Već nekoliko godina na najvećem svjetskom sajmu potrošačke elektronike vodeća su priča automobili. Consumer Electronics Show sada je mjesto gdje se definiraju trendovi. I ove su godine vodeći svjetski proizvođači tamo pokazali svoje vizije automobila više ne tako daleke budućnosti. Jedna je od vizija da ćemo manje dodirivati, a više upravljati bez kontakta, samo pokretom. To je pokazao BMW u obliku svojeg AirToucha. No, nije bavarski proizvođač bio i jedini. Velika japanska tehnološka kompanija Panasonic pokazala je novu viziju svojeg e-kokpita. I na njemu se različitim funkcijama upravlja bez dodira, samo laganim, opuštenim pokretom ruke. Nekako je ispod vode prošlo da je cijeli taj e-kokpit osmišljen i razvijen u Hrvatskoj. Zagrebačka Tvornica ideja zaslužna je za ovu tihu senzaciju grada kockara koji se početkom svake godine pretvori u središte svjetske tehnologije.
– Tvornica Ideja d.o.o. osnovana je 2006., inicijalno je fokus poslovanja bio na grafičkom i web dizajnu – kaže nam Goran Lengelić, osnivač i direktor. Smjer koji tvrtka ima danas, a to je razvoj i implementacija prototipnih korisničkih sučelja, HMI ili Human Machine Interface, kako se stručno naziva, započeo je 2010. Bio je to početak suradnje s tvrtkom DOK-ING na projektu razvoja automotive infotainment sustava za XD, prvo hrvatsko električno vozilo. – Suradnja s DOK-ING-om započela je 2009., 2010. kada je gospodin Vjekoslav Majetić okupljao tim za projekt XD – kaže Lengelić.
– U to je vrijeme bilo nekoliko tvrtki koje su paralelno radile na rješenjima korisničkog sučelja, a nakon nekih godinu dana Tvornica ideja “odabrana” je za nastavak suradnje.
Ugovor o tajnosti podataka
Ta je suradnja idućih godina proširena s razvoja automotive sustava na početke razvoja autonomnih sustava za implementaciju na DOK-ING-ova robotska vozila. Iako je suradnja s DOK-ING-om uspješna, a dečki iz Tvornice ideja ističu je sa zahvalnošću, kruna je Panasonicov e-kokpit koji je doista bio zastupljen u svim izvještajima s CES-a.
– Prije samog početka rada na razvoju sustava za XD, “postavljena” je vizija Human Machine Interface sustava za budućnost. Pokušali smo pretpostaviti kamo će krenuti automobilska industrija – govori vodeći čovjek Tvornice ideja te dodaje kako je tu već odlučeno da će fokus biti na korištenju 3D grafike.
– Optimizacija takvih rješenja gotovo je nemoguća bez direktnog kontakta i podrške s proizvođačem ugradbenog sustava, a to je u ovom slučaju tvrtke Nvidia. U takvom je kontekstu počela komunikacija i suradnja s tvrtkom Nvidia koja je i danas jedan od velikih igrača na tržištu ugradbenih sustava za automobile – govori. Tijekom uspješne suradnje s Nvidijom, Tvornici ideja pružila se prilika da neke od ideja i rješenja korisničkog sučelja prezentira već na CES 2013 u to vrijeme u uskoj suradnji s razvojnim odjelom DOK-ING-a. Prezentacija je bila uspješna i nekoliko je velikih kompanija pokazalo interes za potencijalnu suradnju. Panasonic je bio jedna od tih kompanija – prisjeća se Goran Lengelić.
U sljedećih nekoliko mjeseci nastavljena je komunikacija s Panasonicom Europe i na kraju je Tvornici ideja ponuđena suradnja s Automotive R & D divisionom, uslijedilo je nekoliko uspješnih projekta o kojima Goran još ne može govoriti jer Tvornicu ideja veže ugovor o tajnosti podataka. Zanimljivo, to je ujedno razlog što Tvornica ideja nema uobičajenu web stranicu. – Nakon tih nekoliko uspješnih projekata ukazala nam se prilika da izradimo cjelokupno rješenje za CES 2016 i ujedno samostalno predložimo neke od ideja i koncepata. Korištenje Unreal enginea je jedna od tih ideja. Tvornica ideja je za tadašnji Consumer Electronics Show napravila dizajn i softver, druga tvrtka, Custom creations, napravila je model koji je u cijelosti bio izrađen od ugljičnih vlakana. No, ako nas pitate kako se Panasonic odlučio za nas i kako smo sad ovdje gdje smo, odgovor je da smo imali sreće. Puno i dobro se radilo ali imali smo sreće da budemo u pravo vrijeme na pravom mjestu – kaže šef zagrebačke tvrtke koji objašnjava prednosti takvog pristupa. – Stvar je jako logična, ugradbeni sustavi koji se razvijaju za ugradnju u automotive industriju kako bi mogli pokretati novu generaciju tehnoloških rješenja, poput senzora, ekrana, zahtjevnih korisničkih sučelja, u suštini su isti kao i oni koji se ugrađuju u smartphone ili tablete. Jedina je razlika povećana robusnost i povećan radni temperaturni raspon – objašnjava Lengelić.
Novi smjer razvoja
– Kako je autonomija vozila u nekom omjeru postala gotovo neminovna, to će vozaču ostaviti više vremena za druge aktivnosti i aktivnije uključivanje u interakciju sa sustavima unutar automobila koji će imati sve više i više zaslona. Samim time počinje i novi smjer razvoja infotainment sustava, što uključuje i novu generaciju “immersive” korisničkih sučelja koji će se truditi iskoristiti sve prednosti takve okoline, i to s naglaskom na 3D sučelje. Velike automobilske kompanije tražit će rješenja koja se mogu lako, brzo i jeftino prilagoditi – opisuje Lengelić. Gaming industrija danas troši milijarde dolara na optimizaciju igara na prenosivim uređajima, ističe, pa sad stvari počinju imati smisla. – Zašto ne iskoristiti takav gaming engine poput Unreala, koji je open source, izvrsno dokumentiran s globalnom razvojnom zajednicom, i staviti ga u automobil? Kako mi to vidimo, autoindustrija si je upravo uštedjela milijarde na razvoj – zaključuje direktor Tvornice ideja.
>> Vrata automobila otvarat ćemo glasom ili zamahom ruke