A što ako netko podnese prijavu jer je uvrijeđen što traže da vjeruje u bezgrešno začeće i uskrsnuće?!

Oliver Frljić
Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
05.05.2017. u 10:50

Oni koje krivo zovemo elitama kod nas su katarzu i emancipaciju građanstva sprečavali tvrdnjom da je to kapitulacija

Kako je to lako. Frljić je kriv za sve nacionalne probleme. Sanader je kriv za svu korupciju, Matić za braniteljske, Tito za povijesne, Milanović za državne, a Todorić je kriv za sve privredne probleme. Dakle, čim eliminiramo tih nekoliko ljudi, bit ćemo društvo bez ikakvih problema.

Ne ulazeći u objektivnu odgovornost svakog od njih, ne može se zanemariti naša nacionalna sklonost da radi umirivanja vlastite savjesti i fokusiranja kolektivne mržnje prokažemo jednog čovjeka. Ostanimo malo na Frljiću. Ono što mu se stavlja na dušu u stvari i ne postoji. Njegova odgovornost za vrijeđanje cijele nacije toliko je pretenciozna da i samoj Frljićevoj redateljskoj veličini daje auru koju ne zaslužuje. Ipak, sve ono što se događa oko njega suštinski je opasan presedan i apsurd zbog kojeg je moguće postaviti pitanje: a što ako netko sutra podnese prijavu protiv Crkve jer se osjeća uvrijeđenim što ona traži da vjeruje u bezgrešno začeće i uskrsnuće.

Ako je osobna uvrijeđenost postala meritoran standard po kojem će se uvoditi zabrane i dozvole, onda smo na pragu golih fizičkih obračuna neistomišljenika, a hrvatsko je društvo na rubu definiranja smisla kao prava na nasilno eliminiranje individualnosti. Zašto je to tako? Odgovor je prilično jednostavan; u svim ključnim povijesnim trenucima ono što uobičajeno i pogrešno pokušavamo zvati elitama u hrvatskoj se naciji nikada nije usudilo otisnuti u pravcu građanske katarze i ostvarenju emancipacije građanstva, nego je uvijek kukavički i lukrativno odskliznulo prema šovenskom superegu. Nemojte sad kao kontraargument uzimati političke floskule i fraze kojima se pokušavao iskamčiti legitimitet bez stvarnog sadržaja. Jer stvar je puno dublja. Ovdje su uvijek nacional-primitivci i najmanju mogućnost građanske katarze proglašavali kapitulacijom. Ako već želimo imati društvo građana, onda nam je za to potrebno i donijeti odluku da građani želimo biti.

Kako biti građanin, a ne uvažavati činjenicu da je za ostvarivanje takvog statusa najprije nužno shvatiti kvalitetu različitosti koju građanstvo nosi i koja je glavno vezivno tkivo u logičnoj strukturi standarda odmicanja od pogubnosti bilo kojeg ekskluziviteta. Samo građaninu može biti jasno da mu se Frljićeva predstava i ne mora svidjeti, ali da postoje i oni koji je žele vidjeti, samo građaninu može biti jasno da on protiv Frljićeva rada i može prosvjedovati, ali ne smije ga fizički ugrožavati kao ni one koji ga dolaze vidjeti, samo građaninu može biti jasno da na potencijale ove države ima jednako pravo kao i njegovi neistomišljenici jer u tome i leži prava snaga.

Hrvatsko društvo svoju građansku katarzu nije doživjelo ni u politici, ni u kulturi, ni u znanosti, ni u obrazovanju, a logično – ni u elementarnom kućnom odgoju. Pojedinci koji prkose šovenskom superegu kao agresivnom i najprimitivnijem izrazu nacionalnog kukavičluka isključivo su incident i brojčano ih je premalo da bi bezvoljnu, hipnotiziranu masu privoljeli da se sa svojim licem suoči u ogledalu glagolskih vremena. Stoga je i demokracija kod nas kljast sustav koji nikada nije zaživio kao prostor različitosti, kao mjesto gdje će se makar i subliminalno otvarati talenti, nego je postavljena kao poligon za obračune i majorizacije, za legitimnu matematičku eliminaciju svakoga tko se ne želi povinovati, prikloniti, pristati na kompromis i traljaviti. U tako postavljenom sustavu i pravda nije ništa drugo nego milo za drago u trenutku kad smo dočekali naših pet minuta da budemo vlast.

