na svijetu – kažu američki investitori, dok procjene govore da će do 2020. internetska trgovina u Kini biti veća od one u SAD-u, Velikoj Britaniji, Japanu, Njemačkoj i Francuskoj zajedno.
>>Alibaba u vlasništvu Jacka Maa po novac ide na Wall Street
>>Amazon i eBay u strahu od izlaska Alibabe na burzu
Doktor Amer polako ali sigurno Amerika odlazi u povijest