Srbijanski nacionalni avioprijevoznik Air Serbia sljedeći tjedan će preuzeti širokotrupni zrakoplov A330 kojim će redovnom linijom od 23. lipnja pet puta tjedno povezivati Beograd i New York.
Air Serbia je A330 sa 254 sjedala uzela u leasing od indijske aviokompanije Jet Airways i plaćat će ga mjesečno 500.000 dolara. Srbijanska aviokompanija će od 23. lipnja i bit će jedini avioprijevoznik u regiji sa izravnim letovima za SAD. Beogradski aerodrom Nikola Tesla također će biti jedina zračna luka u regiji povezana redovnom linijom sa nekim od aerodroma u Sjevernoj Americi.
A na tim letovima u Air Serbiji očekuju i znatan broj Hrvata jer su u kalkulacijama oko isplativosti uvođenja linije za New York računali i na brojnu hrvatsku dijasporu u SAD-u. Hrvatska nacionalna avikompanija nema izravne letove za Sjevernu Ameriku, a ni jedna američka aviokompanija ne leti za neki od hrvatskim aerodroma. Stoga Hrvati za SAD i iz SAD-a lete preko velikih europskih aerodroma – Frankfurta, Müchena, Paiza, Amsterdama, Londona... Od lipnja će tom nizu biti pridružen i Beograd. Koliko u Air Serbji računaju i na putnike iz Hrvatske pokazuje i to da su imali promotivnu akciju u kojoj su karte na liniji Zagreb-Beograd- New York nudili za 499 eura u ekonomskoj klasi i 2509 eura u business klasi. Sa dva povratna leta dnevno između Beograda i Zagreba Air Serbia računa na putnike iz Hrvatske i na svom svojim drugim letovima s Nikole Tesle.
Air Serbia koja je nastala na ruševinama bivšeg Jata ne bi bila sposobna uvesti izravne letove za SAD, a što je želja svake zemlje u regiji, da nema snažnog pokrovitelja odnosno stateškog partnera – Etihad Airways iz Ujedinjenih Arapaskih Emirata. No tu je i snažne potpora države odnosno Vlade Srbije, koja je preuzela na sebe dugove bivšeg Jata i obvezala se uložiti još 100 milijuna dolara u tu aviokompaniju.
Croatia Airlines tek je u potrazi za strateškim partnerom, a zbog programa restrukturiranja prema pravilima Europske unije morala je čak i smanjiti flotu te reducirati linije.
Zbog svega toga je došlo do preokreta u odnosima snaga dviju aviokompainja. Do ulaska Etihada u Air Serbiju odnosno Jat 2013. godine, regionalni lider je bila Croatia Airlines, no sad je to već drugu godinu zaredom srbijanski nacionalni avioprijevoznik. Air Serbia je, prema ovih dana objavljenim podacima, lani prevezla ukupno 2,55 milijuna putnika dok je Croatia Airlines prevezla njih 1,85 milijuna. Air Serbija je u 2015. ukupno uprihodovala 305 milijuna eura, a Croatia Airlines 207 milijuna eura. Neto dobit srbijanske aviokompanije je pri tome iznosila 3,9 milijuna eura, a hrvatske 1,84 milijuna eura.
U floti Air Serbije je trenutno 20 zrakoplova dok ih Croatia Airlines na raspolaganju ima 12. No obje kompanije će ojačati uskoro svoje flote - srbijanska dolaskom A330 dok će hrvatski avioprijevoznik uzeti jedan zrakoplov u najam i to kako bi pokrila letove za četiri nove destinacije koje uvodi ove ljetne sezone letenja - Lisabon, Prag, Milano i Sankt Peteburg. No Srbi ne misle stati samo na jednom širokotrupnom zrakoplovu, krajem godine planiraju nabaviti još jedan za letove u druge gradove u Sjevernoj Americi ili prema Kini.
>> Air Serbia: Avioni na liniji Beograd – Zagreb popunjeni su odlično
>> Air Serbia 2014. preotela Croatiji Airlinesu titulu regionalnog lidera
A Kanada nije u Sj. Americi? Ljeti postoje direktni letovi Zagreb-Toronto. A Croatia airlines ima loše vodstvo pa stoga i loše rezultate.