Za neke je izraz demokracije protivljenje Frljićevoj redateljskoj viziji, a pitam se kako bi bila protumačena akcija da stotinjak ljudi dođe ispred neke crkve ili katedrale pa uvredama i prijetnjama napadne sve one koji idu na misu i to samo zato što im se ne sviđa činjenica da ljudi idu na misu. Kao, uostalom, da i na samim oltarima nema onih koji režiraju i više nego uvredljive komedije, performanse gdje se boga može pronaći isključivo ako ga se poistovjeti s neznanjem. Je li Frljić dobar ili loš redatelj, je li svoj rad sveo na golu provokaciju, i to zato što nema potencijala za više ili je situacija u državi takva da sve što napraviš u okviru deklarativne slobode nekome može zvučati kao provokacija i poziv na linč?

Znate, čini se da će pravo na linč u ovom današnjem svijetu biti jedina sloboda koja se neće osporavati pojedincu kao neotuđivo prijeteći epilog. Nikada nećemo biti građansko društvo ako ljude budemo morali podnositi, ako se budemo morali miriti s njihovim stavovima i njihovim pravom da ne misle kao većina. Biti u manjini nipošto ne znači biti lud. Dapače. Staviti nacionalnu zastavu u gaće ili je nositi kao gaće, je li to bogohulno ili je pak želja da se u eshatološkom zanosu golim tijelom i najintimnijim njegovim dijelovima što više sljubimo s nacionalnom svetinjom? Uostalom, nacionalne su svetinje već odavno na onu stvar natakli upravo oni koji najviše o svetinjama laju da bi na njima mogli zarađivati.

S Frljićevom poetikom uopće se ne moram slagati, kao što se ne slažem ni s kršćanskim dogmama, ali mi ni na kraj pameti neće pasti da ljude vrijeđam što odlaze u teatar ili crkvu, da ih promatram kao opasne i neželjene i da kroz njihov odabir institucije gdje traže svog boga donosim ne sud, nego presudu o njima. Zoroastrizam je vatru smatrao sredstvom pročišćenja, a kod nas je ona neprekidno samo lomača ispod nacionalnog ražnja. Svi oni koje ćemo na njega nastavljati nabijati i okretati bit će naš poraz i trajna atrofija organizma koji je za stvaranje iluzije snage i značaja odlučio upotrijebiti mržnju.

Komentara 9

DU
Deleted user
20:31 06.05.2017.

Potpuno promašen članak. Glavna teza, iz naslova, potpuno je logički neodrživa. Jer, nije do "sukoba" došlo zbog vjerovanja, tj. zato što jedni vjeruju a drugi ne vjeruju. Svakome na volju - demokratski. Do "sukoba" je zato što jedni (navodno umjetnost) vrijeđaju, ismijavaju i vulgariziraju ono u što drugi vjeruju. A to nema veze s demokraciijom. Upravo taj vulgarni odnos prema drugačijem vjerovanju (kroz navodnu umjetnost) pokazuje tko to nije prošao "građansku katarzu". Tu smo već bliže meritunu.

DU
Deleted user
20:41 17.05.2017.

gerovac, pofuk, flak, junaci...koja ekipa iz snova (za noć vještica) šteta kaj više tome nema!

MI
mirko4391
18:49 12.05.2017.

Domovinski rat je nažalost između ostalog doprineo je i promjenama stanovništva u gradovima. uočeno je necivilizirano agresivno ponašanje, pad morala, kriminal, korupcija, primitivizam, itd. To je sada obuhvatilo veći dio populacije. Kažu; to su donijeli "ljudi s kockastim glavama" sasa svih mogućih brda. Pogledajte poštu po našim porta lima, pa ćete vidjeti na što sam mislio. Mnogi koristeći "demokraciju" pišu svašta, a ne poznaju elementarne stvari našeg jezika. Život, običaji i kultura različit od njihove je za lomaču.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije