Svi koji iz Hrvatske putuju u New York zbog predbožićnih rasprodaja i
velikih kupnja, a takvih je podosta, sudeći prema informacijama
zrakoplovnih kompanija, trebaju se, osim hrpom dolara, “naoružati” i
strpljenjem.
Turističke agencije koje prodaju aranžmane sigurno neće unaprijed
zastrašiti svoje klijente informacijom da će biti smješteni u jeftinom
hotelu blizu zračne luke, pa će zbog toga nepotrebno trošiti dolare na
prijevoz vlakom ili taksijem do Manhattana. Vjerojatno ih neće zasuti
ni upozorenjima da se u robnim kućama ili popularnim trgovinama poput
H-M ili Victorije Secret pred kabinama za isprobavanje odjeće čeka sat
vremena, a potom još jedan sat u redu pred blagajnom.
Gužve na newyorškim ulicama velike su tijekom cijele godine, ali u
prosincu su neizdržive i za one koji su naviknuli na neumoran ritam
milijunskog megalopolisa, pa nije rijetkost da mnogi turisti postanu
nervozni i zažale što su uopće došli. Podzemna je željeznica
najlogičnije prijevozno sredstvo, jer slobodan je taksi teško pronaći,
a kad ga ulove, vožnja potraje predugo jer su ulice zakrčene
automobilima, pa je ponekad isplativije hodati, hodati i samo hodati.
“Ne sjećam se kad sam posljednji put propješačio toliko kilometara
koliko sam prešao u jednom danu u New Yorku”, rečenica je koju biste
mogli čuti od svakog nadobudnog turista, jer Manhattan najbolje možete
upoznati i doživjeti prošetate li njegovim dugim avenijama i ulicama.
Unatoč svim zaprekama i gužvama, za mnoge je New York najljepši u
predblagdansko vrijeme, u prosincu, i stoga je gotovo nemoguće pronaći
slobodnu hotelsku sobu ili stol u razvikanim restoranima u kojima se
rezervacije primaju i mjesecima unaprijed. Poznate robne kuće poput
Macy’s, Saks Fifth Avenue ili Lord &Taylor ulažu stotine tisuća
dolara samo u ukrašavanje izloga i prodavaonica, pa nije rijetkost da
mnogi turisti ulaze u njih više radi toga da se u toj raskoši
fotografiraju nego radi šopinga.
Platežna je moć Amerikanaca pala, svi najavljuju recesiju, ne troši se
kao prijašnjih godina na darove i “milijun malih božićnih sitnica”, pa
se kupci pokušavaju privući novim marketinškim trikovima. Najčešće su
žrtve trgovaca strani gosti jer je turizam druga najprofitabilnija
gospodarska grana u New Yorku. Slogan “Želite li se vratiti iz New
Yorka bez dara za svoje najmilije?” najbolje pokazuje koliko se
psihološki pokušava utjecati na kupce.
U moru ideja, trikova i osmišljavanja načina na koji bi se povećala
prodaja u New Yorku se posljednjih dana ističu trgovine tehničkom
robom, a u njima se najviše kupuju mobiteli i prijenosna računala.
Trgovci su osmislili ponudu po kojoj se tijekom prosinca i naknadno
može dobiti popust na kupljenu robu. Na primjer, kupite laptop koji
stoji 900 dolara, ali nakon dva tjedna u istoj trgovini njegova se
cijena spušta na 700 dolara. Važno je sačuvati originalni račun i
vratiti se po 200 dolara koliko se kupcu isplaćuje zbog sniženja.
Naravno, mnogi su zagrizli taj mamac, a lukavi marketinški stručnjaci
tvrde da se velik dio vraćenog novca opet potroši u istoj trgovini, a
često se kupuju i skuplji proizvodi, pa se takve akcije dvostruko
isplate, vjerojatno i onima koji imaju prijatelje i rodbinu u New
Yorku, jer račun treba nekome ostaviti za naknadna sniženja. Naravno,
to je za mnogobrojne turiste nemoguće, pa se savršeni krug zavaravanja
kupaca u predblagdansko doba nastavlja. Do novih ideja i novih
posjetitelja.
Pogled s Manhattana