Kada bismo danas pitali bilo kojeg prosječnog birača što misli o tome koliko mogu lažne vijesti na internetu utjecati na ishod skorih europarlamentarnih izbora, odgovor bi vjerojatno bio isti. Mogu znatno utjecati. Prema ispitivanju javnog mišljenja provedenom u Njemačkoj, više od 70 posto ispitanika drži da je rizik od prijevare veći od 70 posto. Slične rezultate pokazuju i ankete provedene među biračima u cijelom nizu europskih zemalja. No, stvarnost je, po svemu sudeći, potpuno drukčija.
Oxfordski institut za internet (OII) objavio je studiju koja pokazuje da je problem lažnih vijesti na internetu, odnosno na društvenim mrežama poput Twittera ili Facebooka, znatno manji nego što se dosad mislilo, i da znatno manje utječe na prosječnog birača nego što se to dosad držalo.
Analitičari OII-ja pregledali su više od pola milijuna tvitova koji su između 5. i 20 travnja objavljeni s hashtagovima vezanim uz Europski parlament ili euroizbore, i to na nekoliko jezika zemalja članica EU. Objave su potom razvrstane u nekoliko kategorija, od onih akademske zajednice koje su najkvalitetnije kategorije i neupitne istinosti do tzv. junk news ili vijesti-smeća.
Ti postovi definirani su kao ideološki ekstremi, netočne informacije koje zavode čitatelja na formiranje stava temeljenog na laži. I nakon što su prebrojili sve objave, rezultat je bio optimističan. Pokazalo se da je broj istinitih, vrijednih vijesti deseterostruko veći od broja objava lažnih vijesti. Situacija je slična ne samo na Twitteru u Njemačkoj nego i u Velikoj Britaniji, Španjolskoj, Francuskoj...
Jedino je na području Poljske, odnosno na Twitteru na poljskom jeziku broj lažnih vijesti bio značajniji, no zauzimao je manje od trideset posto prostora.
Situacija je provjerena i na Facebooku, pa se pokazalo da je udio lažnih ili tzv. junk news na toj mreži ipak nešto veći nego na Twitteru, ali još uvijek daleko ispod razine na koju se do istraživanja sumnjalo.
Razlog za više lažnih vijesti na Facebooku je i sama struktura te društvene mreže, odnosno to se događa zbog same prezentacije lažnih vijesti koje mogu imati bombastične naslove.