U Hrvatskoj je svako treće vozilo starije od 15 godina, a prosječna starost našeg voznog parka je čak 13,5 godina. Stari i neispravni automobili često su uzrok prometnih nesreća. Novi pak automobili za većinu su hrvatskih građana s ogrančenim kućnim budžetima nedostižan san, no inicijativa Zajednice poduzetnika i obrtnika (ZPO) HDZ-a da država građanima subvencionira kupnju novih vozila, ako urodi plodom, mogla bi im pomoći u nabavi novih, sigurnijih i ekološki prihvatljivijih vozila.
Bespovratna sredstva
Prema toj inicijativi, svakom građaninu koji dokazano uništi svoje jedino obiteljsko vozilo koje je staro određeni broj godina subvencirala bi se nabava novog vozila do vrijednosti 12.000 eura plaćanjem kamata banci za kredit do 10 godina. Predsjednik ZPO HDZ-a Zagreb Marijan Banelli, koji je taj je prijedlog ovih dana poslao i ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, kaže da je prije šest godina na inicijativu udruge Hrvatski cestovni prijevoznici, Ministarstvo prometa u suradnji s Fondom za zaštitu okoliša iniciralo dodjelu bespovratnih sredstava hrvatskim prijevoznicima za kupnju novih vozila s EURO 5 normom. Prijevoznici su morali uništiti svoja stara vozila kako bi mogli ostvariti pravo na subvenciju. Na taj je način napravljena supstitucija oko 1000 vozila. Ukupan iznos subvencija bio je oko 87 milijuna kuna. Banelli kaže da prijevoznici i poduzetnici sad predlažu da se ta inicijativa ponovi, ali proširi i na osobna vozila.
– Zabrinjavajuća je situacija sa starosti voznog parka građanstva. Posebno zabrinjava stanje održavanja ispravnosti vozila – navodi Banelli. Novac za te subvencije bi se pak, prema prijedlogu ZPO-a HDZ-a, našao u Fondu za zaštitu okoliša iz sredstava koja taj Fond dobiva od ekološke naknade koja se plaća pri registraciji.
– Na taj bi se način sigurno smanjio broj starih i neispravnih vozila na našim cestama, a građanima s nižim životnim standardom omogućila kupnja vozila po povoljnim uvjetima – smatra Banelli. Prema njegovoj procjeni, tako bi se moglo zamijeniti 5000 do 7000 automobila, a država bi za svaki taj automobil u 10 godina subvencionirala kamatu na kredit u iznosu do 3000 do 3500 eura. Banelli objašnjava i da se tek treba utvrditi starosna granica za vozila, bi li se to odnosilo na vozila primjerice stara iznad 10 ili 13,5 godina. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kaže da je inicijativa o subvencioniranju nabave novih vozila dobra ideja i da on ima dobru volju da je podrži jer bi se time smanjila starost vozila na hrvatskim prometnicama. No napominje i da mora razgovarati i s ministrom financija Zdravkom Marićem mogu li se za to osigurati sredstva.
Poticanje čistijeg transporta
U Fondu za zaštitu okoliša kažu da ne znaju za inicijativu o subvenciji nabave novih vozila, no ističu da svaki takav prijedlog treba biti sagledan interdisciplinarno, a kako bismo osigurali da se sredstva ulažu strateški, i to samo u one aktivnosti i projekte koji će pridonijeti ne samo gospodarstvu nego i ciljevima održiva razvoja, zaštite okoliša te smanjenju emisije štetnih plinova, a sve radi ublažavanja klimatskih promjena. Fond je ove godine od naknade za okoliš na vozila na motorni pogon dosad uprihodio 158,6 milijuna kuna. A taj novac koristi se za, među ostalim, poticanje čistijeg transporta. U Centru za vozila Hrvatske načelno znaju za inicijativu i podržavaju je jer bi se time povećala sigurnost prometa.
>> Starost vozila na cesti ekološko je pitanje
>> Svako peto vozilo u Hrvatskoj palo je na tehničkom pregledu
Problem je u nametima na vozila, a ne u cijeni istoga. Jedan auto kupimo sebi a jedan drzavi.