EUROZOV

Veliki oprez s Rusijom

VL
Autor
Stojan De Prato
08.09.2008.
u 15:31

Europska unija mora što prije povećati broj svojih energetskih izvora i putova opskrbe energentima, jedan je od zaključaka prošlotjednoga summita EU na kojemu su šefovi država ili vlada EU 27 tražili odgovor na rusku agresiju na Gruziju. Zamjena INA-inih dionica za MOL-ove mogla bi za Hrvatsku postići upravo suprotan učinak.

Naravno, ako su točne najave da će MOL – nakon što je Europska komisija austrijskome OMV-u, zbog prevelike koncentracije na područnome tržištu, zabranila kupnju mađarskoga naftaša – na kraju završiti u rukama ruskoga Lukoila.

Umjesto da raširi mrežu dobavljača i putova te se tako što više zaštiti od posljedica mogućih politikom izazvanih energetskih kriza, hrvatska bi energetska, gospodarska te, konačno, politička budućnost tada postala ovisna o trenutačnome raspoloženju vladara u Kremlju.

Vladimir Putin je agresijom na Gruziju, gaženjem sporazuma o povlačenju iz te zemlje te etničkim čišćenjem Južne Osetije od manjinskih, a Abhazije od većinskih Gruzijaca pokazao da njegova Rusija nije pouzdan partner, nego vjerolomni nasilnik. A da ga nije ni malo briga kakvu sliku o sebi Rusija pruža svijetu dokazao je novim policijskim ubojstvom neovisnoga novinara, i to baš u vrijeme dok su europski čelnici o njoj raspravljali.

S velikim oprezom treba stoga pristupiti i pregovorima o novome dugoročnome ugovoru o kupnji ruskoga plina, kao i zamisli o Družbi Adriji. Na stranu što bi više tankera u Jadranu moglo značiti veću opasnost od zagađenja; toga se Hrvatska, ako je odgovorna država koja dosljedno provodi svoje zakone, ne bi trebala plašiti. Dapače, bilo bi nam u interesu da tankeri balastne vode neškodljivo ispuštaju u omišaljske tankove, pod našim nadzorom i da za to mi ubiremo novac, umjesto da se pouzdamo da će to činiti u Trstu.

Na stranu i pitanje je koliko naše vlasti mogu jamčiti odgovorno ponašanje brodara, kada ni do danas, usprkos Obalnoj straži, radarima i satelitskim snimaka, nisu otkrile, a nekmoli kaznile, brod koji je prije nekoliko tjedana pred zapadnom obalom Istre isprao tankove i zagadio plaže od Poreča do Savudrije?!?

Ruska nafta i plin su, bez obzira na to kakva je Rusija, dobrodošli na hrvatsko tržište, a dobrodošli su i u protoku kroz Hrvatsku k drugim tržištima, ali ne na način da Kremlju prepustimo vlasništvo nad našim energetskim tokovima. U Ukrajini i Bjelorusiji vidjeli smo, međutim, da je upravo preuzimanje vlasništva nad plinovodima bio jedan od Gazpromovih uvjeta da tim zemljama ponovno pusti plin. Agresija na Gruziju je, pak, trebala onemogućiti provlačenje od Moskve neovisnih cjevovoda za opskrbu Europe energentima iz Kaspijskoga bazena.

Postane li Rusija vlasnicom naših naftovoda i plinovoda - bilo kupnjom MOL-a, bilo kroz Družbu Adriju, bilo novim ugovorom o opskrbi plinom – uzalud nam i terminal za LNG.
Je li se Rusiji, kao što je izjavio jedan europski dužnosnik, trenutačno pomutio razum od osjećaja novostečene moći nakon što je napunila blagajnu novcem od skupe nafte, a razbistrit će se kad shvati da cijena nafte ponovno pada?

Ili je, kao što je rekao poljski ministar vanjskih poslova Radoslaw Sikorski, “europski odmor od povijesti završio”, pa “moramo shvatiti da imamo posla sa zemljom čije su vrijednosti različite od naših i koja se nikada neće ponašati europski”? EU si je na posljednjemu summitu uzeo vremena da vidi kako će se stvari u Moskvi razvijati. Ni Hrvatska ne bi trebala nagliti.

(Autor nema dionice ni jedne od gore spomenutih tvrtka.)

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?