Vlada Andreja Plenkovića uskoro bi trebala donijeti odluku o restrukturiranju državnih tvrtki iz sektora autocesta, a podloga za to bit će joj studija koju je po narudžbi Europske banke za obnovu i razvitak izradila britanska konzultantska kuća Atkins. Ta studija dostavljena je resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koje se sad mora očitovati na ono što su konzultanti zaključili i preporučili.
A konzultanti su u studiji koja je izrađena na više od 200 stranica naveli tri opcije reorganizacije državnih tvrtki iz sektora autocesta – Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka – Zagreb i HAC-ONC-a, koji za HAC i ARZ održava autoceste i naplaćuje cestarinu, a nastao je 2012. godine izdvajanjem tih djelatnosti upravo iz te dvije tvrtke.
Tako se kao jedna opcija navodi spajanje svih triju tvrtki u jednu, koja bi se zvala HAC, druga je opcija zadržavanje postojećeg stanja uz jačanje odgovornosti HAC-ONC-a, a treća je opcija zadržavanje HAC-a i ARZ-a te ukidanje HAC-ONC-a.
To se spajanje pritom ponajprije odnosi na djelatnost održavanja autocesta, dok se u sve tri opcije kao podopcija navodi da se naplata izdvoji u posebnu agenciju koja bi onda za HAC i ARZ ubirala cestarinu. Za sve tri opcije konzultanti su pritom naveli prednosti i nedostatke.
Kao prednost spajanja u jednu tvrtku navodi se, među ostalim, poželjna pozicija Vlade da jedno tijelo upravlja cijelom mrežom državnih autocesta, a tako bi se lakše upravljalo i dugom te olakšalo njegovo refinanciranje. Kao nedostatak navodi se to što bi se u tom slučaju dug ARZ-a morao restrukturirati po nepovoljnijim uvjetima jer HAC i HAC-ONC imaju niži kreditni rejting od njega.
Prednost pak zadržavanja postojećeg stanja uz jačanja uloge i modernizaciju HAC-ONC-a je to što bi to bilo društveno prihvatljivo i što, među ostalim, pruža mogućnost učinkovitijeg povezivanja redovnog i izvanrednog održavanja.
Nedostaci te opcije su što bi ostala loša povezanost između izvanrednog i preventivnog održavanja i što bi ostavljanje ARZ-a kao posebne tvrtke te eventualno uvođenje privatnog operatora u budućnosti moglo izazvati društvene otpore.
Što se tiče opcije zadržavanja HAC-a i ARZ-a i ukidanje HAC-ONC-a, prednost je što bi HAC i ARZ imali izravnu kontrolu nad redovnim održavanjem, a među nedostacima navedeno je da bi ukidanje HAC-ONC-a trebalo biti popraćeno kampanjom kako bi to bilo odobreno od radnika i javnosti.
Uz treću opciju navedena je i mogućnosti da HAC poslove održavanja ugovora s privatnim tvrtkama. No konzultanti su svjesni da bi to moglo dovesti do velikih otpora javnosti zbog percepcije da će privatnici ponajprije voditi računa o profitu.
Vlada će odluku o novoj reorganizaciji cestarskih tvrtki donijeti paralelno sa sklapanjem ugovora o kreditu sa Svjetskom bankom vrijednom 1,8 milijardi eura kojim će se refinancirati dio dugova za autoceste.
>> Za devetero radnika HAC mora isplatiti 2,4 milijuna kuna
Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka – Zagreb i HAC-ONC-a, koji za HAC i ARZ održava autoceste i naplaćuje cestarinu, a nastao je 2012. godine izdvajanjem tih djelatnosti upravo iz te dvije tvrtke.....HAC-ONC je lijepo mjesto za zbrinjavanje raznoraznih uhljeba....plaćica, ma ono, crkavica...niš se ne dela....odgovornosti, skoro, pa i da nema.....Dragi Bože boljeg radnog mjesta nema.....E moj narode dokle tako ?